کشف بقایای حیرت‌انگیز خانه‌هایی متعلق به عصر برنز در انگلستان

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

باستان‌شناسان هنگام کاوش در منطقه‌ی کمبریج شایر (Cambridgeshire) انگلستان موفق به کشف بقایای خانه‌هایی متعلق به عصر برنز (Bronze Age) شدند که سالم‌ترین اثر یافت‌شده در نوع خود است.

کارشناسان تخمین می‌زنند که این خانه‌ها با اسکلت دایره‌ای شکل خود متعلق به ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده است.

کارشناسان تخمین می‌زنند که این خانه‌ها با اسکلت دایره‌ای شکل خود متعلق به ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده‌اند.

به نظر می‌رسد که آتش موجب تخریب خانه‌ها شده و لاشه‌ی آن‌ها را به داخل رودخانه انداخته باشد. انباشت گل و لای روی مصالح خانه‌ها باعث شده تا این‌ها طی چند هزار سال دوام بیاورند. تصاویر به دست آمده از این محل بسیار جالب توجه هستند؛ گویا چند هزار سال پیش زمان در یک لحظه متوقف شد و تا امروز دوام آورد. حتی داخل ظرف‌‌هایی چوبی که این‌جا پیدا شده، هنوز بقایای غذا به چشم می‌خورد؛ به علاوه ظروفی شامل فنجان‌ها، کاسه‌ها و کوزه‌هایی هم در نزدیکی این محدوده کشف شده است.

england-bronze-house

گرچه قدمت این آثار به عصر برنز برمی‌گردد، اما دانه‌های شیشه‌ای که به نظر می‌رسد متعلق به یک رشته گردنبند باشند هم در این‌جا یافت شده که این، مساله را اندکی پیچیده کرده است؛ زیرا اجسام شیشه‌ای تطابقی با عصر برنز ندارند و متعلق به دوره‌ی دیگری هستند. در حفاری‌های بیش‌تر این منطقه، الیاف پارچه‌ای هم پیدا شد. حالا باستان‌شناسان و کارشناسان در حال بیرون آوردن بقایای بیش‌تری از خود خانه‌‌های دایره‌شکل از زیر خاک هستند.

عصر برنز یا عصر مفرغ به سال‌های بین ۲۵۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد اطلاق می‌شود و دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری است که در روند آن انسان‌ها بیش‌تر دست به فلزکاری زدند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس و قلع، فرایند آلیاژسازی و قالب‌ریزی برنز بهره بردند. این دوره پس از عصر آهن و قبل از دوره‌ی سنگی بود و از آلیاژهای به دست آمده، اسلحه و ابزار کاربردی ساخته می‌شد. اما در انگلستان این دوره تا ۸۰۰ پش از میلاد ادامه یافت. در بین اشعار هومر؛ شاعر حماسی یونان، اشاره‌هایی به این دوره و اسلحه‌های برنزی به چشم می‌خورد.

england-bronze-house-3

england-bronze-house--0

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar پوریا

    ممنون بابت این پست بسیار خوب . باستان شناسی واقعا شغل دوست داشتنی و پر هیجانی است ، البته نه در ایران .

    1. دوست عزیز، در کشور ما مشقت این کار مضاعف و بازخوردش بسیار کند و ضعیفه. اما شکی نیست که یکی از لذت‌بخش ترین هیجان‌انگیزترین موقعیتهای باستان شناسی دنیا در کشور ماست. من دغدغه باستان شناسی ندارم، ولی شماره گذشته نشریه «بخارا» با تمرکز روی دکتر شهریار عدل، بمناسبت درگذشت ایشون مطالب بسیار مفیدی از بیوگرافی و مصاحبه‌ها چاپ کرده بود که برای علاقه مندان به این حوزه بسیار جالب هست.

      1. Avatar پوریا

        ممنون از حسن توجه شما به نظرات کاربران .بدون شک شما درست می فرمایید و کشور ما بخاطر پیشینه تاریخی که داره قطعا یکی از بهترین مکان ها برای کاوشگری و کشف آثار به جای مانده از نسل های بسیار دور است اما در این برهه زمانی که متاسفانه کمترین اهمیتی به آثار باستانی کشف شده داده نمیشه ، شخصا امیدوارم آثاری که تا امروز کشف نشده اند همچنان کشف نشده باقی بمانند چون درصد تخریب عمدی آثار کشف شده به حدی بالاست که به شدت آزار دهنده و نگران کننده است و به نظرم همین باعث میشه درصد بسیار بالایی از هیجان این شغل بی نظیر فروکش کنه. مرحوم دکتر شهریار عدل قطعا فردی بسیار تاثیرگذار در حوزه ی باستان شناسی بودند و علاقه مندان به آثار باستانی تلاش های ایشون برای ثبت جهانی مجموعه تخت جمشید ، زیگورات چغازنبیل و میدان نقش جهان رو فراموش نمی کنند ، روحشون شاد .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه