بایدو با داده‌های مکانی میلیون‌ها کاربر پیش‌بینی اقتصادی انجام می‌دهد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بایدو

«بایدو» (Baidu)، بزرگ‌ترین موتور جستجوی چینی، نشان داد که با دسترسی به داده‌های مربوط به مکان و موقعیت کاربران چیزهای زیادی می‌توان فهمید.

آزمایشگاه «بیگ دیتا» (Big Data) این شرکت در پکن داده‌های میلیاردها مکان را از ۶۰۰ میلیون کاربرش گرفته و ثبت کرده و این مکان‌ها به عنوان لنزی برای بررسی اقتصاد چین استفاده می‌کند. این شرکت تغییر مکان و رفت و آمد مرد به اداره‌ها و فروشگا‌ه‌های مختلف را ردیابی کرد از آن به عنوان معیاری برای برآورد میزان اشتغال به کار و مصرف این کشور استفاده می‌کند. این آزمایشگاه از داده‌هایش حتی برای پیش‌بینی درآمد سه ماهه‌ی دوم اپل در چین استفاده کرد.

داده‌های مکان برای اهدافی مثل نظارت بر جا به جایی جمعیت‌ها و گسترش بیماری مفید واقع شده‌اند. این اولین باری است که شرکتی به بزرگی بایدو (مثل گوگل و فیسبوک) نشان داده که با داده‌های کاربران بسیار زیادش قادر به انجام چه کارهایی است. داده‌های کاربران به چنین شرکت‌هایی قدرت و اطلاعات بسیار زیادی می‌دهند و معمولا این شرکت‌های درباره‌ی آن سکوت می‌کنند و چیزی نمی‌گویند.

محققان هزاران مکان مورد نظرشان در کل چین را دست‌چین کردن که شامل اداره‌ها، مراکز خرید و مناطق صنعتی می‌شود. سپس آنها داده‌های مکانی را از اواخر سال ۲۰۱۴ تا اواسط ۲۰۱۶ بررسی کردند تا ببینند که چند نفر در آن مکان‌ها بودند و در طول سال این آمار چگونه تغییر می‌کرد.

این داده‌ها یک نمای دیده پرنده از جامعه چین می‌دهد. این داده‌ها همچنین میزان موفقیت و رشد را نشان می‌دهد. مثلا از سال ۲۰۱۴، تعداد کسانی که به پارک فناوری پکن می‌روند دو برابر شده است.

بایدو داده‌ها را با هم تطبیق داده تا یک شاخص اشتغال به کار برای چین تهیه کند. این رقم وضعیت بازار کار را نشان می‌دهد. بایدو با ردیابی تعداد مردمی که به مناطق صنعتی، تولید و تکنولوژیکی می‌روند، به این رقم رسید. طبق برآوردها از سال ۲۰۱۴، تعداد شغل‌های تولید ۱۰ درصد کمتر شده و در این میان تعداد مشاغل حوزه تکنولوژی کمی افزایش پیدا کرده است.

شاخص مشابهی هم برای میزان مصرف، تغییرات مربوط به خرید را بررسی می‌کند. بایدو از تعداد رفت و آمد مردم به فروشگاه‌های اپل استفاده کرد تا درآمد اپل را برای سه ماهه دوم در کشور چین پیش‌بینی کند. یافته‌های این شرکت نشان می‌دهد که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته و تقریبا با نتایج منتشر شده اپل همخوانی دارد.

منبع: New Scientist

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه