استخوان‌های بزرگ‌ترین دایناسور جهان در موزه قرار گرفت

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

سه روز گذشته موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا (American Museum of Natural History) در نیویورک، از اسکلت تقریبا کامل یک تایتاناسور پرده‌برداری کرد. این تازه‌وارد که لقب ابَرسوپر استار جدید این موزه را گرفته، با قد ۳۷ متری‌اش به زور در گالری‌ای که برایش در نظر گرفته شده بود، جا گرفت؛ حالا این را در نظر داشته باشید که صاحب این استخوان‌ها در زمان مرگ‌اش هنوز به بلوغ کامل نرسیده بود و هنوز جا داشت که از این هم بزرگ‌تر شود. مشخص نیست که آیا این یک تایتاناسور ماده بوده یا نر.

تایتاناسور (Titanosaur) نام گونه‌ای از دایناسورهاست که در زمان حیاتشان روی این کره‌ی خاکی، بزرگ‌ترین در نوع خود بودند. هر تایتاناسور تقریبا ۷۰ تن وزن داشت؛ یعنی معادل ۱۰ فیل آفریقایی.

‌‌‌ ‌

استخوان‌هایی که حالا در موزه‌ی آمریکا نگهداری می‌شوند، در سال ۲۰۱۴ پاتاگونیای آرژانتین کشف شده بودند.

تایتاناسورها گونه‌ای متفاوت از دایناسورهای گیاه‌خوار بودند که سرهای کوچک و بدنی بسیار عظیم داشتند. استخوان‌هایی که حالا در موزه‌ی آمریکا نگهداری می‌شوند، در سال ۲۰۱۴ پاتاگونیای آرژانتین کشف شده بودند.

محققان هنوز موفق به یافتن علت مرگ این مورد نشده‌اند اما جسدش در فاصله‌ای نه چندان دور از یک دریاچه‌ی خشک‌شده افتاده بود. آن‌ها ۸۴ فسیل کشف‌شده از این حیوان را به دقت بررسی و پرینت سه‌بعدی هر استخوان و قطعه را تهیه کردند. در واقع اسکلتی که در موزه می‌بینیم، استخوان‌های واقعی نیستند چون حجم کاملی که با استخوان‌های واقعی ساخته می‌شد، بسیار سنگین می‌بود.

ویدیوی خلاصه‌ای از روند ساخت طرح سه‌بعدی تایتاناسور را در زیر ببینید.

‌ ‌‌

دومین اسکلت طویل این موزه متعلق به وال آبی است که ۹ متر از تایتاناسور کوتاه‌تر است.

متصدیان موزه برای یک مدت محدود تعدادی از استخوان‌های حقیقی این حیوان، شامل دست‌های جلویی و ران هشت‌متری این حیوان را در کنار حجم کاملی که پرینت‌‌ سه‌بعدی شده بود قرار داده‌اند که واقعا ارزش تماشا کردن دارد.

دومین اسکلت طویل این موزه متعلق به وال آبی است که ۹ متر از تایتاناسور کوتاه‌تر است. نسل وال‌های آبی هنوز هم روی کره‌ی زمین وجود دارد و این‌ها سنگین‌ترین موجودات از بین تمام گونه‌های آبی و خاکی هستند که ۲۰۰ تن وزن دارند.

در پایان، ویدیوی رونمایی از این اسکلت عظیم در موزه ی تاریخ طبیعی آمریکا را ببینید…

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar رضا

    باید به اطلاع شما برسونم این دایناسور بزرگترین دایناسور نیست
    آمفیکوئلیاس یا آمفیسیلیاس بزرگترین بوده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه