ایران چگونه از رکود شرکت‌های هواپیمایی خارجی استفاده می‌کند؟

۳۰ فروردین ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند ماه از عقد قرارداد خرید صدها هواپیمای نو می‌گذرد و اولین هواپیماها در فرودگاه‌های ایران به زمین نشسته‌اند. با این حال انتقادهای زیادی نسبت به این قراردادها در داخل مطرح شده است. منتقدان می‌گویند ایران هواپیماهای دست‌دوم متعلق به ایرلاین‌های دیگر را خریده است. ولی دولت می‌گوید که این هواپیماها کاملا نو هستند و ایران آن‌ها را اصطلاحا «مبادله» (Swap) کرده است. یعنی این هواپیماها سفارش ایرلاین‌های دیگر بوده‌اند ولی به دلیل مشکلاتی که این ایرلاین‌ها در تحویل گرفتن هواپیماها داشته‌اند، هیچ‌وقت پرواز نکرده‌اند. بنابراین ایران می‌تواند خیلی سریع و بدون ماندن در لیست انتظار طولانی، هواپیماهایی نو با قیمت کمتر تحویل بگیرد. «تیم هِپر» (Tim Hepher) خبرنگار رویترز درباره‌ی این ماجرا گزارشی تهیه کرده که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید.

شرکت‌های هواپیماسازی مثل بوئینگ و ایرباس با مشکل رکود دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیلش این است که ایرلاین‌ها درگیر مشکلات اقتصادی هستند و در نتیجه تقاضا برای خرید هواپیمای نو کاهش یافته است. بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، به شرکت‌های هواپیماسازی کمک می‌کند که بتوانند از رکود خارج شوند.

بعضی از هواپیماهایی که ایران تحویل گرفته در اصل به سفارش ایرلاین‌های دیگر کشورها ساخته شده‌اند. این ایرلاین‌ها به دلیل عقب ماندن از برنامه‌های توسعه‌ی خود، امکان تحویل گرفتن هواپیماها را ندارند. بنابراین این هواپیماهای نو که در انبار مانده‌اند، با رنگ‌آمیزی جدید به ایران می‌رسند.

ایران قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای نو را امضا کرده و قرار است طی هشت سال آن‌ها را تحویل بگیرد. این کشور توانسته از مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها استفاده کند و هواپیماهای نو را ارزان‌تر بخرد. اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار رویترز می‌گوید: «ما فرصت‌ها را در بازار شکار می‌کنیم. اگر فرصتی باشد ما از آن سود می‌بریم.»

تا به حال سه هواپیمای مسافربری ایرباس به ایران تحویل داده شده است. به گزارش خبرنگار رویترز این هواپیماها سفارش ایرلاین کلمبیایی آویانکا بودند ولی به دلیل امتناع این ایرلاین از تحویل گرفتن آن‌ها، هواپیماها به اصطلاح «یتیم» شدند. به این هواپیماهای یتیم، «دُم سفیدها» (White tails) هم می‌گویند.

مبادله با ترکیش

به دلیل وضعیت نه چندان خوب ژئوپولیتیک منطقه‌ی خاورمیانه و رکود بعضی از ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌توانند فرصت را غنیمت شمرده و به کار خود رونق ببخشند. صنعت هواپیمایی ایران درحالی پس از چند دهه از رکود خارج می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی ترکیه به دلیل کودتای نافرجام و حملات تروریستی وارد رکود شده‌اند.

آن‌طور که خبرنگار رویترز می‌گوید، اکنون هواپیمایی ترکیش در تحویل گرفتن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مدل ۳۰۰ER که ظرفیت ۳۵۰ مسافر را دارد دچار تردید شده است. درحالی ترکیش برای تحویل گرفتن این هواپیما تردید کرده که ایران دقیقا از همین مدل هواپیما سفارش داده و عجله دارد آن را زودتر تحویل بگیرد.

آقای فخریه کاشان در گفتگو با خبرنگار رویترز تایید کرده که به پیشنهاد بوئینگ، نمایندگان ایران درحال بررسی هواپیمای سفارش ترکیه هستند تا ببینند آیا می‌خواهند آن را مبادله کنند یا خیر. از مجموع ۸۰ هواپیمایی که قرار است شرکت ایران‌ایر از بوئینگ تحویل بگیرد، ۱۵ فروند آن، ۷۷۷ مدل ۳۰۰ER هستند.

منبع: رویترز

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar علی

    اطلاعات خوبی بود من فکر می کردم این هواپیماها نقص فنی داشتند که کشور های دیگه از تحویل گرفتن اونها امتناع می کردند به هر حال امیدوارم صنعت هوایی کشور روز به روز پیشرفته تر بشه

  2. Avatar پژمان

    افرین به ایران که انقدر زرنگه
    فرصتو غنیمت میشماره 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه