نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A8 در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

سال‌های پیش هنگامی‌که سخن از گوشی‌های سامسونگ به میان می‌آمد؛ همیشه گوشی‌هایی از جنس پلاستیک در ذهن کاربران نقش می‌بست. کمی بعد، سامسونگ سعی کرد تا در گوشی‌های بالارده‌ی خود از فلز استفاده کند و این گوشی‌ها حداقل قاب دورشان فلزی بود. اما باز هم قاب پشتی از همان پلاستیک ساخته شده بود. مدتی بعد این طلسم شکسته شد و با تولید سری A مشخص شد، سامسونگ به ساخت محصولات میان‌رده‌ی از جنس شیشه و فلز علاقه‌ی زیادی دارد. اوج شاهکار سامسونگ در این سبک طراحی، را در گوشی «گلکسی ای۸» (Samsung Galaxy A8) می‌بینیم. این گوشی لقب باریک‌ترین گوشی سامسونگ را با خود یدک می‌کشد. امنیت بیشتر با استفاده از حسگر اثرانگشت، صفحه‌ی نمایش بزرگ و باکیفیت و دوربین‌های که تصاویر مناسبی ثبت می‌کنند؛ از دیگر مواردی هستند که در A8 جلب‌توجه می‌کنند.

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A8 همراه باشید.

شاهکاری برای به رخ‌کشیدن ضخامت

اگر طراحی تکراری سامسونگ و حالت چینش کلیدهای جلوی گوشی را کنار گذاریم، حتما ضخامت این گوشی توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. به گلکسی A8 لقب باریک‌ترین گوشی شرکت سامسونگ داده شده است. این گوشی که از قاب اصلی و پشتی تمام فلزی ساخته شده، تنها ۵٫۹ میلی‌متر ضخامت دارد. حتی هنگامی‌که گوشی را در دست نگرفته باشید هم حس باریک بودنش به شما منتقل می‌شود. این ضخامت آن‌قدر کم است که از دست گرفتن گوشی احساس خوبی خواهید داشت. اگر عرض ۷۷ میلی‌متری گوشی را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که کنترل گوشی با یک دست مشکل به نظر می‌رسد. حتی اگر بتوانید گوشی را با یک دست کنترل کنید حتما برای دسترسی به تمام نقاط نمایشگر باید از دو دستتان کمک بگیرید.

فاصله‌ی نمایشگر از لبه‌های سمت چپ و راست کم شده و این مورد گوشی را زیباتر کرده است. قاب دور برش‌هایی دارد و کلیدها و شیارهای سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی روی این برش‌های قرار گرفته‌اند تا دسترسی به آن‌ها و به‌خصوص فشردن کلیدها ساده‌تر شود. همچنین این برش‌ها از تیز شدن قاب دور و آزرده شدن دست کاربر جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، نوارهای پلاستیکی آنتن دهی هم روی همین قاب دور قرار گرفته‌اند.

Samsung_Galaxy_A8_Review_03

قاب پشتی از جنس مرغوبی ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر خراش و خط‌وخش دارد. البته این جنس مانع خوبی در برابر جذب اثرانگشت و چربی هم محسوب می‌شود. یکی از مواردی که در طراحی این گوشی آزاردهنده است؛ بیرون زدن دوربین از قاب پشتی است. دوربین گلکسی A8 در حدود ۱٫۵ میلی‌متر از قاب پشتی بیرون زده و مانع از ثابت ماندن گوشی روی سطوح صاف می‌شود. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که عادت دارند روی میز با گوشی‌تان کار کنید، خبر بد اینکه تکان خوردن بیش‌ازحد گوشی حتما اعصابتان را خرد خواهد کرد.

اولین میان‌رده با حسگر اثرانگشت

در کنار لقب باریک‌ترین گوشی سامسونگ، این گوشی اولین میان‌رده‌ی سامسونگ است که به حسگر اثرانگشت مجهز شده است. مثل بسیاری از گوشی‌های سامسونگ و حتی سایز برندها می‌توانید این حسگر را زیر کلید «خانه» (Home) پیدا کنید. قرار گرفتن حسگر اثرانگشت زیر کلید خانه بهترین بازده و مناسب‌ترین مکان را دارد. مکان مناسب این حسگر باعث می‌شود علاوه بر اینکه هنگام در دست گرفتن گوشی می‌توانید آن را آنلاک کنید، هنگامی‌که روی میز یا سطح دیگری قرار گرفته باشد هم، استفاده از این حسگر امکان‌پذیر است. این حسگر از نوع لمسی است و برای استفاده از آن لازم نیست انگشتتان را روی آن بکشید.

Samsung_Galaxy_A8_Review_05

حسگر استفاده شده در گلکسی A8 مثل حسگر استفاده شده در نوت ۵ است؛ دقت و سرعت بالایی دارد. البته نمی‌تواند هنگامی‌که انگشتتان خیس باشد، آن را تشخیص دهد. حسگر گلکسی A8 فقط تا سه انگشت شما را می‌شناسد و این می‌تواند یکی از ضعف‌های آن محسوب شود.

صفحه‌نمایش

نمایشگر ۵٫۷ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ برای گلکسی A8 در نظر گرفته شده است. هنگام کار کردن با گوشی احساس می‌کنید که این نمایشگر در آخرین نقطه تماسی با انگشت شما قرار دارد. سامسونگ با نزدیک کردن این نمایشگر به تاچ توانسته تا این احساس را در کاربران به وجود آورد. هیچ‌گونه ایرادی به تراکم مطلوب ۳۸۶ پیکسل بر اینچی و فن‌آوری سوپرامولد استفاده شده در این نمایشگر وارد نیست.

این نمایشگر که تقریبا ۷۴٪ روی گوشی را گرفته، رنگ‌ها جذاب و غلیظ نمایش می‌دهد تا جلوه‌ی بصری بهتری داشته باشند.

Samsung_Galaxy_A8_Review_02

تنظیماتی با نام «حالت نمایشگر» (Screen Mode) برای تغییر این نوع نمایش رنگ در نظر گرفته شده که برای کاربرانی که می‌خواهند رنگ‌ها را در نزدیک‌ترین حالت به واقعیت ببیند، مفید است. همچنین تنظیماتی برای «استفاده از یک دست» (One-handed Operation) در این گوشی وجود دارد که با سه بار فشردن کلید خانه فعال می‌شود. در این حالت می‌توانید تمامی نمایشگر گوشی را در قاب کوچک‌تری ببینید که کنترل آن با یک دست ساده‌تر است. این نمایشگر به حسگر روشنایی مجهز شده و از روشنایی نسبتا مطلوبی برخوردار است. اما در محیط‌هایی با نور مستقیم یا منبع نور شدید، دیدن محتویاتش به‌راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. دیدن محتویات از زوایا هم کاملا مناسب است، حتی از تنگ‌ترین زاویه‌ها هم مطلوب به نظر می‌رسد. سامسونگ برای محافظت این نمایشگر از سری چهارم محافظ‌های نام‌آشنای گوریلا گلس بهره برده تا مقاومت نمایشگر گلکسی A8 در مقابل هم خط‌وخش بالا باشد.

درون قاب باریک

سامسونگ، طبق سنتش گلکسی A8 را هم با دو مدل سخت‌افزار روانه‌ی بازار کرده است. یک مدل بر پایه‌ی تراشه‌ی «اگزینوس ۵۴۳۰» (Exynos 5430) و مدل دیگر با تراشه‌ی «اسنپ‌دراگون ۶۱۵» (Snapdragon 615) عرضه شده است. مدلی که در دیجی‌کالا به فروش می‌رسد، از تراشه‌ی ۳۲ بیتی اگزینوس ۵۴۳۰ استفاده می‌کند. دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای به‌عنوان پردازنده‌های اصلی این گوشی ایفای نقش می‌کنند. این دو پردازنده، با معماری‌های کورتکس A7 و A15، فرکانس کاری ۱٫۵ و ۱٫۸ گیگاهرتز دارند. این پردازنده‌ها برای انجام تمامی مواردی که از موبایل‌تان انتظار دارید، کافی و مناسب به نظر می‌رسند. از کارهای پایه‌ی روزانه گرفته تا بازی‌های سنگین.

از آمار و ارقام که بگذریم، باید گفت نسخه‌ای که با تراشه‌ی اگزینوس عرضه شده در مقایسه با نسخه‌ی اسنپ‌دراگونی، قوی‌تر است. همچنین تراشه‌ی گرافیکی در دو مدل با هم متفاوت هستند. در مدل اگزینوس از پردازنده‌ی گرافیکی شش هسته‌ای Mali T628 استفاده می‌شود که قدرت پردازش ۵۳۳ مگاهرتز دارد و از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری در ساخت آن استفاده شده است. همچنین هر دو مدل به دو گیگابایت رم مجهز شده‌اند. این مقدار رم در مدل اگزینوسی از نوع LPDDR3 و با فرکانس ۱۰۶۶ مگاهرتز است.

این سخت‌افزار در آزمون AnTuTu نمره‌ی مناسب ۴۷۷۴۲ را کسب کرد. در آزمون گرافیکی توانست از ۶۰ فریم ورودی تا ۴۴ فریم را پردازش و نمایش دهد. همچنین در حالات مختلف پردازشی تا ۳۴٫۸ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شد.

این گوشی ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد و از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. البته شیار دوم تنها یک کاربرد دارد و نمی‌توان از آن هم‌زمان برای کارت حافظه‌ی جانبی و سیم‌کارت بهره برد.

Samsung_Galaxy_A8_Review_01

رابط کاربری «تاچ‌ویز» (TouchWiz) به همراه اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵.۱.۱ برای این گوشی استفاده شده‌اند. رابط کاربری به لطف سخت‌افزار قوی و رم کافی، سبک و روان به‌نظر می‌رسد. برنامه‌های پیش‌فرض زیادی روی گوشی نصب نیستند و تنها برنامه‌هایی که رابط کاربری سامسونگ به اندروید اضافه کرده در گوشی به چشم می‌خورند.

دوربین

دوربین اصلی گلکسی A8، حسگر ۱۶ مگاپیکسلی دارد. این حسگر با نام مدل LS13P3 از نوع «ایزوسل» (ISOCELL) است و دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 دارد. حسگر این گوشی ساخت سامسونگ و با حسگر که پیش‌تر در پرچم‌داران سامسونگ استفاده شده بود، متفاوت است. این دوربین به فلشی از نوع LED هم مجهز شده است.

رابط کاربری دوربین نسبتا ساده به نظر می‌رسد. کلیدهای مجازی عکاسی و فیلم‌برداری در کنار هم قرار گرفته‌اند. در این رابط حالت‌هایی عکاسی مثل خودکار، حرفه‌ای، پاناروما، HDR، پی‌درپی و حالت مخصوص شب وجود دارند.

Samsung_Galaxy_A8_Review_04

تصاویر ثبت شده با این دوربین شفاف هستند و حدومرز رنگ‌ها در آن‌ها حفظ شده است. همچنین رنگ‌های ثبت شده بسیار به رنگ‌های طبیعی نزدیک هستند. تراز سفیدی مناسب است و کیفیت تصاویر هم مطلوب به نظر می‌رسد. همچنین ویدیوهای این دوربین هم با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو ضبط می‌شوند.

دوربین سلفی هم حسگری ۵ مگاپیکسلی دارد. این مقدار پیکسل برای دوربین سلفی مطلوب به نظر می‌رسد و می‌تواند تصاویر باکیفیتی را ثبت کند.

جمع‌بندی

داشتن نمایشگری ۵٫۷ اینچی با فن‌آوری سوپرامولد، تراشه‌ی پرقدرت اگزینوس ۵۴۳۰، دوربین ۱۶ مگاپیسکلی و پشتیبانی از شبکه‌ی ۴G همه مواردی کاربرپسند در سامسونگ گلکسی A8 هستند. اما تمامی این موارد در گوشی گلکسی A7 یا بعضی دیگر از اندرویدی‌های بازار هم به چشم می‌خورد. در مقابل چیزی که باعث انتخاب A8 می‌شود؛ مشخصا حسگر اثرانگشت و طراحی زیبا و ضخامت کم آن است. البته باید گفت در این رنج از قیمت و کمی بالاتر از آن به‌راحتی می‌توانید گوشی‌هایی مثل گلکسی S6 و LG G4 یا حتی پرچم‌دار امسال هوآوی یعنی P8 را خریداری کنید؛ پس اگر شیفته‌ی طراحی زیبا و ضخامت کم این گوشی میان‌رده شده‌اید در انتخاب خود شک نکنید.

Buy_in_Digikala

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar Reza

    سلام من ازموقعی که اومده تا الان دارمش ازشم راضیم

  2. Avatar آرمان

    گوشیه خوبیه ولی مال من بلند گوش خرابه ازش صدا خیلی کم میاد چی کار کنم؟

  3. Avatar فرهاد

    سلام تاچ گوشی گلکسی a8 شکست عوضش کردم دوربیناش فعال نمیشه،آیا درست میشه؟چون شهرستانم اینجا هم تعمیرگاه درست و خوبی نداره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه