اپل Shazam را می‌خرد

۲۰ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اگر اهل موسیقی باشید، شاید برایتان پیش آمده باشد که برای پیدا کردن اسم یک آهنگ از برنامه‌ی Shazam استفاده کنید. حالا در جدیدترین اخبار آمده که اپل قصد دارد شرکت سازنده‌ی این برنامه را بخرد.

شازم (Shazam Entertainment) یک شرکت بریتانیایی است که با طراحی و ساخت یک اپلیکیشن ویژه و قدرتمند مشهور شد؛ اپلیکیشنی که می‌تواند تعداد بسیار زیادی از ترانه‌ها، موسیقی‌های متن و حتی آهنگ بعضی از تبلیغات مشهور را شناسایی کند. تاسیس این شرکت به سال ۱۹۹۹ یعنی ۱۸ سال پیش برمی‌گردد.

حالا باخبر شدیم اپل قصد دارد این شرکت انگلیسی را با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کند. خرید این شرکت تشخیص‌دهنده‌ی صدا برای اپل از چند جنبه اهمیت دارد. اگر از شازم استفاده کرده باشید، می‌دانید که این اپلیکیشن پس از تشخیص آهنگ کاربر را به خرید آن در آیتیونز هدایت می‌کند. اپل برای همین لینک سازی به شزام کمیسیون پرداخت می‌کند. حال خرید این برنامه در هزینه‌های اپل صرفه‌جویی می‌کند.

هم‌چنین نکته‌ی جالب دیگر اینجاست که اگر اپل بخواهد این برنامه را هم تعطیل کند، به سرویس‌های رقبای خود مثل گوگل پلی‌میوزیک و اسپاتیفای هم ضربه می‌زند؛ چراکه شازم حدود ۱ میلیون کلیک در روز برای این سرویس‌ها به همراه دارد که تعطیل شدن آن، قطعا برای رقبا خوشایند نخواهد بود. البته کارشناسان این جنبه از هدف خرید شازم توسط اپل را دور از انتظار می‌دانند.

یکی از جنبه‌های دیگر اقدام اپل می‌تواند استفاده از فناوری‌های مورد استفاده شازم باشد. مثلا یکی از فناوری‌های نسبتا جدید این شرکت اسکن مجله، کتاب و پوستر است که می‌تواند به صورت یک انیمیشن ۳ بعدی و ویدیو ۳۶۰ درجه نشان دهد. استفاده از چنین فناوری می‌تواند رقابتی جدی برای اپل با برنامه‌ای مثل گوگل لنز به همراه بیاورد.

Shazam تا امروز ۱ میلیارد بار دانلود شده و در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۴ میلیون دلار در آمدزایی کرده است. با وجود موفقیت این شرکت، درآمد شازم حدود ۵.۳ میلیون دلار کم‌تر شده که می‌تواند زنگ خطری برایش باشد. حالا که اپل این پیشنهاد وسوسه‌انگیز را به Shazam می‌دهد، می‌توانیم به زودی شاهد بهرمندی این شرکت آمریکایی از منافع و دستاوردهای شرکت بریتانیایی شازم باشیم.

منبع: TheVerge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه