بدون برنامه، گوشی نمی‌فروشیم!

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

چند روز پیش مطلب جالبی خواندم درباره‌ی این‌که یکی از فروشنده‌های موبایل، مبلغ زیادی بابت اضافه کردن «روغن محافظ صفحه» از مشتری گرفته و ظاهرا کار به شکایت کشیده. حالا این‌که «روغن محافظ نمایشگر» چیست و دقیقا چطور از نمایشگر گوشی محافظت می‌کند، خودش بحث مفصلی است؛ اما آن‌چه واضح است، هنرمندی دوستان موبایل فروش در بازارها و بازارچه‌های معروف، تمامی ندارد. اخیرا هم تکنیک جدیدی مد شده که به مشتری گفته می‌شود، “گوشی آکبند شما سیستم‌عامل ندارد(!) و نمی‌توانید از آن استفاده کنید.” بنابراین باید هزینه‌ای برای نصب سیستم‌عامل (که پروسه‌ای چند ده دقیقه‌ای است) هم پرداخت کنید.

تکنیک‌های نخ‌نمای گذشته، مثل فعال کردن سیم کارت و بلوتوث، دیگر جواب نمی‌دهند.

احتمالا همه‌ی این‌ها به‌خاطر این است که تکنیک‌های نخ‌نمای گذشته، مثل فعال کردن سیم کارت و بلوتوث، دیگر جواب نمی‌دهند. تکنیک نصب برنامه هم کمی پیشرفت کرده و انتخاب‌های متنوعی پیش روی مشتری قرار می‌گیرد؛ مثل بسته‌های ۲۰، ۵۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومانی که البته اکثرشان، نسخه‌های کرک شده و منسوخ اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی هستند که حتی تعدادی‌شان، اجرا هم نمی‌شوند.

اما در این میان هیجان‌انگیزترین مورد، فروش گوشی تنها در شرایط خاص است. برای مثال، برخی از فروشنده‌های عزیز، در صورتی که هنگام خرید گوشی، هزینه‌ی اضافه‌ی نصب برنامه یا سرویس‌های مربوط به خرید لوازم جانبی را نپردازید، از فروش گوشی به شما امنتناع می‌کنند. معمولا هم دلیل این کار را کم بودن سود فروش خود گوشی‌ها می‌دانند. درست مثل همان جمله‌ی کلاسیکی که قدیمی‌ترها حتما آن را شنیده‌اند: «بدون ساندویچ، نوشابه نمی‌فروشیم!»

No_App_No_Phone_01

تکنیک‌های زیادی وجود دارد که فروشندگان بتوانند حداکثر سود را از مشتریان ناآگاه به دست بیاورند. در نهایت هم کاربر تصور می‌کند گوشی‌ای خریده‌ که تمام امکانات‌اش «فعال» است و تعداد زیادی برنامه و بازی و احتمالا یک محافظ جادویی هم دارد. در حالی که می‌توانست این مبلغ اضافی را (که معمولا کم هم نیست) برای خرید گوشی بهتری صرف کند.

اینجا دقیقا همان جایی است که خرید مدرن می‌تواند به کمک کاربرانی که به روش سنتی خرید می‌کنند، بیاید.

اینجا دقیقا همان جایی است که خرید مدرن می‌تواند به کمک کاربرانی که به روش سنتی خرید می‌کنند، بیاید. به‌شکل خاص درباره‌ی فروشگاه آن‌لاین دیجی‌کالا صحبت نمی‌کنم؛ به هر روشی که بتوان شخص فروشنده‌ی چرب زبان را از این معادله حذف کرد، احتمال پرداخت هزینه‌های اضافی هم کم می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی دقیقا با همین هدف آمده‌اند و در حال رشد هستند. حذف هزینه‌های اضافی این چنینی به واسطه‌ی اینترنتی شدن پروسه‌ی خرید، نه تنها حق انتخاب‌های بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، بلکه جلوی ترویج یک سری حیله‌های بازرگانی را هم می‌گیرد.

شما چطور؟ خرید سنتی گوشی موبایل را ترجیح می‌دهید یا ‌فرم اینترنتی و جدید آن را؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۰ دیدگاه
  1. علی

    هر روشی که بتوان شخص فروشنده‌ی چرب زبان را از این معادله حذف کرد، احتمال پرداخت هزینه‌های اضافی هم کم می‌شود!

    عالی بود !

  2. پویااا

    به‌شکل خاص درباره‌ی فروشگاه آن‌لاین دیجی‌کالا صحبت نمی‌کنم!
    اصلا هم اشاره نکردین واسه بک لینک :)))

  3. مهدی

    حالا اگه اومدیم و چهار صباح دیگه دیجی کالا و فروشگاه‌های اینترنتی دیگه هم از همین روش برای بازاریابی یا فروش بیشتر (حاشیه سود بیشتر) استفاده کردن، اونوقت چی ؟ینی وقتی که داری گوشی رو آنلاین میخری، مبلغ گوشی دویست سیصد تومنی گرونتر اعلام شده باشه و زیرشم با هزار و یک تعریف و آب و تاب رسانه‌ای فراوان نوشته باشه که ما این گوشی رو فقط با قاب فلان مدل و محافظ صفحه نمایش بهمان مدل و کلی برنامه کاربردی اونم به صورت اشانتیون به فروش میرسونیم!!!
    اونوقت مشتری بیچاره باید به کی پناه ببره ؟؟!!

  4. amin kheradmand

    خوب حقم داره وقتی گوشی دو میلیونی رو مجبوره به خاطر خراب کردن بازار با ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار بفروشه بعدشم دارایی بده اجاره بده بعدشم مشتری هر روز بیاد بهخاطر این همه سود گوشی کلی سر درد بده باید یکهزینشو جوری دربیاره

  5. شاهین

    مشابه همین حرفا تو بازار سخت افزار و لپ تاپ هم هست. میری یه قطعه بخری چه چیزایی که از فروشنده ها نمیشنوی!

    یعنی فروشنده هامون قریب به اتفاق یه مشت آدم بی سواد کلاه بردار هستن و به هر ترفندی که شده میخوان مشتری رو بچاپن.

    گذشته از این، تو فروشگاه های سنتی تنوع اجناس بسیار پایینه، فرصت بررسی و مقایسه دقیق نیست، و بعضی اقلام اصلاً پیدا نمیشه!

    دو سه سال پیش کولر و تجهیزات اورکلاک میخواستم بخرم، کل بازار کامپیوتر شهر رو گشتم، اصلاً نمیدونستن چی هست! آخرش از یه فروشگاه اینترنتی سفارش دادم.

    اگه قرار باشه از بازار خرید کنم (مثلاً وقتایی که هزینه ارسال زیاد میشه)، قبلاً چیزی که میخوام رو تو اینترنت میگردم و انتخاب میکنم، قیمتش رو از جاهای مختلف چک میکنم، بعد میرم تو مغازه ها هر کدوم قیمتش بهتر بود از اون میخرم، تازه اونم به شرطی که فروشگاه معتبر باشه، چون ممکنه جنس تقلبی و قاچاق تحویلت بدن.

  6. ترانه

    خیلی جالب بود. ممنون از مطلب خوبتون
    من چند سال پیش وقتی هنوز سونی اریکسون بود، توو پاساژ علاالدین سر آنتی ویروس یک بار سرم کلاه رفت. اما الان یا اصلا از فروشگاه های بیرون خرید نمی کنم. یا اگر به فروشگاه برم، با مطالعه ی زیاد میرم و به هیچ وجه زیر بار کلکای فروشنده ها نمیرم. چون کلک زدن فروشنده یه بخشه و بعدشم هیچ مرجعی به این فروشنده های کلاه بردار نظارت نمیکنه و یا بازخواستشون نمی کنه یه بخش دیگه.

  7. ج

    خرید اینترنتی از سایت های مورد نظر به درد افرادی میخوره که اون سایت تو شهر خودشون باشن ، چون هزینه کرایه نمیدن . اما برای بقیه چندان تفاوتی نداره . هر خریدی که من از دیجی کالا انجام میدم حدودا ده هزار تومان کرایه بهش افزوده میشه
    یا تو یه مورد خرید گوشی ، دیجی کالا برچسب خودش رو روی جعبه گوشی به عنوان پلمپ زده بود و خبری از برچسب شرکت اصلی گارانتی نبود !
    مگه دیجی کالا گارانتی هم میکنه گوشی ها رو که برچسب خودش رو به عنوان پلمپ میزنه؟
    تو بعضی موارد هم سایت های فروش اینترنتی مثل دیجی کالا و امثالش از این رفتار فروشنده ها سواستفاده میکنند
    میگن مشتری بخاطر دوری از مشکلات مغازه و فروشنده میاد از ما بخره ، ما هم گرون ترش میکنیم ، مجبوره و میخره
    در کل هر دو روش مشکلاتی دارن و نمیشه گفت صد در صد کدوم بهتر از دیگری است
    امیدوارم انتقادات رو هم چاپ کنید

  8. حامد

    سلام
    من نه تنها خرید اینترنتی رو تو این موارد ترجیح میدم بلکه بقیه دوستان و اطرافیان رو هم همیشه به خرید اینترنتی تشویق میکنم.
    چند باری پیش اومد که دوستان خواستن از بازار گوشی بخرن ولی مجابشون کردم که به صورت اینترنتی خرید کنن، اول کمی مردد بودن ولی بعد که گوشی دستشون رسید و قیمت و وضعیت گارانتی رو با اونچه که تو بازار بود مقایسه کردن کاملاً راضی و خوشحال بودن که به صورت اینترنتی خریدشون رو انجام دادن …
    خودم جدای این بحث هزینه های جانبی که موقع خرید از خریدار نگون بخت میگیرن، دلیل دیگه ای که خرید اینترنتی رو به خرید حضوری از بازار ترجیح میدم اینه که دیگه واقعاً حوصله بحث کردن با فروشندگان به اصلاح عقل کل و مهندس! که موقع خرید شروع به تز دادن در مورد اجناسشون میکنن و مشتری رو … فرض میکنن ندارم …

  9. شهاب موسی

    سلام
    فکر کنم حدود دو سال پیش بود که به همراه یکی از اقوام رفتیم پاساژ ع.ن برای خرید Xperia V شرکت سونی
    قیمت ها نجومی بالا بودن اما دیجیکالا هم تعریفی نداشت و هر چقدر خواستم این فامیلمون رو قانع کنم از دیجی خرید کنه نشد. چون خودم اولین خریدم مربوط به سال ۱۳۹۰ از همین فروشگاه هست و یجورایی دوسش دارم.
    خلاصه بگم براتون بعد از شنیدن قیمت هایی از ۷۰۰ الی ۸۲۰ به بهانه ی پکیج های نرم افزار و آنتی ویروس ،رسیدیم به فروشگاهی که گفت ۶۶۰!!!!
    با کمال تعجب گفتیم چه آدم منصفی. ینی هنوزم پیدا میشن فروشگاه های منصف و بهتر از دیجیکالا؟ خلاصه گوشی رو بهمون در حالت خاموش نشون داد و شروع کرد به فاکتور نوشتن. دیدم نوشت ۷۶۰!!!! گفتم برادر من اشتباه شنیدم یا شما صد تومن اضافه نوشتید به اشتباه؟
    گفت نه. این گوشی باید نرم افزار آندروید اصل بخوره وگرنه الان هیچی نداره!!!
    اعصابم بهم ریخت گفتم این چه حرفیه. من ۳ مدل تبلت و ۱۰ مدل گوشیه اندرویدی داشتم و الانم اپل دارم ازین چیزا نبوده. ینی از دیجیکالا گوشی برام فرستاده میشد هیچی نداشت؟ گفت اینا فرق داره. شما بچه کجایی؟ شهرستانی هستی؟
    گفتم نخیرم تهرانی ام. منظور تحقیر آمیزت رو هم گرفتم. ولی برات متاسفم. من قبل اینکه تهرانی یا شهرستانی باشم هموطن شمام. فکر کردی از پشت کوه اومدم میخوای گولمون بزنی؟ نوچه هاش اومدن گفتن خریدار نیستی راهتو بکش برو. با یه لحن بدی داد و بیداد و تهدید کردن و مام رفتیم بیرون…

    این یه مدل از بازار کثیف فیزیکی ایرانه… ولی به دیجیکالا هم نقد دارم
    چندی پیش میخواستم Huawei G8 تهیه کنم که دیجیکالا نداشت و خیلی دیر حدودا ۲ ماه بعد موجود کرد و البته با قیمت گرانتر. نمیشه اینو تعمیم داد ولی طبق بررسی های من ۶۰ الی ۷۰ درصد قیمت های گوش های دیجیکالا از بازار گرانتره که جای دفاع باقی نمیزاره. اونایی هم که قیمت پایین تری از بازار دارن بخاطره اینه که دیگه سهمی از بازار ندارن مثثل گوشی های قدیمی شده ی ایسوس زنفون

    از لحاظ لوازم جانبی گوشی ای مثل همون Huawei G8 هم خیلی ضعیف عمل میکنید و نمیارید. در حالیکه با یه چرخ زدن توی همون بازارهای کذایی میشه انواع لوازم جانبی رو با قیمت های مناسب پیدا کرد.

    بازم ازتون ممنونم بابت بستری که ساختید برای خرید اینترنتی ولی خواهشا پیشرفت کنید. درجا زدن باعث میشه یه روزی مردم دوباره برگردن به سمت فروشگاه فیزیکی با علم به اینکه می دونن داره توی پاچشون میره…

  10. حسام

    این مورد برای دوستان من پیش اومده طرف گوشی خریده بعد برچسب ال سی و دی و کیف و نصب نرم افزار صد تومن به خریدش اضافه کرده اما من همیشه در نظر داشتم که از نظر نرم افزاری خودکفا باشم . شما با نصب برنامه ی بازار یا حتی یه سرچ ساده تو گوگل پلی هرچیزی که بخواید رو دانلود میکنید. اکثر چیزهایی که مغازه دارا رو گوشی نصب میکنند بیخودن و سرعت گوشی رو کم میکنند اونایی که میخوان تازه گوشی اندویدی بخرند برنامه بازار رو نصب کنید و در برنامه یک قسمت هست که برنامه های ضروری که هر گوشی اندرویدی نیاز داره رو معرفی میکنه
    اما در مورد بازار و خرید دستکاه ها : همه جای جهان رقابت هست تو ایرانم هست اما خیلی جاها داشتن سود کمتر به ازای خوشنامی و اعتبار بیشتر رو ترجیح میدن اما ایران برعکسه و اینجاست که من خرید از دیجی کالا و یا سایت های معتبر رو ترجیح میدم چون این برند ها با هدف سود کمتر به ازای اعتبار بیشتر سرویس بهتری میدن
    بنظرم با همه گیر شدن خرید آنلاین خرید سنتی کنار میره شاید یه عده بیکار بشن اما اگه رقابت درست و همراه با فکر رو داشته باشن باز تو صحنه خواهند بود.

  11. آرش

    آقای حشمتی I Love U

  12. تند

    خدمات گوشی هزینه زیادی داره قیمت دیجی کالا نسبت به مزایای که داره بد نیست خیلی از فروشگاه ها و حتی شرکت ها گارانتی جالبی نمیدن .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه