این افزونه‌ موبایل با دقت ۹۹ درصد سرطان را تشخیص می‌دهد

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان توانسته‌اند یک طیف سنج قابل حمل برای تلفن‌های همراه هوشمند تولید کنند که می‌تواند با دقت ۹۹ درصد سرطان را تشخیص دهد و به پزشکان اجازه می‌دهد که از بیماری مریض‌شان باخبر شوند.

این دستگاه با بررسی کردن نمونه بافت اینترلوکین ۶ که یکی از اینترلوکین‌های مهم بدن است و از گلبولهای سفید ترشح می‌شود و ارتباط نزدیکی با ریه، پروستات و کبد دارد، متوجه سرطان ‌می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که این دستگاه اولین طیف سنج قابل حملی نیست که برای موبایل طراحی شده، اما می‌تواند هشت نمونه را در یک لحظه با هم بررسی کند و این موضوع باعث می‌شود که پزشکان بدون حضور در بیمارستان هم بتوانند به بیماران خودشان کمک کنند.

spect-1_1024

این دستگاه برای بیمارستان و کلینیک‌هایی که آزمایشگاه ندارند بسیار مناسب خواهد بود و به افراد اجازه می‌دهد که بتوانند به سرعت نمونه‌های مختلف را بررسی کنند.

در این روش طیف سنجی که تلفن‌های همراه هوشمند از آن استفاده می‌کنند از تکنیکی با نام (ELISA) یا تست الیزا استفاده می‌کند که نوعی پادتن به حساب می‌آید و می‌تواند سلول‌های بیمار را مشخص کند. همان طور که در تصور زیر مشاهده خواهید کرد، نمونه‌ها داخل مکان مخصوصی قرار می‌گیرند  که توسط دوربین گوشی اسکن می‌شوند و سپس طیف سنج می‌تواند نمونه را بررسی کند.

spect-2

این دستگاه فعلا با آیفون ۵ کار می‌کند و محققان گفته‌اند که در حال ساخت آن برای دستگاه‌های جدیدتر هم هستند. افرادی که این دستگاه را ساخته‌اند می‌گویند که هدف آن‌ها عرضه این طیف سنج برای گوشی‌های مختلف است. این طیف سنج می‌تواند اطلاعات را به شکل بی‌سیم به پزشکان هم منتقل کند. این دستگاه فعلا به شکل آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و میزان دقت آن با دستگاه‌های پیشرفته که برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود، برابری می‌کند. گفته شده که این دستگاه با قیمت ۱۵۰ دلار راهی بازار می‌شود؛ اما هنوز تاریخ عرضه‌ی آن مشخص نیست.

منبع: sciencealert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه