اینستاگرام شما از سلامت روانی‌تان چه می‌گوید؟

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

عکس‌های اینستاگرام شما، فقط هم از نهار امروزتان یا سفری که هفته‌ی پیش رفته‌اید، نمی‌گویند. آن‌ها اطلاعات بیشتری از شما نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی مثل اینکه آیا افسرده هستید یا نه.

محققان با استفاده از یادگیری ماشینی به بررسی رنگ، روشنایی و فیلترهایی که روی عکس‌ها استفاده شده، پرداخته‌اند.

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که سابقه‌ی افسردگی دارند، تصاویر بیشتری در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها هم‌چنین از فیلترهای عکس کمتری استفاده می‌کنند و تصاویری که پست می‌کنند، تیره و بیشتر خاکستری هستند. نتایج این تحقیقات جدید، در شماره‌ی این هفته‌ی نشریه‌ی EPJ Data Science منتشر شده است. این تحقیقات می‌گوید که اینستاگرام، یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، ابزارهایی هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها، بیماری روانی را در افراد تشخیص داد.

برای کشف افسردگی در افراد، پیش از این چگونگی قرارگیری لغات توییت‌های شما، یا استاتوس فیس‌بوک‌تان هم مورد مطالعه قرار گرفته بود. این تحقیقات جدید، به جای بررسی لغاتی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهید، به نشانه‌های بصری پرداخته است. محققان دانشگاه های هاروارد و ورمونت با بررسی بیش از ۴۳ هزار عکس از ۱۶۶ کاربر، تحقیقات خود را انجام داده‌اند. از این ۱۶۶ نفر، ۷۱ نفر سابقه‌ی افسردگی داشته‌اند.

محققان با استفاده از یادگیری ماشینی به بررسی رنگ، روشنایی و فیلترهایی که روی عکس‌ها استفاده شده، پرداخته‌اند. آن‌ها هم‌چنین به حضور چهره‌های افراد در عکس‌ها توجه کرده‌اند. نتایج منتشر شده از سوی آن‌ها، از این قرار است: افرادی که افسرده هستند، تصاویر بیشتری پست می‌کنند، پست‌های آن‌ها آبی‌تر، تیره‌تر و خاکستری‌تر هستند و آن‌ها هم‌چنین به ندرت از فیلتر عکس استفاده می‌کنند.

افراد افسرده حتی اگر بخواهند از فیلتر استفاده کنند،‌ سراغ فیلتر Inkwell می‌روند که تصاویر را سیاه و سفید می‌کند. افراد سالم، ترجیح می‌دهند از فیلتر Valencia استفاده کنند که رنگ تصاویر را روشن‌تر می‌کند. تصاویری که افراد افسرده پست می‌کنند، اغلب شامل چهره‌های افراد است. با این حال، در مقایسه با افراد سالم، تعداد چهره‌ها در عکس‌های پست شده، کمتر است. این موضوع به تعامل کمتر افراد افسرده در جامعه اشاره دارد.

خود محققان هم می‌گویند که این نتایج منتشر شده، روی همه‌ی افراد هم درست از آب در نمی‌آید. پژوهشگران هزاران عکس را بررسی کرده‌اند، ولی گروهی که تحت بررسی قرار گرفته‌اند، نسبتا کوچک بوده است. افراد بررسی شده هم‌چنین فعالیت زیادی در اینستاگرام داشتند و حاضر بودند که تمام تصاویر پست شده‌ی خودشان را در اختیار محققان قرار دهند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه