آیا کورتانا یک دستیار هوشمند موفق به حساب می‌آید؟

۲۴ آذر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
کورتانا

دستیار دیجیتالی کورتانا به‌زودی قادر به تشخیص صدای چند کاربره خواهد بود، قابلیتی که الکسا و گوگل اسیستنت از سال ۲۰۱۷ از آن بهره می‌برند. در بین دستیارهای دیجیتالی، کورتانا حرف زیادی برای گفتن ندارد ولی مایکروسافت کماکان به توسعه آن ادامه می‌دهد. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این دستیار دیجیتالی چه مزایایی را برای مایکروسافت به ارمغان می‌آورد که از توسعه آن دست نمی‌کشد؟

چه کسی از کورتانا استفاده می‌کند؟

کورتانا

اسپیکر Harman Kardon Invoke

آمازون اسپیکر اکو را دارد، گوگل اسپیکر گوگل هوم و اپل اسپیکر هوم‌پاد را روانه‌ی بازار کرده است. اما آیا می‌دانستید اسپیکر مبتنی بر کورتانا هم روانه‌ی بازار شده است؟ شرکت Harman Kardon اسپیکر Invoke را معرفی کرده که از دستیار دیجیتالی کورتانا بهره می‌برد. اما این اسپیکر آن‌قدر کم‌طرفدار است که در فهرست فروش اسپیکرهای هوشمند جایی ندارد. در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۷، شرکت Harman Kardon حدود ۳۰ هزار اسپیکر Invoke را فروخت که این آمار برای اسپیکرهای اکو آمازون حدود ۹.۷ میلیون عدد بوده است.

بنابراین باید این سؤال را مطرح کنیم که اصلاً چه کسی از کورتانا استفاده می‌کند؟ سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به‌صورت پیش‌فرض از بخش مربوط به کورتانا در قسمت تسک‌بار بهره می‌برد. مایکروسافت می‌گوید بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر از کورتانا استفاده می‌کنند. اما معلوم نیست که آیا این کاربران از کورتانا تحت عنوان دستیار صوتی بهره می‌برند یا اینکه صرفاً برای جستجوی متنی در ویندوز ۱۰ از آن استفاده می‌کنند.

در دنیایی که اکثر اداره‌ها از پلان آزاد بهره می‌برند و کارکنان در کنار یکدیگر کار خود را انجام می‌دهند، چند نفر با کامپیوتر دسکتاپ خود صحبت می‌کنند؟ کاربرد دستیار صوتی در کامپیوتر دسکتاپ، بسیار کمتر از گوشی‌ها و اسپیکرهای هوشمند است.

البته ظاهراً مایکروسافت هم تمایل چندانی به عرضه همه‌جانبه این دستیار دیجیتالی ندارد. در حال حاضر، مایکروسافت کورتانا را رسماً در ۱۳ کشور عرضه کرده ولی الکسا در کشورهای بسیار بیشتری عرضه شده و از زبان‌های مختلفی هم پشتیبانی می‌کند. در پایان ۲۰۱۷، کورتانا از ۲۳۰ مهارت نرم‌افزاری بهره می‌برد ولی این عدد برای الکسا ۲۵۰۰۰ مهارت بود. حالا الکسا از بیش از ۵۰ هزار مهارت مختلف بهره می‌برد و این یعنی کورتانا در مقایسه با آن اصلاً حرفی برای گفتن ندارد.

الکسا حتی در ویندوز ۱۰ هم اجرا می‌شود

کورتانا

مدتی قبل، اپلیکیشن الکسا برای ویندوز ۱۰ عرضه شد و حتی کاربران معدودی که از دستیار صوتی کامپیوتر خود استفاده می‌کنند، مطمئناً به بهره‌گیری از این دستیار دیجیتالی روی می‌آورند. حتی می‌توانید این دو دستیار صوتی را یکپارچه کنید تا مثلاً با گفتن Hey Cortana, open Alexa مستقیماً به الکسا دسترسی داشته باشید.

ترجیح کاربران برای استفاده از الکسا یا گوگل اسیستنت به جای کورتانا کاملاً منطقی است؛ زیرا این دستیارهای دیجیتالی از قابلیت‌های بسیار بیشتری بهره می‌برند. حتی اگر در ویندوز ۱۰ خود خواستار بهره‌گیری از یک دستیار دیجیتالی باشید، کورتانا در این زمینه هم نمی‌تواند خودی نشان دهد.

بیشتر بخوانید: ۸ قابلیت جذاب گوگل اسیستنت

کورتانا به یک ابزار بهره‌وری بدل می‌شود

کورتانا

با توجه به موارد ذکر شده، برنامه مایکروسافت برای این دستیار دیجیتالی چیست؟ از تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸، کورتانا دیگر بخشی از واحد تحقیق و هوش مصنوعی مایکروسافت نیست و توسعه آن در بخش مایکروسافت آفیس انجام می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، مایکروسافت می‌خواهد این دستیار هوشمند را به یک ابزار بهره‌وری برای نرم‌افزارهای خود بدل کند و دیگر دنبال رقابت با مواردی مانند الکسا، گوگل اسیستنت و سیری نیست.

در همین زمینه، باید خاطرنشان کنیم که مایکروسافت یک ابزار توسعه مهارت‌های کورتانا را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند مهارت‌های شخصی‌سازی شده را برای بخش‌های مختلفی مانند منابع انسانی، IT، بخش پشتیبانی و فروش تعریف کنند. حتی مایکروسافت می‌خواهد بخش جستجوی ویندوز را از کورتانا جدا کند تا نشان دهد که بیش از هر چیزی به دنبال افزایش بهره‌وری است و صرفاً نمی‌خواهد تعداد کاربران این دستیار دیجیتالی را افزایش دهد.

توسعه دستیارهای دیجیتالی بر مبنای کورتانا

کورتانا

آینده‌ی کورتانا‌ در بین سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف قرار دارد. مایکروسافت با ارائه‌ی پلتفرم‌هایی، به سازمان‌ها این اجازه را می‌دهد که دستیارهای دیجیتالی و چت‌بات‌های موردنظر خود را توسعه دهند.

اگرچه برای کاربران معمولی، این دستیار دیجیتالی آینده‌ی هیجان‌انگیزی ندارد، اما به‌عنوان ستون فقرات بخش‌های مختلف سازمان‌های گوناگون نقش مهمی ایفا خواهد کرد. مایکروسافت در سال‌های اخیر توجه خود را از کاربران مصرف‌کننده، به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف معطوف کرده و عمدتا به خاطر اتخاذ همین استراتژی، حالا به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان بدل شده است.

به‌عنوان مثال، شرکت BMW می‌خواهد برای اتومبیل‌هایش دستیار هوشمند اختصاصی توسعه دهد و برای این کار از ابزار هوش مصنوعی و پردازش ابری مایکروسافت استفاده می‌کند. روزبه‌روز به کمپانی‌هایی که خواهان توسعه‌ی دستیارهای دیجیتالی و چت‌بات‌های اختصاصی هستند افزوده می‌شود و در این میان مایکروسافت با تکنولوژی کورتانا حضور فعالی خواهد داشت.

به نظر می‌رسد آینده‌ی این دستیار هوشمند همین باشد؛ یک ابزار بهره‌وری قدرتمند که به‌عنوان ستون فقرات دستیار هوشمند دیگر شرکت‌ها انجام وظیفه می‌کند. به همین خاطر، نباید انتظار حضور همه‌جانبه کورتانا مانند رقبایی مانند الکسا و گوگل اسیستنت را در انواع و اقسام گجت‌ها داشته باشیم. اگرچه این دستیار دیجیتالی ضعف‌های زیادی دارد، ولی از طرفی دیگری از نقاط قوت متعددی هم بهره می‌برد و مایکروسافت توجه اصلی خود را به این بخش از دستیار دیجیتالی خود معطوف کرده است.

بیشتر بخوانید: کدام دستیار صوتی قوی‌تر است؟

منبع: How To Geek

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه