بلک فرایدی چیست؟

۱۳ آبان ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بلک فرایدی

یکی از معروف‌ترین رویدادهای فروش ویژه با تخفیف بسیار زیاد «بلک فرایدی» (Black Friday) یا «جمعه سیاه» است که در اکثر نقاط جهان برگزار می‌شود. حتی چند سالی است که حراج جمعه سیاه در ایران هم‌زمان با دیگر کشورهای دنیا یا در قالب فروش ویژه‌ی شب یلدا برگزار می‌شود. اگر دوست دارید بدانید بلک فرایدی چیست و جمعه سیاه چه روزی است با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

۵ تا ۷ آذرماه تا ۸۰٪ تخفیف!

بلک فرایدی دیجی کالا 

بلک فرایدی یا جمعه سیاه نامی است که برای اشاره کردن به آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر مرسوم شده است. این روز در امریکا و بسیاری کشورهای دیگر آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود. بازارهای اقتصادی کشورهای مختلف در این روز با حراج و تخفیف رونق بیشتری در مقایسه با سایر فصول و ماه‌های سال می‌گیرند و خریداران با شوق و شور زیاد به فروشگاه‌های مختلف هجوم می‌برند.

البته طبیعی است که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا که همچنان در تمام جهان ادامه دارد، در سال ۲۰۲۱ بیشتر شاهد رونق گرفتن حراج‌های اینترنتی و آنلاین در روز بلک فرایدی باشیم.

بلک فرایدی شاید یکی از مهم‌ترین رویدادها برای خریداران و فروشندگان محصولات مختلف باشد. این رویداد از سال ۱۹۵۲ به‌‌صورت رسمی هر سال یک روز پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving) در ایالات متحده امریکا برگزار می‌شود.

روز شکرگزاری در امریکا به چهارمین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر گفته می‌شود که دیرباز آغاز فصل خرید کریسمس بوده است. با این حساب جمعه سیاه در واقع آخرین جمعه ماه نوامبر است که جزء اولین روزهای خرید عید سال نوی میلادی برای امریکایی‌ها به حساب می‌آید.

مهم‌ترین مؤلفه‌ی جذاب بلک فرایدی برای مشتریان و خریداران، تخفیف بلک فرایدی و حراج‌های قابل توجه روی بسیاری از اجناس است. این تخفیف‌ها توجه بسیاری از مشتریان را به سمت بازارهای آنلاین و آفلاین جلب می‌کنند و تعداد زیادی از افراد به سوی این بازارها هجوم می‌برند.

جمعه سیاه

طی بازه‌ی چند روزه‌ی این رویداد بسیاری از فروشگاه‌های آفلاین در آمریکا از ساعت ۶ صبح و حتی قبل از آن باز هستند و فروش خود را از اولین‌ ساعات روز آغاز کنند.

یکی از اتفاقات معمول در حراج جمعه سیاه خشونت مشتریان نسبت به یکدیگر برای به‌دست آوردن اجناسی است که تخفیف بسیار بالایی خورده باشند. برای مثال در سال ۲۰۰۶ بیش از هفت گزارش خشونت در بلک فرایدی در امریکا منتشر شده بود که در آن‌ها ۹۸ نفر در جدال برای به‌‌‌‌دست آوردن محصولات دلخواه‌اشان زخمی شده بودند.

با وجود اینکه بلک فرایدی یک سنت امریکایی است اما طی این رویداد میزان فروش در بسیاری از کشورهای دیگر هم مانند امریکا رشد چشمگیری پیدا می‌کند. در این روز بازارها در بسیاری از کشورها مثل کانادا، برزیل، سنگاپور بریتانیا و حتی در کشورهایی مثل مکزیک، رومانی،‌ هند، فرانسه، آلمان و… تا دو برابر وضعیت معمول رونق می‌گیرد.

برچسب‌ها :
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه