بدو لارا، بدو! (نقد و بررسی Lara Croft: Relic Run)

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

بازی موبایلی جدید اسکوئر انیکس می‌تواند تا مدت‌ها سرگرم‌تان کند. ‌

بعید به‌نظر می‌رسد تلفن همراه هوشمند داشته باشید و تا به‌حال یکی از بازی‌های سبک «دونده» (Runner) را روی گوشی‌تان بازی نکرده باشید. از بازی‌های معروف این سبک می‌توان Temple Run ‌و Subway Surfers را نام برد که هرکدام‌شان در میان بازی‌کننده‌های حرفه‌ای و آماتور طرفداران پروپاقرصی زیادی دارند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی این سبک از بازی‌ها، روند بازی کوتاه‌شان است. بازی‌هایی بزرگ، داستان-محور و طولانی هم در فروشگاه‌های اپل و گوگل پیدا می‌شوند، اما با توجه به طبیعت طولانی این بازی‌ها، و ابزاری که بازی‌کننده می‌خواهد با استفاده از آن به بازی بپردازد، خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اصولا کسانی که می‌خواهند با گوشی هوشمندشان بازی کنند، یک بازی با روند کوتاه را ترجیح می‌دهند؛ چون می‌توانند سریع گوشی‌شان را در دست بگیرند و برای چند دقیقه هم که شده سرگرم شوند؛ بدون این‌که بخواهند بازی‌شان را با قصه‌های عمیق و سنگین‌شان به‌خاطر رسیدن به ایستگاه متروی مورد نظر نیمه‌کاره رها کنند.

استودیوی اسکوئرانیکس فهمیده که بازی موبایل، باید کوتاه و سرگرم‌کننده باشد.

چند وقتی می‌شود که شرکت و استودیوی بازی‌سازی «اسکوئرانیکس» به ساخت بازی‌های موبایل روی آورده است. با این حال، بازی‌های موبایلی این شرکت، از زمین تا آسمان با بازی‌های کنسولی‌اش و آن‌هایی که برای رایانه‌های شخصی عرضه می‌شوند، فرق دارد. استودیوی اسکوئرانیکس فهمیده که بازی موبایل، باید کوتاه و سرگرم‌کننده باشد. این شرکت تا به‌حال بازی‌های موبایل زیادی از مجموعه‌های «هیتمن»، «فاینال‌فانتزی» یا حتی Deus Ex ساخته و عرضه کرده است. نکته‌ی مهم در تمام این بازی‌ها ساختار کوتاه و سرگرم‌کننده‌ی آن‌هاست که می‌تواند مناسب اکثر کاربران و بازی‌کننده‌های موبایلی باشد. از Hitman GO که یک بازی معمایی بود، گرفته تا نقش‌آفرینی بزرگی مثل Chaos Rings، بازی‌های کوچک این شرکت همگی برای بازی روی موبایل ساخته شده‌اند.

New1

بازی فقط به دویدن و سکوبازی خلاصه نمی‌شود. لارا باید موقع دویدن دشمنان‌اش را هم با اسلحه از بین ببرد.

از طرفی بازگشت قدرتمند مجموعه بازی‌های «توم ریدر» در سال ۲۰۱۳ میلادی، اسکوئرانیکس را به ساخت یک بازی موبایل بر مبنای این مجموعه، ترغیب کرده است. نسخه‌ی شگفت‌انگیز توم ‌ریدر که دو سال پیش عرضه شد به کنار، شرکت اسکوئرانیکس ساخت یک «توم ریدر» جدید را هم آغاز کرده است؛ توم ریدری که نمایشی شگفت‌انگیز در نمایشگاه E3 امسال داشت.

بازی در پایه شبیه بازی‌هایی مثل Temple Run است.

حالا اسکوئرانیکس با یک برنامه‌ریزی ‌دقیق و مناسب، در حالی که توانسته بود مخاطب‌هایی زیاد برای بازی‌های کنسولی و بزرگ‌‌اش‌ دست و پا کند، بازی Lara Croft: Relic Run را مخصوص کاربران و بازی‌کننده‌های موبایلی‌ عرضه کرده است. بازی در پایه شبیه بازی‌هایی مثل Temple Run است؛ یک بازی سبک «دونده» که باید در آن بدوید و برای آزاد کردن قابلیت‌های جدید، سکه جمع‌آوری کنید.

New3

برای بازی چندتایی غولآخر درست و درمان هم درنظر گرفته شده است که با دیدن‌شان حسابی ذوق خواهید کرد!

با این حال، Lara Croft: Relic Run کیفیت بالایی که سایر بازی‌های موبایلی اسکوئرانیکس دارند را یدک می‌کشد. بازی درست مثل نسخه‌های اخیر توم ریدر، به شدت سینمایی طراحی و ساخته شده است؛ البته که جلوه‌های سینمایی آن در حد و اندازه‌ی بازی‌های موبایل باقی می‌ماند. مثل Temple Run، در این بازی می‌دوید، از موانع می‌پرید و در این میان سکه جمع‌آوری می‌کنید. اما بازی مکانیک‌هایی دارد که آن را در جایگاهی بالاتر از سایر بازی‌های سبک «دونده» قرار می‌دهد.

بازی حتی غولآخرهایی هم دارد که به تدریج خودشان را نشان می‌دهند.

برای این‌که Relic Run مثل دیگر بازی‌های هم‌سبک‌اش از جمله Temple Run تکراری نشود، در لحظه از روند بازی تغییر می‌کند. از نوع دویدن لارا گرفته، تا محیط اطراف‌اش، همگی با سرعت بالایی عوض می‌شوند. لارا لحظه‌ای مشغول دویدن است، لحظه‌ی بعدی به هیولاها شلیک می‌کند و پس از آن هم سوار موتورهای آشنای مجموعه می‌شود. بازی حتی غولآخرهایی هم دارد که به تدریج خودشان را نشان می‌دهند.

New2

صحنه‌های سینمایی جذاب از تفاوت‌های اصلی این بازی با سایر عناوین سبک دونده است. این صحنه‌های سینمایی حسابی به حفظ ریتم بازی کمک کرده‌اند.

می‌توانید مطمئن باشید که حتی پس از چند ساعت بازی کردن، باز هم صحنه‌ها و اتفاقات جدیدی در بازی خواهید دید. هم‌چنین میزان تنوع موانع به میزان قابل ملاحظه‌ای، زیاد است.قابلیت‌ها و امکانات فراوان روند بازی به کنار، Lara Croft: Relic Run به شدت زیبا و پر از جزییات ریز و درشت است. مدل طراحی شده‌ی لارا جزییات بالایی دارد و انیمیشن حرکات‌اش هم به زیبایی طراحی شده است. طراحی زیبای محیط‌های مختلف بازی و گرافیک بالای آن‌ها چیزی نیست که به‌وفور در بازی‌های موبایل دیده باشیم. بازی حتی موسیقی و جلوه‌های صوتی خوبی هم دارد و به‌طور کلی یک سر و گردن بالاتر از بازی‌های موبایلی هم‌سبک‌اش قرار می‌گیرد.

طراحی زیبای محیط‌های مختلف بازی و گرافیک بالای آن‌ها چیزی نیست که به‌وفور در بازی‌های موبایل دیده باشیم.

طراحان Relic Run برای آن‌که تا مدت‌ها روند بازی را تر و تازه نگه دارند، تعداد زیادی فرمول و مکانیک نقش‌آفرینی برای‌اش درنظر گرفته‌اند؛ از بروزرسانی نیروها و ویژگی‌های جدید برای لارا گرفته تا خریداری اسلحه‌های قوی‌تر و لباس‌های کارآمدتر.

New4

جلوه‌های گرافیکی در مقایسه با دیگر بازی‌های موبایلی با فاصله بهتر است. به‌همین خاطر هم برای بهترین تجربه‌ی آن باید گوشی مناسبی داشته باشید.

اگر از بازی‌های سبک «دونده» لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتما Lara Croft: Relic Run را امتحان کنید؛ مطمئن باشید که بازی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای‌تان فراهم کند.

نام لاتین بازی: Lara Croft Relic Run

تهیه‌کننده: Square Enix

سازنده: Square Enix

پلتفرم: Android، iOS

امتیاز: ۴ از ۵

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar سام

    Chaos Rings که شاهکاره

  2. Avatar matinmoeini

    بر ای ویندوز فونم هست اصلاح کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه