اکوسیستم سامسونگ؛ ورود به عرصه اینترنت اشیاء

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اکوسیستم سامسونگ

سامسونگ چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، تمام گجت‌های این شرکت را هوشمند و به یکدیگر مرتبط کند. به گفته‌ی این شرکت، مهم‌ترین ستون‌های اکوسیستم سامسونگ نرم‌افزار SmartThings و دستیار دیجیتالی بیکسبی است. این یعنی انواع و اقسام گجت‌ها، از تلویزیون‌ها گرفته تا یخچال‌ها، مجهز به این دستیار دیجیتالی خواهند شد و برای بهره‌گیری از آن‌ها کافی است به آن فرمان صوتی داده شود. اما این اکوسیستم دقیقا چگونه است و سامسونگ چطور می‌خواهد این هدف را عملی کند؟ در ادامه همراه ما باشید.

ستون‌های اکوسیستم سامسونگ

بنا به اعلام این شرکت، سه ویژگی اصلی این اکوسیستم از این قرار است: ارتباط یکپارچه بین انواع و اقسام گجت‌ها، یک فضای ابری برای مدیریت این گجت‌ها و یک دستیار دیجیتالی پیشرفته‌ی مبتنی بر فرمان‌های صوتی. اپلیکیشن و پلتفرم SmartThings می‌تواند تمام این گجت‌ها را در یک فضای مشترک گرد هم آورد. طبق ادعای سامسونگ، تمام این گجت‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۰، با فضای ابری SmartThings سازگار خواهند بود.

دستیار دیجیتالی بیکسبی و پلتفرم امنیتی Knox

بیکسبی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدی کل اکوسیستم سامسونگ، یک دستیار دیجیتالی پیشرفته است. بیکسبی همین الان هم می‌تواند برای بررسی اولویت‌ها و برنامه‌های روزانه، صدای تک‌تک اعضای خانواده را تشخیص بدهد. به همین خاطر اعضای خانواده‌ها به‌راحتی می‌توانند از طریق فرمان‌های صوتی با گجت‌های هوشمند خانگی خود ارتباط برقرار کنند. به دلیل مرتبط بودن این گجت‌ها، مثلا قبل از خواب با گفتن عبارت «شب به خیر» (Good night)، تلویزیون خاموش می‌شود و سیستم تهویه هوا در حالت استندبای قرار می‌گیرد و درها قفل می‌شوند. با توجه به این موارد، سامسونگ بر روی توانایی‌های این دستیار دیجیتالی حساب ویژه‌ای باز کرده است.

از آن طرف، هوشمند شدن انواع و اقسام گجت‌ها، نگرانی‌های امنیتی را پدید می‌آورد. به همین خاطر سامسونگ تصمیم گرفته پلتفرم امنیتی قدرتمند Knox را برای این گجت‌های هوشمند به ارمغان بیاورد. این پلتفرم امنیتی که مختص گجت‌های سامسونگ است، برای این کار از ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهره می‌برد و به همین خاطر امنیت بسیار بالایی را برای گجت‌ها فراهم می‌کند.

اپلیکیشن SmartThings چیست؟

SmartThings

این اپلیکیشن تازه‌نفس که عمر چندانی ندارد، کنترل انواع و اقسام گجت‌های مربوط به اکوسیستم سامسونگ را در یک محیط منسجم امکان‌پذیر می‌کند. به همین خاطر فارغ از اینکه در خانه، محل کار یا در حال رفت‌وآمد باشید، با بهره‌گیری از این اپلیکیشن به‌راحتی می‌توان انواع و اقسام تنظیمات را بر گجت‌های هوشمند متعلق به این اکوسیستم اعمال کرد.

هماهنگی بین گجت‌های هوشمند مختلف معمولا کار سختی به‌حساب می‌آید، اما اپلیکیشن SmartThings با هدف ساده‌سازی این فرایند طراحی شده است و به همین خاطر از طریق آن به‌راحتی می‌توان بین گجت‌های اکوسیستم سامسونگ ارتباط برقرار کرد. این اپلیکیشن می‌تواند گجت‌های هوشمند قدیمی و موجود را به یکدیگر وصل کند.

نقش گوشی‌های سامسونگ در این اکوسیستم

گوشی سامسونگ

هدف نهایی سامسونگ این است که تمام گوشی‌های هوشمند از طریق بهره‌گیری از اپلیکیشن SmartThings بتوانند با گجت‌های هوشمند اکوسیستم سامسونگ ارتباط برقرار کنند. اما از آنجایی که نقطه‌ی مشترک بین گوشی‌ها و گجت‌های سامسونگ بهره‌گیری از دستیار دیجیتالی بیکسبی است، در حال حاضر گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با گوشی‌های دیگر، بهتر می‌توانند این گجت‌ها را کنترل کنند. از بین گوشی‌های سامسونگ هم، جدیدترین پرچم‌دار این شرکت یعنی گلکسی اس ۹، از قابلیت‌های زیادی برای این موضوع بهره می‌برد.

اپلیکیشن SmartThings، گوشی گلکسی اس ۹ را به یک کنترل همه‌کاره برای مدیریت انواع و اقسام گجت‌های هوشمند اکوسیستم سامسونگ تبدیل می‌کند. به‌عنوان مثال، با استفاده از این گوشی می‌توان فهمید که چه کسی جلوی درب خانه ایستاده است، یا مثلا چه نوع مواد خوراکی در یخچال وجود دارد و یا اینکه در هنگام تمام شدن فرایند شستن لباس‌ها، با دریافت نوتیفیکیشن می‌توان از این موضوع خبردار شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب توجه، مربوط به دوربین گلکسی اس ۹ است که با استفاده از آن می‌توان انواع و اقسام عکس‌ها و ویدیوها را به دیگر گجت‌های هوشمند خانگی ارسال کرد. این یعنی کاربران می‌توانند چنین مواردی را مستقیما به تلویزیون‌ها، یخچال‌ها یا دیگر گجت‌های هوشمند اکوسیستم سامسونگ ارسال کنند تا در نمایشگر این گجت‌ها، به نمایش دربیایند.

سخن آخر

اکوسیستم سامسونگ

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاش برای توسعه‌ی اکوسیستم‌های گسترده و عظیمی هستند. سامسونگ هم در این زمینه وارد عمل شده و از چند سال گذشته، تلاش خود را آغاز کرده است. کلیدواژه‌ی یک اکوسیستم خوب، عبارت «انسجام» است. به همین خاطر سامسونگ بودجه‌ی بسیار زیادی را به دستیار دیجیتالی بیکسبی و اپلیکیشن SmartThings اختصاص داده است، زیرا این دو مورد، نقش حیاتی در این اکوسیستم ایفا می‌کنند. علاوه بر این، سامسونگ برای اینکه بتواند حوزه نفوذ این اپلیکیشن را بیشتر کند، توانسته این اپلیکیشن را با تعدادی از گجت‌های هوشمند دیگر شرکت‌ها هم هماهنگ کند. این یعنی با استفاده از این اپلیکیشن، علاوه بر کنترل گجت‌های هوشمند سامسونگ، می‌توان تعدادی از گجت‌های هوشمند شرکت‌های دیگر را هم کنترل کرد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه