اسفنج‌های این سرنگ جلوی خونریزی را می‌گیرند

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان یک سرنگ جدید ابداع کرده‌اند که با اسفنج پر شده و جلوی خونریزی را می‌گیرد. این سرنگ برای قطع خونریزی تا زمان رساندن مصدوم به مرکز پزشکی و درمان کامل و مجهز کاربرد دارد.

در واقع شرکت RevMedx این سرنگ (که XSTAT 30 نام دارد) را سال گذشته برای کاربردهای ارتشی و کمک به افرادی که تیر خورده‌اند ساخته بود اما حالا با تشخیص و مجوز وزارت غذا و داروی آمریکا (FDA) برای کاربرد عام، در اختیار امدادگران و پزشکان اورژانس هم قرار گرفته است. این وسیله در مواردی که زخم دچار خونریزی فراوان است و نمی‌توان از شریان‌بند استفاده کرد، به کار می‌رود.

این سرنگ برای قطع خونریزی تا زمان رساندن مصدوم به مرکز پزشکی و درمان کامل و مجهز کاربرد دارد.

درون این سرنگ ۹۲ قطعه اسفنج کوچک و فشرده قرار دارد که باد می‌کنند و زخم را کاملا می‌پوشانند. به این ترتیب تا چهار ساعت جلوی خونریزی گرفته می‌شود. این یک راهکار موقت است و در این مدت باید مصدوم به بیمارستان یا مرکز پزشکی مجهز منتقل شود تا درمان کامل صورت بگیرد.

محدودیت‌هایی هم برای استفاده از این وسیله بیان شده؛ مانند این‌که فقط در مورد بیمارانی که شرایط بحرانی دارند، جان‌شان در خطر است و دچار شوک هموراژیک (Hemorrhagic) هستند باید استفاده شود.

در ضمن هم نباید در قسمت‌های سینه، ترقوه، لگن خاصره و شکم به کار برده شود.

revmedx-xstat-injectable-sponges2

هر سرنگ حاوی ۹۲ قطعه از این اسفنج‌های کوچک است که تا چهار ساعت جلوی خونریزی زخم را می‌گیرند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar david

    ابداع جالبیه.ولی خب با بستن یک تورنیکه(گارو)میشه خونریزی از موضع رو کنترل کرد که حتی از یک کش یا طناب ساده هم میتوان استفاده کرد!

    1. Avatar علیرضا

      مطمئنا به ذهن این سازندگان نرسیده بود که از گارو استفاده کنند. حتما بهشون گوشزد کننین.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه