چرا ویوو فکر می‌کند گوشی‌های بدون پورت «آینده» هستند؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

کنفرانس موبایل بارسلون ۲۰۱۹ را دیگر در آینه دید عقب می‌بینیم و همه چیز تمام شده. مهم‌ترین چیزی که در این نمایشگاه دیدیم، گوشی‌های تاشو بودند. بالاخره می‌توانیم بگوییم با استفاده از گوشی‌هایی با نمایشگر تاشو، از فرم خسته کننده گوشی‌ها رها شده‌ایم که این نیازمند پوشش پلاستیکی برای نمایشگرهای تاشو است که از زیبایی این محصولات می‌کاهد. ویوو اما با یک محصول کانسپت جدید به این نمایشگاه آمده بود و این ایده را مطرح کرد که اگر با شیشه کار بیشتری انجام دهیم چه؟

نتیجه شده گوشی کانسپت Apex 2019 که بدنه‌ای تمام شیشه‌ای دارد و هیچ خبری از فریم پلاستیکی یا آلومینیومی در این گوشی وجود ندارد. این گوشی «سادگی آینده‌نگارانه» را فریاد می‌زند و بدنه یک پارچه شیشه‌ای دارد که این محصول را هیجان انگیز می‌کند. مدیر محصول شرکت ویوو، آقای Ding Gunali، می‌گوید «تمام تعاملات کاربر با یک گوشی، حول نمایشگر است» و از این رو می‌خواهد گوشی Apex 2019 بیشتر از هر زمان دیگری دیده و به طراحی آن توجه شود. 

گوشی Apex 2019 هیچ پورت یا دکمه‌ای در بدنه خود ندارد!

طراحی Apex 2019 در بخش پشتی کاملا صاف نیست که اجازه داده شیشه استفاده شده در این قسمت، دور تا دور گوشی را فرا بگیرد که زیبایی خیره کننده‌ای به این گوشی داده است. گوشی‌های امروز را اصطلاحا «تمام شیشه‌ای» می‌نامیم چرا که در بخش جلویی و پشتی آن، شاهد استفاده از شیشه هستیم اما معمولا این گوشی‌ها، فریمی پلاستیکی یا فلزی دارند و اصطلاح تمام شیشه‌ای، خیلی صحیح نیست. اما این اصطلاح را به خوبی می‌توانیم برای Apex 2019 به کار ببریم. طراحی این گوشی ظاهری فریبنده ندارد و اتفاقا بسیار ساده طراحی شده است اما نویسنده ورج ادعا می‌کند پس از کار کردن با این گوشی، برگشتن به گوشی‌های دیگر مثل آیفون XS مکس و شیائومی Mi 9، سخت‌تر شده چرا که این گوشی‌ها دیگر ظرافت قبل را در نظر وی نداشتند.

جدا از دشواری‌های مهندسی چنین طراحی که ویوو با آن روبرو بوده، نتیجه دستگاهی نیست که بگوییم به تولید انبوه می‌رسد و شاهد عرضه آن خواهیم بود. واژه «کانسپت» برای این گوشی برازنده است؛ چراکه ساخت محصولی تماما شیشه‌ای، باعث شده تا قید برخی ویژگی‌ها را بزنیم که به مینیمال بودن و سادگی این دستگاه افزوده است.

درواقع بزرگ‌ترین چیزهایی که از این گوشی حذف شده‌اند، این است که خبری از پورت یا دکمه یا حتی خروجی صدا، در دور تا دور این گوشی نیست. نمی‌گوییم که این کار به آینده‌نگرانه بوده این محصول نیافزوده اما راه حل ویوو برای این موضوع، از «ناقص» تا «ناکارآمد» را شامل می‌شود.

دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در این گوشی، تنها سطوحی حساس به فشار هستند که در کنار این گوشی قرار گرفته‌اند. این سطوح به شکل قابل اعتمادی، خوب کار می‌کنند و موتور ویبره خیلی خوبی که در این گوشی وجود دارد نیز باعث شده حس خوبی در استفاده از آن‌ها داشته باشیم. اما حسی که موتور ویبره القا می‌کند، دقیقا مثل فشار دادن یک دکمه نیست. مشکل اصلی اینجاست که این سطوح حساس به فشار دقیقا در جایی تعبیه شده‌اند که انگشت کاربر روی آن استراحت می‌کند که این یعنی گاهی اوقات ممکن است به صورت ناخواسته گوشی را خاموش و روشن کنید یا صدا را کم و زیاد کنید. در این زمینه کاربر هم بی تقصیر است چرا که سطح قرار گیری این دکمه‌های مجازی، کاملا صاف بوده و خیلی سخت می‌توان تشخیص داد که حالا دکمه گوشی کجاست.

جدا از این راهکار نه چندان عالی برای دکمه‌ها، تلاش ویوو برای حذف بلندگو و استفاده از بدنه دستگاه برای انتقال صدا، خیلی خوب است. بدنه شیشه‌ای گوشی با ارتعاش می‌تواند صدا را منتقل کند و کار بلندگو را انجام دهد. آنطور که نویسنده ورج می‌گوید، صدایی که از این گوشی خارج می‌شود، بلند است و وضوح خیلی خوبی دارد و حتی از بلندگوهای تعبیه شده در لبه پایینی گوشی‌ها، کیفیت بهتری دارد. البته که اکثر ترجیح می‌دهیم بلندگوهای گوشی‌ها به بخش جلویی گوشی منتقل شوند تا صدا مستقیما به سمت ما بیاید اما همین راهکار ویوو نیز قدمی مثبت تا رسیدن به آن روز است.

همچنین در مورد نحوه شارژ این گوشی نیز نمی‌توانیم بگوییم ویوو عالی عمل کرده است. متاسفانه ویوو هم مثل برخی شرکت‌های چینی دیگر، هنوز به شارژ بی‌سیم علاقه‌ای نشان نداده است. در حالی که می‌دانیم شارژ بی‌سیم بهترین راه برای شارژ یک گوشی بدون پورت است، ویوو ترجیح داده این ویژگی را در این گوشی کانسپت قرار ندهد و به جای آن، کانکتوری در بخش پشتی گوشی قرار داده است. کابل مخصوص این کانکتور به صورت مغناطیسی به آن وصل می‌شود و با استفاده از پین‌های طلایی موجود، این گوشی را شارژ می‌کند یا اطلاعات را به گوشی منتقل می‌کند. جایگاه این کانکتور اصلا خوب نیست و علاوه بر آن، چرا باید گوشی بدون پورت با چند پین نه چندان زیبا روی بدنه آن بخواهیم؟

نوینسده ورج از مدیر محصول ویوو درباره این تصمیم پرسیده و او جواب داده اگرچه شارژر‌های بدون سیم، تکنولوژی به بلوغ رسیده و کارآمد هستند اما انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم، هنوز به بلوغ و تکامل نرسیده است. شاید این حرف او را بتوانیم قبول کنیم اما برای مثال آیفون ۴ که محصولی متعلق به سال ۲۰۱۲ است، از همگام سازی اطلاعات با آیتیونز به صورت بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و بسیاری از کاربران آیفون برای بک آپ گرفتن از گوشی خود، حتی گوشی‌شان را به کامپیوتر وصل نمی‌کنند و از بک‌آپ گیری بی‌سیم استفاده می‌کنند. شارژ بی‌سیم هم تکنولوژی است که روزانه توسط هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر از کاربران دنیای گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و مشکلی با آن ندارند. این گوشی اگرچه ایده‌ای آینده نگرانه را دارد اما ما نمی‌خواهیم در آینده هم یک کابل اختصاصی برای گوشی خود همراه داشته باشیم و باید همه چیز بدون سیم انجام شود.

در حالی که استفاده نکردن ویوو از تکنولوژی شارژ بی‌سیم در این گوشی ناامید کننده است، تلاش این شرکت در زمینه قرار دادن سنسور اثر انگشت در گوشی Apex 2019، قابل تحسین است. هیچ شرکتی مثل ویوو در سال گذشته تلاش نکرده بود تا سنسورهای اثر انگشت در زیر نمایشگر را همه‌گیر کند. حالا قدم بعدی این است که مساحت این سنسورهای اثر انگشت افزایش پیدا کند و Apex 2019 نیز این مرحله را هم به خوبی اجرا کرده است. درواقع تمام سطح نمایشگر گوشی Apex 2019، سنسور اثر انگشت است و هر جایی که انگشت خود را قرار دهید، می‌توانید از قفل این گوشی عبور کنید که فوق العاده است.

خبر خوب اینجاست که این سنسور تمام صفحه، کار می‌کند. خبر بد اینجاست که آقای Ding، مدیر محصول ویوو،‌ می‌گوید لازمه این تکنولوژی این بود که تمام صفحه را با چندین سنسور اثر انگشت پر کنیم که در نهایت از نظر هزینه اصلا به صرفه نیست. همچنین این سنسورها، کمی کندتر از سنسور اثر انگشت استفاده شده در زیر نمایشگر ویوو Nex Dual Display هستند که این کند بودن را با توجه به تمام صفحه بودن این سنسور، می‌توان نادیده گرفت. کاربر می‌تواند به محض اینکه گوشی را از روی میز بلند می‌کند، قفل گوشی را هم باز کند که از این نظر شبیه به گوشی‌هایی با تکنولوژی تشخیص چهره سه بعدی مثل آیفون XS هستند که این سنسورها نیازمند بریدگی درون نمایشگر یا استفاده از مکانیزم پاپ‌آپ مثل اوپو Find X هستند.

با تمام این تفاسیر، گوشی Apex 2019 چه چیزی با ما درباره گوشی‌های آینده می‌گوید؟ باید بگوییم تقریبا چیز زیادی برای بازگو کردن وجود ندارد. اگرچه این گوشی از نظر ساخت و طراحی خیلی جذاب است اما فکر نمی‌کنیم کسی بتواند بیشتر از چند روز از این گوشی استفاده کند. این محصول حتی دوربین سلفی ندارد که با توجه به اینکه ویوو از شرکت‌های پیشرو در زمینه دوربین‌های سلفی پاپ‌آپ است، می‌توانیم بگوییم این یعنی این گوشی برای عرضه به بازار ساخته نشده است.

دوربین‌های پاپ‌آپ اولین بار در گوشی پارسال ویوو که کانسپتی دیگر به نام Apex بود به نمایش درآمد و سپس در دیگر گوشی‌های این شرکت و محصولات دیگر شرکت‌ها، شاهد آن بودیم. حالا با این سابقه، سوال اینجاست که کدام ویژگی‌های گوشی Apex 2019 راه خود را به محصولات آینده ویوو باز می‌کند و به بازار عرضه می‌شوند. واقعیتش طراحی یک پارچه و بدون دکمه را شک داریم مگر اینکه شرکت ویوو راهی برای بریدن شیشه یک‌پارچه این محصول پیدا کند تا بتواند پورت و دکمه را به این طراحی اضافه کند و سپس محصول نهایی را برای عرضه به بازار آماده کند. شاید هم سنسورهای اثر انگشت بزرگ‌تر در زیر نمایشگر، ویژگی باشند که از Apex 2019 به گوشی‌های امسال وارد می‌شوند اما این موضوع نیز از ویژگی‌های Apex 2018 بود که تا به امروز در گوشی‌های عرضه شده، ندیده‌ایم. همچنین ویوو هنوز روی برخی از گوشی‌های خود از پورت مایکرو USB استفاده می‌کند و این یعنی انتظار نداشته باشید که پورت شارژ به یک‌باره از گوشی‌های ویوو در سال ۲۰۱۹ حذف شود.

این بود گوشی ویوو Apex 2019. این محصول بیش از آن که کاربردی باشد، ظاهر است و فرم را فریاد می‌زند. شما درباره این گوشی چه فکر می‌کنید؟

منبع: TheVerge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه