باکس آفیس؛ سینماها در تسخیر فیلم‌های نه چندان شگفت‌انگیز

۸ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
فیلم شیشه

فیلم شیشه محصول کمپانی یونیورسال نتوانست به آن انتظاری که تحلیلگران داشتند در گیشه برسد اما همچنان صدرنشین باکس آفیس سینماهای جهان است.

آمار بینندگان از لحاظ جنسیتی در مورد فیلم «شیشه» جذاب است چون «شکاف» که بیشتر به عنوان یک فیلم وحشت شناخته شده بود تماشاگران زن بیشتری داشت و البته تعداد کمتری از مخاطبان آن بالای ۲۵ سال داشتند.

عملکرد فیلم در گیشه سینماها کاملا مشابه قسمت قبلی این سری از فیلم‌های ام.نایت شیامالان است. به هر حال فیلم «شیشه» را نمی‌توان بزرگترین خبر باکس آفیس به حساب آورد. به خصوص وقتی فیلم «Dragon Ball Super: Broly»  در میان شگفتی‌ها توانسته در رده سوم جدول پرفروش‌ها قرار بگیرد. پخش‌کننده فیلم فانیمیشن است اما فروش فوق‌العاده آن به گیشه سینماهای آمریکا محدود نمی‌شود.

فیلم ام.نایت شیامالان که فروش افتتاحیه ۴۷ میلیون دلاری برایش پیش‌بینی شده بود در نهایت با فروش ۴۰.۵۸ میلیون دلار آخر هفته را گذراند. از آنجایی که استودیو روی فروش ۵۰ میلیون دلاری فیلم برای شروع حساب کرده بود، این فروش در حقیقت مایه شرمندگی یونیورسال شده است اما با توجه به بودجه ۲۰ میلیون دلاری فیلم می‌توانند امیدوار باشند که همین حالا فیلم دو برابر بودجه‌اش فروخته.

قسمت دوم این سه‌گانه یعنی «شکاف» (Split) در سال ۲۰۱۷ اکران شد و با فروش ۴۰ میلیون دلاری هم شروع کرد اما درنهایت توانست در گیشه داخلی سینماهای آمریکا ۱۳۸ میلیون دلار فروش کند. فیلم «شیشه» امتیاز B را در سایت سینمااسکور دریافت کرده است. امتیازی که بهتر از فیلم «نشکستنی» اولین قسمت این تریلوژی در سال ۲۰۰۰ است که از سینمااسکور امتیاز C گرفته بود. البته فیلم پیش منتقدان به اندازه تماشاگران موفق نبوده است. در حالی که فیلم «شکاف» موفق شده بود امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ را در سایت روتن تومیتوز به دست بیاورد «شیشه» فقط ۳۵ درصد نظر منتقدان را جلب کرده است. ۵۴ درصد بینندگان این تریلر علمی-تخیلی مردان بودند و بیش از ۶۵ درصد تماشاگران را افراد بالای ۲۵ سال تشکیل می‌دادند.

آمار بینندگان از لحاظ جنسیتی در مورد این فیلم جذاب است چون «شکاف» که بیشتر به عنوان یک فیلم وحشت شناخته شده بود تماشاگران زن بیشتری داشت و البته تعداد کمتری از مخاطبان آن بالای ۲۵ سال داشتند.

انتظار می‌رود فروش فیلم «شیشه» در گیشه داخلی سینماهای آمریکا بین ۸۵ تا ۹۵ میلیون دلار باشد.

قهرمان فیلم دیوید دان است که یک افسر امنیتی است و از توانایی‌های ماورالطبیعه‌اش استفاده می‌کند تا مردی را تعقیب کند که صاحب ۲۴ شخصیت متفاوت است. جیمز مک‌آوی و بروس ویلیس بازیگران نقش‌های اصلی هستند و امتیاز فیلم در سایت متاکریتیک ۴۲ از ۱۰۰ است. منتقدان درباره فیلم گفته‌اند: «شیامالان سه‌گانه اسرارآمیزش را با فیلمی به پایان رسانده که تحسین آن کار راحت‌تری است تا اینکه دوستش داشته باشیم. مک‌آوی همچنان در نقش قهرمان فیلم شیامالان فوق‌العاده است اما فیلم در هیچ سکانسی به نقاط اوج «شکاف» و «نشکستنی» نمی‌رسد.»

فیلم «قسمت بالایی» (Upside) در هفته دوم فروش‌اش به جایگاه دوم بسنده کرد و ۱۵.۶۷ میلیون دلار فروخت. انتظار استودیو البته بالاتر بود و توقع می‌رفت که فیلم حداقل ۱۹.۵ میلیون دلار این هفته بفروشد. به خصوص که چهار روز هم تعطیلات مارتین لوترکینگ بود. درنهایت فروش فیلم بعد از ۱۱ روز به عدد نه چندان امیدوارکننده ۴۸ میلیون دلار رسیده است. فیلم در گیشه بین‌المللی سینماها ۴.۱ میلیون دلار فروخت.

«قسمت بالایی» کمدی نیل برگر برداشتی از فیلم فرانسوی موفق «intouchables» است درباره مردی که به بیماری لاعلاجی مبتلاست و سیاهپوست سابقه‌داری که به استخدام او درمی‌آید تا مراقبش باشد. منتقدان برعکس نسخه فرانسوی این یکی را خیلی دوست نداشتند و امتیازش ۴۶ از ۱۰۰ است.

فیلم dragon ball super

شگفتی در رده سوم جدول فروش اتفاق افتاد. وقتی فیلم «Dragon Ball Super: Broly» در رده سوم قرار گرفت. فیلم رقابت تنگاتنگی با «آکوامن» داشت. این البته هفتمین هفته اکران این انیمه ژاپنی در سینماهای جهان و اولین هفته اکران آن در گیشه داخلی سینماهای آمریکاست. داستان انیمیشن در یک سیاره عجیب می‌گذرد. دو قهرمان به نام‌های گوکو و وگاتا داریم که با جنگجویی به نام برولی مواجه می‌شوند. جنگجویی که شبیه هیچ‌یک از قهرمانانی که پیش از این با آنها روبه‌رو شده بودند نیست.

در میان فیلم‌های صدر جدول تنها فیلمی است که امتیاز بالای متوسط از منتقدان دریافت کرده است. در متاکریتیک امتیازش ۶۴ از ۱۰۰ است. منتقد لس‌آنجلس تایمز می‌گوید: «همان چیزی است که طرفداران این جهان از یک فیلم سینمایی درباره دنیایی که می‌شناسند انتظار دارند اما برای تازه‌واردان ممکن است این جهان کمی گیج‌کننده باشد.» و البته بیشتر منتقدان قسمت‌های اکشن فیلم را تحسین کرده‌اند.

فیلم «آکوامن» این هفته در گیشه سینماهای آمریکا به فروش ۱۰.۳ میلیون دلاری رسید. فروش کل فیلم حالا بیشتر از ۳۰۴ میلیون دلار است. در حال حاضر این فیلم فقط ۲۱ میلیون دلار از «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» کم دارد تا تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم در سینماهای جهان میان اقتباس از کمیک‌های دی.سی شود.

در میان پنج فیلم اول جدول انیمیشن موفق «دنیای عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» هم قرار دارد. فیلم تقریبا ۷.۲۵ میلیون دلار این هفته فروخته است. درآمد فیلم در آمریکای شمالی به ۱۶۰ میلیون دلار رسید. در بازارهای بین‌المللی هم این هفته ۷.۴ میلیون دلار به فروش‌اش اضافه شد.

در هفتاد و هشتمین روز اکرانش «حماسه کولی» محصول کمپانی فاکس به فروش ۲۰۰ میلیون دلاری در گیشه سینماهای آمریکای شمالی رسید و حالا رقابت تنگاتنگی میان این فیلم و «ستاره‌ای متولد شده است» برادران وارنر درگرفته است. فیلم بردلی کوپر در هشتادمین روز اکرانش است و ۲۰۵ میلیون دلار فروخته.

در اکران محدود فیلم «چه کسی تاریخ ما را خواهد نوشت؟» (Who Will Write Our History) مستند تاریخی روبرتا گروسمن در یک سالن سینما اکران شد و بالای ۱۲ هزار دلار فروخت. فیلمی که درباره ورشوی زمان جنگ جهانی دوم است.

بقیه فیلم‌های جدول فروش نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته‌اند و همچنان «بازگشت مری پاپینز» و «زنبور عسل» جایگاه‌شان را در ده فیلم باکس آفیس حفظ کرده‌اند.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
شیشه ۱ ۴۰.۶ ۴۰.۶
قسمت بالایی ۲ ۱۵.۷ ۴۴
Dragon Ball Super: Broly ۱ ۱۰.۷ ۲۱.۱
آکوامن ۵ ۱۰.۳ ۳۰۴.۳
مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی ۶ ۷.۳ ۱۵۸.۳
مسیر سگ تا خانه ۲ ۷.۱ ۲۱.۳
اتاق فرار ۳ ۵.۳ ۴۰.۷
بازگشت مری پاپینز ۵ ۵.۲ ۱۵۸.۷
زنبورعسل (بامبل‌بی) ۵ ۴.۷ ۱۱۵.۹
براساس جنسیت ۴ ۴ ۱۶.۹

باکس آفیس هفته قبل: بازسازی فیلم فرانسوی محبوب، ابرقهرمان دریایی را شکست داد

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه