اکثر سیاره‌های شبیه به زمین هنوز متولد نشده‌اند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره شبیه به زمین

براساس مطالعه و تحقیقاتی که توسط گروهی از دانشمندان ستاره‌شناس ناسا انجام شده، انسان برای کشف سیاره‌های شبیه به زمین، در مکان و زمان اشتباه قرار دارد.

زمین نه تنها نسبتا زود شکل گرفته، بلکه در یک محیط کیهانی خلوت واقع شده است.

عدم توانایی بشر در یافتن سیاره‌هایی شبیه به زمین شاید به دلیل تکنولوژی محدود یا فقدان انگیزه نباشد. بلکه این احتمال وجود دارد که صرفا ما در مکان و زمان اشتباه باشیم، به عبارت دیگر ممکن است زمین به عنوان یک سیاره‌ی قابل حیات نسبتا زود شکل گرفته باشد. ستاره‌‌شناسانی که داده‌ها و اطلاعات تلکسوپ‌های هابل (Hubble) و کپلر (Keppler) را به دقت مطالعه کرده‌اند، معتقدند که تنها ۸ درصد از سیاره‌های قابل حیات جهان در حال حاضر وجود دارند. براساس میزان هیدروژن و هلیوم که از انفجار بزرگ باقی مانده، هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که سیاره‌های دیگری شکل بگیرند. این سیاره‌ها به احتمال زیاد یا در کهکشان‌های کوچک و یا در مجموعه‌ای از کهکشان‌های بزرگ ظاهر می‌شوند؛ و در مکان‌هایی که گاز محیط به‌طور کامل مصرف نشده باشد.

مشکل اینجاست که کهکشان راه شیری به هیچ‌یک از این دو دسته تعلق ندارد. اکثر گازهای این کهکشان کاملا مصرف شده است. گرچه براساس برآوردهای ستاره‌شناسان ۱ میلیارد سیاره‌ی قابل حیات در این کهکشان وجود دارد، اما این تعداد با توجه به اینکه راه شیری ۴۰۰ میلیارد ستاره دارد، بسیار ناچیز است. زمین نه تنها نسبتا زود شکل گرفته، بلکه در یک محیط کیهانی خلوت واقع شده است. بنابراین شاید به این دلیل باشد که بشر علیرغم تمام تلاش‌هایش تاکنون موفق به کشف یک سیاره‌ی قابل زیستن نشده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منبع: Nasa

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. amir

    فکر کنم بشیرت اگه تا چند هزار ساله دیگه باشه شاید بتونیم از کره خاکی مهاجرت کنیم

  2. آرمان احمدیان

    البته مساله ای که در متن مستتر هست حیات carbon-based هست، اونم به شکلی که ما می‌شناسیم.
    کاملا ممکنه که نوع دیگری از حیات با ساختار شیمیایی و مولکولی دیگری وجود داشته باشه که اساسا از دید ما نادیده مونده. اما احتمالا به هر حال ما با موجوداتی راحتتر میتونیم ارتباط برقرار کنیم که تا حد امکان شبیه به ما باشند (تصور کنید موجوداتی رو که در سیاره ای با گرانش ۱۰ برابر زمین زندگی میکنند، اکسیژن براشون سمی هست و دی اکسید گوگرد تنفس میکنند!).
    درباره ی سیارات بیرون از منظومه شمسی، آشکارسازی خیلی سخته بله، اما اتفاقا موضوع خیلی داغی هستند… کسانی هستند که کل فیلد کارشون روی exoplanet ها هست. مثالش خانم Sara Seager هست که بارها در رسانه ها درباره ی exoplanets صحبت کرده. حتی یک قمر مصنوعی به نام TESS وجود داره که کارش فقط پیدا کردن سیاره های منظومه های دیگه هست.
    من تعجب میکنم ناسا گفته علاقه کمه!

  3. bijan

    مطلب عالیییی

  4. مهرداد

    اینکه شبه زمین در کیهان وجود داشته و اینکه بررسی سیارات تنها به راه‌شیری ختم نمی‌شه و فاصله موجود حجابی بر حال و حاضر دیگر کرات در دیگر کهکشان هاست که موجودات پیچید و هوشمند تا به حال توان زیستن در جایی از این عالم پیدا کرده باشند غیر از زمین .
    زمین واقعاً منحصر بفرده اتفاقی یا انتخابی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه