نقد و بررسی مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL در دیجی‌کالا مگ

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

امروز با یک گوشی متفاوت از شرکت مایکروسافت روبرو هستیم که به‌عنوان محصولی منحصر‌به‌فرد و یکه‌تاز روانه‌ی بازار شده است. غول جدید مایکروسافت «لومیا ۹۵۰ اکس‌ال» (Lumia 950XL) در دو مدل تک و دو سیم‌کارت با پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G، نمایشگری بزرگ و کم‌مصرف، سخت‌افزار قدرتمند، طراحی زیبا و از همه مهم‌تر، سیستم‌عاملی که می‌تواند شما را در راه انجام هرگونه عملیاتی همراهی کند؛ معرفی شد. مایکروسافت با تولید این گوشی قصد دارد ثابت کند که ‌تنها در تولید محصولات نرم‌افزاری تبحر ندارد، بلکه می‌تواند گوشی‌های پرطرف‌دار و محبوبی هم تولید کند.

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL همراه شوید.

سرایت امولد از سامسونگ به لومیا

کم‌مصرف، بزرگ، باکیفیت، شفاف و کم‌نظیر، صفت‌هایی هستند که می‌توان در مورد نمایشگر ۵٫۷ اینچی لومیا ۹۵۰XL روی کاغذ نوشت. در یک کلام این نمایشگر جای هیچ‌گونه ایرادی را باقی نگذاشته است. رنگ‌ها غلظت مناسبی دارند و شفافیت و روشنایی نمایشگر هم کافی به‌نظر می‌رسد. مایکروسافت برای لومیا ۹۵۰XL مرز‌های Full HD را کنار گذاشته است و نمایشگری با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و تراکم ۵۱۸ پیکسل بر اینچ را درنظر گرفته است. این نمایشگر با نسخه‌ی چهارم از شیشه‌های محافظ «گوریلا گلس» پوشانده شده تا در برابر ضربه و خط و خش، مقاوم باشد. هفتاد و پنج درصد از پنل جلویی لومیا ۹۵۰XL در اختیار نمایشگر قرار گرفته تا ابعاد گوشی خیلی بزرگ نشود.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_06

مایکروسافت تمام تلاش‌اش را برای تولید نمایشگری مناسب برای بازی، وب‌گردی و به‌خصوص انجام امور روزانه انجام داده و جای هیچ‌گونه ایرادی را باقی نگذاشته است.

در بخش تنظیمات نمایشگر ویندوز ۱۰ هم مواردی مثل سایز فونت‌ها، تنظیمات روشنایی و مدت زمان خاموش شدن نمایشگر به‌چشم می‌خورند. البته تنظیماتی منحصربه‌فرد مثل اتصال به نمایشگر بی‌سیم دیگری هم وجود دارند. برخلاف ویندوز ۸٫۱، این بار از دو بار تپ می‌توانید برای خاموش کردن نمایشگر هم استفاده کنید.

درمجموع و با درنظر گرفتن همه‌ی موارد مثبت در مورد این نمایشگر می‌توان گفت، لومیا ۹۵۰XL ازلحاظ کیفیت تصویر، در بین گوشی‌های مایکروسافتی و نوکیا، بهترین جایگاه را دارد و می‌تواند رقابت خوبی را با نمایشگر‌ گوشی‌‌های نوت ۵ و ال‌جی G4 داشته باشد.

اولین اسنپ‌دراگون ۸۱۰ ویندوزی

امروزه استفاده از تراشه‌ی ۶۴ بیتی و قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۱۰ در گوشی‌های اندرویدی به امری معمولی تبدیل شده است. آن‌قدر معمولی که این تراشه روی تقریبا ۳۰ گوشی اندرویدی مورد استفاده قرار گرفته است. اما از جایی که سیستم‌عامل تولیدی شرکت مایکروسافت از نهایت بازدهی پردازنده استفاده می‌کند، تاکنون به جز چند مورد، استفاده از تراشه‌های قدرتمند را در دستور کارش نداشت. اما لومیا ۹۵۰XL در این مورد هم مرز‌ها را شکسته است و فعلا تنها گوشی مایکروسافت است که از این تراشه‌ که دو پردازنده‌ی مرکزی ۴ هسته‌ای دارد، استفاده می‌کند. همچنین مجددا برای اولین بار در تاریخ گوشی‌ها ویندوزی از سه گیگابایت رم برای ۹۵۰XL استفاده شده تا کاربر احساس کند، دستگاهی  که در دست دارد از عهده‌ی هر کاری برمی‌آید. البته پر بی‌راه هم نیست اگر بگوییم عملیاتی وجود ندارد که لومیا ۹۵۰XL از پسش برنیاید.

این مجموعه‌ی سخت‌افزاری در آزمون AnTuTu مخصوص ویندوز نمره‌ی ۲۸۰۰۰ را کسب کرد. این نمره بالاتر از نمره‌ی هر دستگاه ویندوزی دیگری که تا‌کنون ساخته شده قرار دارد.

اگر ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی به نظرتان کم است، می‌توانید با کارت حافظه‌ی جانبی تا ۲۰۰ گیگابایت دیگر هم به آن اضافه کنید. همچنین در نسخه‌ی دو سیم‌کارت هم می‌توانید علاوه بر کارت حافظه‌ی جانبی از دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان بهره ببرید. علاوه بر اینکه این گوشی از شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند، امکان استفاده از Wi-Fi، بلوتوث و NFC هم برای کاربر فراهم شده است. حتی می‌توانید در اوقات فراغت از گوشی دادن به رادیوی FM با لومیا ۹۵۰XL لذت ببرید، موردی که در ۹۵۰ کوچک‌تر وجود ندارد.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_02

شاید نگرش مایکروسافت به‌صورت کلی در مورد ساخت گوشی تغییر کرده باشد، اما حتی در بخش درگاه هم شاهد تغییر هستیم. استفاده از پورت USB Type-C علاوه بر اینکه کمک می‌کند روند و سرعت انتقال اطلاعات بهینه شود، باعث می‌شود تا گوشی با شارژر خارق‌العاده‌اش، در چشم برهم زدنی شارژ شود. باتری ۳۳۴۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی می‌تواند تا ۲ روز و نیم استفاده معمولی از گوشی دوام بیاورد که برای کاربرانی که عمر باتری برایشان مهم است، عالی به‌نظر می‌رسد.

سلام ویندوز!

با ادای احترام به طرفداران اندروید و iOS باید گفت اکنون رقیبی جدی به نام ویندوز ۱۰ دارد. ویندوز ۱۰ با یکپارچه شدنش بین تمام دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر‌های شخصی، تبلت‌ها و حالا گوشی‌های تلفن همراه، پیشرفت قابل‌توجهی کرده است؛ از عوض شدن شکل و شمایل کاشی‌ها گرفته تا طرز باز و بسته شدن منو‌ها. حالت نمایش کلی کاشی‌ها دچار تغییر شده‌ اما اندازه‌ها همان‌هایی هستند که قبلا در ویندوز ۸٫۱ دیده بودیم. افکت‌ها و انیمیشن‌ها تغییر کرده‌اند و بسیار جذاب‌تر از گذشته شده‌اند، جوری که دوست دارید با منوی استارتان بازی کنید. بخش «اعلان‌ها» (Notifications) هم تغییر کرده و حالا می‌توانید امکانات ارتباطی گوشی را سریع‌تر کنترل کنید و با نگه داشتن انگشت روی هر کدام مستقیم به تنظیمات آن بخش وارد شوید.

حالا می‌توانید در صفحه‌ی برنامه‌ها اندازه‌ی آیکون‌ها و نوشته‌ها را کنترل کنید و در صورت دلخواه تغییر دهید. این صفحه از حالت سیاه‌وسفید خارج شده و رنگ‌ها در آن به یکی از عوامل زیبایی تبدیل شده‌اند. حالا در این صفحه می‌توانید، برنامه‌هایی که جدیدا نصب کرده‌اید را در ابتدای تمامی برنامه‌ها ببینید. در انتها هم جستجو در فروشگاه برای یافتن سایر برنامه‌ها اضافه شده است. بخش تنظیمات هم تغییرات کلی داشته، این تنظیمات به سبک ویندوز ۱۰، جمع‌و‌جور و بهینه‌تر طراحی شده تا اگر دنبال مورد خاصی هستید بتوانید آن را راحت‌تر پیدا کنید، البته می‌توانید با استفاده از  جستجو در بالای لیست به‌راحتی هر موردی را پیدا کنید.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_01

باید اعتراف کرد ویندوز ۱۰ تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه‌ی ۸٫۱‌اش داشته و می‌توان گفت بسیاری از این تغییرات در جهت بهبود کارایی بوده‌اند و دردسر جدیدی برای کاربر به‌وجود نیامده است.

تا اینجا فقط تغییرات ظاهری بیان شدند. اما بزرگ‌ترین شاهکار را می‌تواند در بخش بازکردن قفل گوشی دانست. استفاده از اسکنر عنبیه در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد به‌نظر می‌رسد. برای گشودن گوشی با اسکنر عنبیه ابتدا گوشی برای چند ثانیه شما را شناسایی می‌کند و سپس برای باز کردن قفل گوشی کافی است فقط نمایشگر را روشن کنید و به آن نگاه کنید. در این حالت یک LED قرمز در بالای گوشی برای تشخیص چشمان شما روشن می‌شود. دقت این روش بی‌نقص ولی سرعت آن بسیار کم است تا حدی که گاهی ترجیح می‌دهید از پین‌کد برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید. جالب است بدانید این روش بازکردن قفل در تاریکی مطلق هم عملکرد دقیقی دارد و گوشی می‌تواند در تاریکی مطلق هم چشمان شما را اسکن کند. برای استفاده از این قابلیت باید حتما گوشی را به‌صورت کامل جلوی صورتتان نگه دارید و اگر کوچک‌ترین زاویه‌ای به گوشی یا صورتتان بدهید، لومیا ۹۵۰XL شما را نخواهد شناخت. این مورد تنها ضعف این فناوری جدید مایکروسافت محسوب می‌شود.

دوربین

سیر صعودی سخت‌افزار و سیستم‌عامل در لومیا ۹۵۰XL سرعت زیادی داشته است. اما برای بخش دوربین همچنان سنتی عمل شده و از همان عدسی‌های شرکت آلمانی «کارل زایس» (Carl Ziess) بهره برده شده است. برای لومیا ۹۵۰XL سنسوری ۲۰ مگاپیکسلی و لنزی با دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 انتخاب شده است. مشخص نیست چرا مایکروسافت فلشی با نور سه‌گانه را با این دوربین همراه کرده است؛ شاید این مورد برای پوشش ضعف دوربین در ثبت تصاویر مناسب از محیط‌هایی با نور کم تدارک دیده شده باشد. این دوربین به پنجمین نسل از فناوری «لرزشگیر اپتیکال تصویر» (OIS) مجهز شده تا لرزش‌ دست‌های شما هم نتوانند جلوی ثبت تصاویر مطلوب را بگیرند.

مایکروسافت اگر در هر موردی پیشرفت داشته، در دوربین و حتی رابط کاربری آن پیشرفتی نداشته است. رابط کاربری دقیقا شبیه چیزی است که در ویندورفون ۸٫۱ شاهدش بودیم و تفاوت خاصی نکرده است. در رابط کاربری با کشیدن کلید‌های مجازی عکاسی یا فیلم‌برداری به سمت چپ، تنظیمات دستی بیشتری در اختیارتان قرار می‌گیرد. این تنظیمات از مقدار تراز سفیدی گرفته تا فوکوس دستی را شامل می‌شوند و انتخاب‌های زیادی را پیش ‌روی کاربر قرار می‌دهند.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_05

متاسفانه تصاویر ثبت شده با این دوربین ارتباط مستقیم با نور دارند. نور مناسب مساوی با تصاویر کم‌نظیر است. اما اگر نور کافی در محیط ندارید، اصلا روی تصاویر دوربین حساب باز نکنید. بافت نویز شدیدی در تصاویری که نور کافی ندارند به‌وجود می‌آید و این مورد بسیار آزاردهنده است.

این دوربین می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. این نهایت رزولوشن لومیا ۹۵۰XL است اما نهایت تعداد فریم‌ نیست؛ لومیا ۹۵۰XL می‌تواند ویدیو‌هایی با رزولوشن Full HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه هم ضبط کند. ویدیوهایی که توسط این دوربین ضبط می‌شوند، افت فریم ندارند و از پایداری و کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند.

دوربین سلفی لومیا ۹۵۰XL هم سنسوری ۵ مگاپیکسلی و دریچه‌ دیافراگم f/2.4 دارد که باعث ثبت تصاویر سلفی مطلوبی می‌شوند. رابط کاربری دقیقا شبیه دوربین اصلی است و مورد جدیدی در آن دیده نمی‌شود.

رنگ‌ها در تصاویر این دوربین کمی سردتر از چیزی هستند که در واقعیت با آن روبرو هستیم. همچنین این دوربین می‌تواند با رزولوشن عجیب ۲۲۰۸ در ۱۲۴۲ و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اقدام به ضبط ویدیو کند.

باز هم پلاستیک مایکروسافت؟!

پیشرفت تراشه، دوربین، باتری، نمایشگر و فناوری‌های ارتباطی در همان قاب پلاستیکی قدیمی!

درمجموع طراحی لومیا ۹۵۰XL، چنگی به دل نمی‌زند و اصلا در حد یک گوشی سال ۲۰۱۵ یا رده‌بالا نیست. این مورد می‌تواند بزرگ‌ترین ضعف جدیدترین غول مایکروسافت باشد.

مایکروسافت برخلاف سایر شرکت‌ها هنوز ترجیح می‌دهد از پلاستیک و قابی که قابلیت باز شدن دارد، استفاده کند. این طرز فکر شاید به‌نوعی توهین به طرف‌دارانش محسوب شود. به جرات می‌توان گفت ضعیف‌ترین بخش در تولید لومیا ۹۵۰XL، طراحی و ساخت آن است. پلاستیکی بی‌کیفیت و مات برای ساخت قاب پشتی استفاده شده که استعداد بالایی در جذب خط‌و‌خش دارد، اما اثر انگشت و عرق را جذب نمی‌کند. این قاب مثل اکثر لومیا‌های گذشته قابلیت باز شدن دارد تا بتوانید باتری گوشی را تعویض کنید. دوربین هم فضای زیادی به خود اختصاص دادهاست. دوربین در دایره‌ای بزرگ‌تر از آن‌ چیزی که باید باشد جاسازی شده که طراحی کلی قاب پشتی را تحت تاثیر قرار داده است. این دایره‌ی بزرگ در حدود دو میلی‌متر از قاب پشتی گوشی بیرون زده است. یعنی دو میلی‌متر به ضخامت ۸ میلی‌متری گوشی اضافه کرده است و باعث شده بالا و پایین گوشی روی سطوح صاف ارتفاع متفاوتی داشته باشند.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_03

قاب جلویی گوشی در هر دو رنگ مشکی یا سفید به رنگ سیاه است. فاصله‌ نمایشگر تا لبه‌ها تا حد امکان کم شده‌اند اما باز هم در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی حال و حاضر بازار این فاصله‌های خیلی زیاد هستند.

طراحی قاب جلویی ساده است. دوربین سلفی در آخرین نقطه‌ی گوشه‌ی بالا سمت راست قرار گرفته و حسگر عنبیه هم تا روشن نشود، مکانش قابل‌تشخیص دادن نیست. برند Microsoft بین فاصله‌ نمایشگر تا لبه‌ی بالایی قرار گرفته است. حفره‌ای تقریبا بزرگ روی قاب جلویی و در فاصله‌ی بین نمایشگر تا لبه‌ی پایینی برای میکروفون اصلی به‌وجود آمده که بسیار جلب توجه می‌کند، آن هم جلب توجهی از نوع آزاردهنده.

کلید‌های روشن/خاموش و کنترل صدا به‌صورت یک مستطیل با لبه‌های گرد طراحی شده‌اند که با دو برش به سه کلید مجزا تبدیل شده‌‌اند. این برش‌ها حالت تیزی به کلید روشن/خاموش داده‌اند که کمی آزاردهنده است. قرار دادن این کلید برخلاف همه‌ی گوشی‌ها بین کلید‌های کنترل صدا اصلا عادی نیست و حتما تا چند روزی با فشردن درست آن به مشکل بر‌خورد خواهید کرد.

جمع‌بندی

اگر طرفدار مایکروسافت هستید، چشمانتان را روی طراحی نه‌چندان جالب این گوشی در عوض نمایشگر ۵٫۷ اینچی، تراشه‌ی قدرتمند و دوربین ۲۰ مگاپیکسلی‌اش ببندید. اگر هم طرفدار گوشی‌های مایکروسافت نیستند می‌توانید برای خرید این گوشی خود را به سیستم‌عامل ویندوز ۱۰، قابلیت Continuum، حسگر عنبیه و USB Type-C دلگرم کنید.

Microsoft_Lumia_950_XL_Review_04

اما با توجه به قیمت بالای لومیا ۹۵۰XL، می‌توان گوشی‌های بهتری هم خریداری کرد.

برای خرید اینترنتی مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

خرید اینترنتی مایکروسافت لومیا 950XL

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴۸ دیدگاه
  1. Avatar بهروز

    مدتی هستش که دوربین جلو با خطا مواجه میشه( 0XA00F4271(0XC00D3704 چطور میشه این ایراد رو برطرف کرد ؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه