بهترین تصویر فضاپیمای افق‌های نو از اولتیما تولی منتشر شد

۷ اسفند ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
اولتیما تولی

فضاپیمای «افق‌های نو» (New Horizons) به تازگی بهترین تصویر خود از اولتیما تولی را به زمین مخابره کرده است.

افق‌های نو در اولین روز سال ۲۰۱۹ از نزدیکی اولتیما تولی، جرمی ۳۴ کیلومتری در ورای مدار نپتون، گذر کرد. جرمی که ۶/۶ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد. به این ترتیب ملاقات افق‌های نو با اولتیما تولی دورترین کاوش یک جرم سیاره‌ای توسط یک فضاپیما بود و افق‌های نو در این زمینه رکورددار شد. فضاپیمای افق‌های نو پیش از این و در سال ۲۰۱۵ از نزدیکی سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو گذر کرده بود و درک ما از این جرم دوردست منظومه‌ی شمسی را متحول کرد.

پس از بازدید افق‌های نو از پلوتو ناسا ادامه‌ی مسیر این فضاپیما را به گونه‌ای طراحی کرد که از نزدیکی اولتیما تولی گذر کند. این اتفاق در اولین روز سال ۲۰۱۹ میلادی رخ داد و افق‌های نو مجموعه‌ای از تصاویر و داده‌های ارزشمند را از این جرم گردآوری کرد. با این حال ارسال کامل اطلاعات به زمین به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. با این که نزدیک به دو ماه از گذر افق‌های نو از نزدیکی اولتیما تولی گذشته اما برای دریافت کامل داده‌ها ۱۸ ماه دیگر زمان لازم است.

با این حال تصویر بالا تا به این جا بهترین تصویری است که از اولتیما تولی در اختیار داریم. جزئیاتی همچون دایره‌های روشن و گودال‌های تیره در این تصویر دیده می‌شوند که هنوز اطلاعات چندانی درباره‌ی آن‌ها نداریم.

رزولوشن تصویر جدید افق‌های نو ۳۳ متر بر هر پیکسل است. به عبارت دیگر هر پیکسل (کوچک‌ترین جزء تشکیل‌دهنده‌ی تصویر) منطقه‌ای به طول و عرض ۳۳ متر را پوشش می‌دهد. عکس بالا دقیق‌ترین تصویری است که در طول ماموریت افق‌های نو ثبت آن شده است و حتی ممکن است تا پایان عمر این فضاپیما نیز رکورددار باقی بماند.

فاصله‌ی کم افق‌های نو از اولتیما تولی یکی از دلایل تفکیک‌پذیری بالای تصویر است. افق‌های نو این عکس را تنها ۶/۵ دقیقه پیش از رسیدن به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از اولتیما تولی گرفته است. زمانی که حدود ۶۶۰۰ کیلومتر از این جرم فاصله داشته است. هر چند که نزدیک‌ترین فاصله‌ی فضاپیما از اولتیما تولی در این ماموریت چیزی در حدود ۳۵۰۰ کیلومتر بود.

ثبت تصویر بالا برای متخصصان ناسا کار آسانی نبود. تیم افق‌های نو برای کادربندی دقیق باید مکان فضاپیما و اولتیما تولی را به دقت و به صورت لحظه به لحظه محاسبه می‌کردند. آن هم در شرایطی که این دو با سرعتی معادل ۵۱۵۰۰ کیلومتر بر ساعت در حال گذر از کنار یک‌دیگر بودند. به این شرایط سخت محیط تاریک کمربند کوییپر را نیز اضافه کنید، جایی که به دلیل فاصله‌ی زیاد از خورشید شدت نور خورشید بسیار کاهش می‌یابد. حتی ممکن بود تنها بخشی از اولتیما تولی در کادر بسته‌ی دوربین افق‌های نو ثبت شود. اما تیم افق‌های نو توانست به بهترین شکل عکاسی از این جرم دوردست را انجام دهد.

افق‌های نو شرایط خوبی دارد و حتی از سوخت کافی برای ملاقات با یک جرم دیگر نیز برخوردار است. با این حال باید دید ناسا این ماموریت را تا کجا ادامه خواهد داد.

عکس کاور: دقیق‌ترین تصویر فضاپیمای افق‌های نو از اولتیما تولی (ابعاد تصویر برای نمایش در سایت کمی تغییر داده شده است).

Credits: NASA/Johns Hopkins Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute, National Optical Astronomy Observatory

منبع: Space

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه