با Clash پول‌دار نمی‌شوید

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در سه-چهار سال گذشته گوشی‌های هوشمند حسابی جای‌شان را در زندگی‌مان فارق از میزان تحصیلات، نقش خانوادگی و رتبه‌ی اجتماعی‌ که داریم، محکم کرده‌اند. همین باعث شده تا دیگر استفاده‌ از گوشی هوشمند به قشری خاص محدود نباشد و اکثر قریب به اتفاق‌مان نیاز به این ابزار را در زندگی‌مان احساس کنیم. گوشی‌های هوشمند به‌خاطر این‌که قالب ثابتی ندارند، هر روز به واسطه‌ی انتشار اپلیکیشن‌های جدید، کاربری‌شان تغییر می‌کند. یک روز برنامه‌ای جدید مخصوص پیام‌رسانی باب می‌شود و روز دیگر برنامه‌ای برای به‌اشتراک‌گذاری تصاویر.‌ در این میان بازی‌های ریز و درشتی که برای گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شوند، مشتری‌های خاص خودشان را دارند. بسیاری از این بازی‌ها آن‌قدر هوشمندانه ساخته می‌شوند که می‌توانند مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای سازنده‌های‌شان را برای همیشه تغییر دهند. اما در میان این بازی‌ها عنوانی وجود دارد که ایرانی‌ها بیش از همه با آن آشنایی دارند. برخی آن را با نام «جنگ قبیله‌ها» می‌شناسند و برخی دیگر به آن «برخورد قبیله‌ها» می‌گویند. اما اکثر کاربران موبایل ایرانی این بازی پرطرفدار را با نام اصلی خودش، یعنی Clash of Clans می‌شناسند.

اما حالا چند ماهی می‌شود که جدیدترین جریان این بازی شکل گرفته: این‌که می‌توان Clash بازی کرد و پول به‌ جیب زد.

بازی Clash of Clans را استودیوی فنلاندی «سوپر سل» در سبک استراتژی ساخته و در سال ۲۰۱۲ روانه‌ی بازار کرده است. تا این‌جای کار چیز عجیبی به‌چشم نمی‌خورد. تا این‌که در حدود دو سال پیش این بازی در میان بازی‌کننده‌های ایرانی حسابی سروصدا به‌پا کرد. خصوصا از زمانی که نسخه‌ی اندرویدی بازی در کنار نسخه‌ی iOS آن در اختیار کاربران قرار گرفت. تا همین یک سال پیش Clash صرفا بهانه‌ای برای سرگرمی بود؛ سرگرمی‌ای مفرح و نسبتا اعتیادآور. اما موضوع زمانی جالب‌تر شد که از دوستان و آشنایان‌مان ‌شنیدیم مبالغ کلانی برای تهیه‌ی قدرت‌ها و ابزار بهتر برای پیش‌روی در بازی، هزینه می‌کنند؛ از چند صد هزار تومان گرفته تا چندین میلیون تومان. اما حالا چند ماهی می‌شود که جدیدترین جریان این بازی شکل گرفته: این‌که می‌توان Clash بازی کرد و پول به‌ جیب زد.

حتما می‌پرسید از کجا متوجه این جریان جدید شده‌ایم؟ کافی است به سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین سر بزنید تا با لیست بی‌شمار نقشه‌ها و حساب‌های کاربری Clash برخورد کنید که با قیمت‌های متنوع و بعضا سرسام آور به‌فروش می‌رسند. این بازی حتی یک سایت ایرانی هم دارد؛ سایتی که امکانات‌اش کم از سایت اصلی بازی ندارد. البته که این امکانات با واسطه تهیه می‌شوند و منطقا برای تهیه‌شان باید مبلغ بیش‌تری پرداخت کنید.

نکته‌ای که در این‌جا از آن غافل‌ مانده‌ایم، زمان و انرژی‌ای است که صرف این سرمایه‌گذاری مثلا سودآور شده است.

اما واقعا چه شده که ایرانی‌ها این‌قدر جدی به فکر خرید و فروش حساب‌های کاربری Clash افتاده‌اند؟ شاید ساده‌ترین گونه‌ی پاسخ به این سوال، اشاره به جنسی از توهم خوشایند باشد. توهم این‌که اگر هزینه نکنی، اما در نهایت خروجی کاری که انجام داده‌ای را در قبال دریافت هزینه در اختیار بقیه قرار بدهی، قطعا سود کرده‌ای. همین باعث شده تا از نوجوان گرفته تا میان‌سال حساب کاربری Clash برای خودشان راه بیاندازند و به‌حساب خودشان بعد از چهار پنج ماهی که صرفا بازی کردند، نتیجه‌ی سرگرم‌ شدن‌شان را با مبلغی حدود صد هزار تومان در اختیار بازی‌کننده‌های دیگری قرار بدهند؛ بازی‌کننده‌هایی که حال و حوصله‌ی شروع بازی از صفر را ندارند.

نکته‌ای که در این‌جا از آن غافل‌ مانده‌ایم، زمان و انرژی‌ای است که صرف این سرمایه‌گذاری مثلا سودآور شده است. Clash از آن بازی‌هایی است که بازی‌کننده باید مدام مراقب‌اش باشد. اگر بازی را به خود رها کند، در زمان برگشت‌ از نتیجه‌ی زحمات‌اش چیزی باقی نمانده و بازی‌کننده‌های دیگر هر آن‌چه را که اندوخته، به غارت برده‌‌اند. همین یعنی سرمایه‌گذاری زمانی هر روزه، آن‌هم برای بیش از پنج ماه تا تازه بتوان حساب کاربری را به نازل‌ترین قیمت‌ فروخت. از هزینه‌ی زمانی که صرف این سرمایه‌گذاری می‌شود بگذریم، تاثیرات اجتماعی زیادی هم در پس این موضوع دیده می‌شود. حتما سر کار چندتایی دوست و رفیق دارید که مدام سرشان را در گوشی‌شان فرو کرده‌اند و حتی در میان جلسات مهم کاری هم سعی می‌کنند قبیله‌شان را از گزند حمله‌ی قبایل رقیب در امان نگه دارند. پس این تنها زمان نیست که برای سود ناچیز نهایی هزینه می‌شود؛ بلکه حضور فکری و فیزیکی بازی‌کننده در محیط کار و خانواده‌اش هم می‌تواند تحت تاثیر این سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. حتی بعید نیست این جریان خرید و فروش را سایت‌های ایرانی فروشنده‌ی امکانات Clash به‌راه انداخته باشند تا از این طریق بازی‌کننده‌ها را به خرید بیش‌تر ترغیب کنند.

با این تفاسیر دیگر خبری از پول بادآورده نیست و بازی‌کننده پیش از آن‌که حتی فکر فروش حساب کاربری‌اش به‌سرش بزند، هزینه‌ پرداخت ‌کرده. شاید بهتر باشد آن دسته از بازی‌کننده‌هایی که هنوز هم تصور می‌کنند می‌توان با Clash بازی کردن، پولی به جیب زد، پیش از هرچیز به تئوری سرگرمی فکر کنند. این‌که هدف از بازی کردن صرفا سرگرمی است و با بهانه‌هایی مثل همین درآمدزایی کاذب خودشان را گول نزنند. بازی‌ها، از هر ژانر و درجه‌ی سنی، ساخته‌ شده‌اند تا سرگرم‌مان کنند. لذت سرگرم شدن را با اهدافی که هیچ طرح و نقشه‌ی مناسبی در پس‌شان نیست، خراب نکنیم.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۰ دیدگاه
  1. amin

    سلام دوستان من ی کلشرم 🙂 باید بگم ک کسی ک جنبه نداره هیچ چیزی نباید بازی کنه چون اکثر بازیای قشنگ اعتیاد اورن دلیل نمیشه بگی چون زمان ا دستت در میره بازی بدیه اتفاقا این نشون میده بازی خوبیه من خودم همه جور بازی ای بازی کردم و میکنم ا موبایل تا پی سی و کنسول ولی خیلی راحت به همه کارام میرسمو تا حالا به خاطر بازی نشده کاری رو عقب بندازم یا انجامش ندم لازمه اینکه به خیلی چیزا مثل بازی اعتیاد پیدا نکنی ارادس که متاسفانه خیلیا ندارن همین دسته از عزیزان هستن که اسم بازیو الکی خراب میکنن :/

  2. m

    نظرات بازیکنا از مقاله جالب تره
    در مجموع یعنی بازی خیلی بدیه چون ما عرضه نداریم زمان خودمون رو مدیریت کنیم
    یا قدرت و ارادش رو نداریم که زمان خاصی رو بازی کنیم
    بامزه بود
    “بازیه خیلی بدیه چون ما رو اونقدر مشغول میکنه که زمان یادمون میره”
    چه استدلالی دارین شماها

    1. پدرام

      من با m موافقترم.
      والا بخدا. من ۲ سال بازی میکنم. ولی نه مداوم و شبانه روزی. روزایی که نه سرکارم نه دانشگاهم نه کار دیگه ای دارم شاید تا صبح هم بیدار بمونم پاش
      ولی وقتی کار دیگه دارم که منگل نیستم از همه چیزم بزنم واسه کلشم.
      اتفاقاً بازی قشنگیم هست. آره ۲ تا هیرو داره با ۱۶ تایونیت و خیلی چیزاشم بالانس نیست ولی یه وقتایی حال میده مخصوصاً وقتیواسه سرگرمیش بازی کنی و با رفیقات کل کل کنی نه اینکه به امید خرید و فروش بازی کنی.

      عرضه داشته باشیم سرگرمی و کار و زندگیمونو تفکیک کنیم الکی به یه بازی گیر ندیم که اخه بده

      (در ضمن یه گیمر اگه گیمر باشه نمیگه من یه “بازیباز حرفه ایم” !!! :))) )

      1. پدرام

        راستی یادم رفت یادآور شم که کلش فنلاندیه نه نروژی!

      2. مهرداد

        دمت گرم

  3. حسین حسینیان

    مرگ بر بازی‌های رایگان بدجنس!

  4. Hooman

    من این بازی رو چند ماه داشتم و الان هم پاکش کردم. اصلا این بازی رو شروع نکنید حتی برای سرگرمی چون به شدت به این بازی اعتیاد پیدا میکنید. فقط زمانتون رو نمیگیره بلکه گوشیتون هم نابود میشه. این بازی خیلی خیلی باتری میگیره. هر وقت بازی نمیکنید حتما بازی رو Force Close کنید وگرنه باتری رو بدجور میگیره. توی این بازی وقتی شارژ گوشیتون کم میشه گوشی رو میزنید به شارژ و بازی میکنید اما این باعث میشه دستگاه شما داغ بشه همچنین عمر باتری میاد پایین. حجم اینترنت هم زیاد میگیره پس به فکر حجمتون هم باشید.
    دیجی کالا لطفا تایید کن تا مردم توی دام این بازی نیفتند.

  5. pouya

    والا من ۹ ماهه بازی نمیکنم لول ۱۲۵ رسیدم دیگه خسته شدم . ولی در جواب کسی که میگه بازی کپیه از کستل کلش وقتی من کلش و دانلود کردم رو اندروید کلا ۱ ملیون دانلود داشت تازه با کلی دردسر و قندشکن و تو ژانر و این سبک و این مدل اول بوده بعدش بقیه که دیدن موفق شده کپی زدن بعدشم با این همه غلط املایی نظر دادن و کلیم خودشو دست و بالا گرفتن کار شاخیه 😐 اینم بگم بازیه castle clash سال ۲۰۱۳ اومده بعد یعضیا ۴ ساله دارن بازی میکنن :|||||| اینجام این جور ادما تمومی ندارن که واس تخریب چیزی که ندارن هر حرفه بی سرو تهیو میزنن مثل نظرات بخش گوشیاس 😐

    1. دالمایان

      درست نیست که چیزی نمیدونی الکی میای نظر میدی برادر 🙂
      من اسکرین شات های دارم که از ۲۰۱۲ نشون میده دارم بازی میکنم.
      ایمیل مم از دیجی بگیر با آقا ظریف بینیم پا میز مذاکره
      ولی اگه من اثبات کردم تاوان سنگین باس بدی
      من نمیدونم چه وضعی هس هر فک میکنه یه چی بلده میاد یه پارازیتی میندازه میره
      بحر حال کلش واسه کودکان زیر ۳ سال برا آموزش زبان انگلیسی یه 🙂

  6. دالمایان

    سلام به کوکا های عزیزم
    راستشو بخواین من برای جامعه کلش ب شدت متاسرم.
    واقعا جای تاسفه که حتی بچه ی ۵ ساله هم همچیو کلش میبینه تا بزرگتراش .
    این کلش که چرت ترین بازی ساخته شده پیدایش بشر هست ب کلی مسخرس.
    تا جاییکه من یه بار نصب کردم و میدونم تو این بازی کللهم ۱۰تا سرباز داره با دوتا هیرو.
    گرافیک بازی رو هم که نگو افتضاح.
    من یه بار تو کل عمرم نصب کردم انقد مزخرف بود که. گوشیمو هر رو با اسید ۵% میشورم.
    بدتر از همه اینکه تاسف بار که یه شرکت نروژی اکسریت جونامونو که آینده مملکت هستن تسخیر کرده
    و همه به کلش می بالن. واقعن ناراحت کنندس که هیچی ارزش واقعی خودشو نداره.
    مسلا همین بازی کستل کلش که خودم پلی میکنم و چن ماهی زودتر از کلش ساخته شده و کلش کاملا کپی از رو اون هست و به هرکی هم که میگی بر میخوره و همچین حرس میخوره که بهش توهین می کردی اینطوری نمیشد….
    این بازی نزدیک ۴۰ تا هیرو داره و ۱۲ تا تروپ که ب نظرم کاملا در حق این بازی اجهاف شده.
    بازی اصول زیبایی داره و اینکه گیم رو شاخ هیرو ها می چرخه و کاملا شخصیت گراست این بازی مسلا
    هر هیرو اسکیل منحصر به فرد خودشو داره و کار خاصی می کنه.
    این بازی ۱۲نوع اتک داره: raid -dangeon – hbm- hero trial – boss fight -torch battle -arena – expedition -team dongeon – lava isle – watched gorge – lost realm
    بحر حال دیجی مگ اگه خدای نکرده خاستی یه گزارش هم در باره این بازی بدی منکه در خدمتتم به عنوان ۴ سال بازیکن این بازی.

    1. ایمان

      ۱. متأثر
      ۲. کلّهم
      ۳. اکثریت
      ۴. مثلاً
      ۵. حرص
      ۶. اجحاف
      ۷. به هر حال
      ۸. خواستی
      خدایا! ما حتی زبان فارسی خودمونم بلد نیستیم! زبان خارجی پیشکش!

  7. شایان

    من که خیلی خوش شانس بودم. از همون اولی که بازی کلش اف کلنز اومد بازی نکردم. چون میترسیدم موتاد بازی شم. الان میبینیم همه ی بچه های مدرسمون اکانت کلش دارن ( و می فروشن!) متاسفانه هرچی تو ایران میاد فرهنگ استفاده از اون نمیاد.

  8. behnam

    اومدم…
    به خودم اومدم دیدم یکسال از درس و مدرسه عقب افتادم…
    به خودم اومدم دیدم بیچارم کرد…
    من یکسال بازی کردم شدم مرحله نود
    صد هزار تومان فروختم….
    الان دارم از خودم میپرسم که آیا ارزششو داشت؟
    ….
    ممنون از مقاله مفیدتون
    دوستان خواهش میکنم شما سراغ این بازی نرید
    بدبختتون میکنه….

  9. پوریا

    مقاله‌ی خوبی بود، خودم شخصا بازیباز حرفه‌ای هستم و صرفا جهت سرگرمی بازی‌ میکنم (البته بازی‌های معروف و مهم)
    برادرم این رو بهم پیشنهاد داده بود، یکم بازی کردم و اصلاً ازش خوشم نیومد، این بازی به معنای واقعی هدر دادن وقت هست

  10. مجید

    سلام. من این بازی چند وقتی میشه شروع کردم و الان لول ۷۵ هستم. اوایل بازی کردن خیلی خوب بود هر موقع که کار نداشتم باهاش بازی میکردم ولی از لول ۶۰ به بعد خیلی بیشتر و بیشتر به این بازی سر میزدم چون باید لوت بیشتری بدست می اوردم. الان چند وقته شب ها تا صبح بازی میکنم … خوابم ریخته بهم … حالم از خودم و این بازی بهم میخوره. خواهشا اگه میخوایین زندگی کنین این بازی رو بازی نکنین.

  11. محمد حسین

    سلام مطلب خیلی خوبی بود من از آذر پارسال بازیو شروع کردم اوایل خیلی بازی میکردم.
    ولی چند ماهی است دیگه برام جذابیتی نداره و خیلی کم بهش سر میزنم.

  12. علی

    من پارسال این بازی چند ماه انجام دادم و به لول ۷۰ رسیدم. ولی به خاطر همین مسائل و اینکه هک و تقلب و خرید و فروش و … زیاد شد و خود بازی هم جذابیتشو برام از دست داد، پاکش کردم. بیشترین کاری که این بازی میکنه اتلاف وقت و از خود غافل شدن گیمر هست !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه