معرفی و بررسی اپلیکیشن ویرایش عکس Lightroom

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
لایتروم

احتمالا نام مجموعه ادوبی (Adobe) را شنیده‌­اید؛ شرکتی که خیلی از افراد، آن را با برنامه‌ی فتوشاپ (Adobe Photoshop) می­‌شناسند. در مجموعه‌ی ادوبی، برنامه­‌های مختلف طراحی و ویرایش وجود دارد. یکی از برنامه­‌های این مجموعه که به‌طور تخصصی بر روی ویرایش عکس تمرکز دارد، لایت­روم (Lightroom) است. با توجه به محبوبیت این برنامه و کاربران زیادی که از نسخه‌ی دسکتاپ این برنامه استفاده می‌­کردند، این شرکت نسخه‌ی موبایل لایت­روم را نیز ارایه کرد. البته در ابتدای معرفی این نسخه، تنها به مدت ۳۰ روز کاربران می­‌توانستند از آن به‌صورت رایگان استفاده کنند؛ اما در آذرماه و همزمان با انتشار نسخه ۱٫۴ استفاده از نسخه‌ی موبایل لایت­روم رایگان شد. البته نسخه‌ی iOS لایت­روم، قبل از نسخه‌ی اندرویدی رایگان شده بود. در ادامه با بررسی این اپلیکیشن با ما همراه باشید.

    ‌‌    ‌‌    ‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌‌

ابزارهای ویرایش تصویر، امکان سازمان­‌دهی عکس­‌ها، سرویس­‌های اشتراک­‌گذاری و همچنین پشتیبانی از فرمت DNG (فرمتی که بیشتر گوشی‌­های اندرویدی توانایی ثبت عکس با آن را دارند) در نسخه‌ی نهایی  برنامه‌ی لایتروم در دسترس است.

لایتروم ۳

اگر بخواهید از قابلیت همگام­‌سازی فایل­‌ها و ویرایش­‌های تصاویر بین نسخه‌ی دسکتاپ، موبایل و نسخه‌ی وب لایت­روم استفاده کنید، باید یک حساب کاربری در سرویس Adobe Creative Cloud داشته باشید. در حقیقت این سرویس به کاربران اجازه می‌­دهد تا به نرم‌افزارهای مجموعه‌ی ادوبی در فضای ابری دسترسی داشته باشند. البته اگر ویرایشی را در گوشی انجام دهید و سپس در نسخه‌ی دسکتاپ همان عکس را باز کنید، شاهد تغییراتی خواهید بود؛ به یاد داشته باشید که این موضوع مشکل نرم‌­افزار لایت­روم نیست؛ بلکه به دلیل وجود عدم ابزاری برای تنظیم رنگ و کالیبره کردن در دستگاه­‌های مختلف است.

اگر از نسخه‌ی دسکتاپ لایت­روم استفاده کرده باشید، بعد از نصب لایت­روم موبایل، متوجه شباهت طراحی رابط کاربری این دو نسخه خواهید شد. به نظر می­‎رسد که لایت­روم موبایل، نسخه‌ی فشرده‌شده‌ی نسخه‌ی دسکتاپ است. شاید همین موضوع باعث شده یادگیری و استفاده از برنامه راحت‌­تر شده و همان احساس راحتی که هنگام ویرایش عکس در نسخه‌ی دسکتاپ داریم را در نسخه‌ی موبایل تجربه کنیم.

لایتروم ۶

عکس­‌ها به‌صورت مجموعه­‌هایی در لایت­روم در دسترس بوده و با انتخاب هر مجموعه، عکس‌­های داخل آن، نمایش داده می‌­شود. هنگامی‌که هر مجموعه عکس را باز کنید، می‌توانید اطلاعات آن عکس یا metadata آن را ببینید. اما اگر صفحه نمایش گوشی شما ۴٫۷ اینچی است، خواندن این اطلاعات عملا غیرممکن است. همچنین در این اندازه‌ی صفحه نمایش نمی‌­توانید عکس‌­ها را براساس metadata فیلتر کنید.

با ضربه زدن بر روی هر عکس، می‌­توان آن عکس را ویرایش کرد. با کشیدن انگشت روی عکس به سمت بالا و پایین، امکان ستاره­‌دار کردن عکس‌­ها وجود دارد و با کشیدن انگشت به سمت چپ و راست به‌راحتی می‌توانید به عکس قبلی و بعدی بروید.

لایتروم ۱

در پایین صفحه نمایش سه حالت ویرایش وجود دارد: تنظیمات مربوط به رتوش، افکت­‌ها و برش دادن تصاویر.

می­‌توانید عکس‌­های خود را براساس تراز سفیدی (White Balance)، دمای رنگ (Color Temperature)، تینت (Tint)، روشنایی (Exposure)، هایلایت­‌ها (Highlights)، سایه­‌ها (Shadows)، سیاهی و سفیدی­‌های تصویر ویرایش کنید. همچنین می­‌توانید میزان اشباع رنگ (Vibrance و Saturation) را نیز تغییر دهید.

افکت­‌های موجود در این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌­های ویرایش تصاویر بسیار کمتر است. همچنین در بخش برش دادن نیز نسبت­‌های متعددی ارایه شده­ که­ می‌­توان عکس‌­ها را براساس آن برش داد. همچنین قابلیت ویرایش عکس با منحنی تونال Curve نیز میسر است. البته این امکان در اپلیکیشنی مانند Photo Editor مدت­‌هاست که برای عکاسان در دسترس است.

در قسمت کاهش نویز تصویر، متاسفانه سه گزینه‌ی کم، متوسط و زیاد وجود دارد؛ در نتیجه ممکن است هنگامی که روی عکس خام ویرایش می‌­کنید نتیجه‌ی دلخواه را نگیرید. بعد از ویرایش عکس­‌ها، می­‌توانید عکس را در گالری ذخیره کنید، عکس را کپی کرده و در مجموعه‌ی دیگری ذخیره کنید یا آن را پاک کنید. همچنین می­‌توانید عکس‌­ها را با هر برنامه­‌ای که از API لایت­روم پشتیبانی می­‌کند، به اشتراک بگذارید.

 لایت­روم دارای رابط کاربری ساده و طراحی مناسبی است و همچنین قدرت پردازش رنگ خوبی دارد. با توجه به تعداد زیاد اپلیکیشن­‌های موجود، ممکن است تنها کسانی از این نرم‌­افزار را استفاده کنند که بخواهند کارهای ویرایشی‌شان، بین نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل­ همگام­‌سازی شود.

    ‌‌   ‌‌

Pros

  • طراحی ساده و سرعت بالا
  • پشتیبانی از فرمت RAW
  • امکان همگام‌سازی فایل‌ها در پلتفرم‌های مختلف
  • امکان اشتراک‌گذاری تصاویر

Cons

  • عدم سازگاری با موبایل‌هایی با نمایشگر کوچک
  • عدم وجود برخی قابلیت‌های ویرایشی

‌‌‌‌    ‌‌    ‌‌

‌‌

دانلود از گوگل پلی

دانلود از اپ استور

برای آیفون و آیپاد تاچ

 

دانلود از اپ استور

برای آیپد و آیپد پرو

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. عمو مجید

    This item isn’t available in your country.
    ????

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه