بهتر از دویل می کرای (پیش نمایش NieR: Automata)

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

زمانی که شرکت بازی‌سازی اسکوئر انیکس از یک NieR جدید برای کنسول پلی‌استیشن۴ رونمایی کرد، بازی را زیاد جدی نگرفتیم. در اولین نگاه، به قسمت اول بازی NieR نگاه کردیم و در تصورات‌مان، این بازی جدید را هم شبیه به آن دیدیم. اسکوئر انیکس تریلری از این بازی جدید که NieR: Automata نام گرفته بود منتشر کرده و این تریلر، شگفت‌انگیز بود، اما تجربه‌ای که از بازی قبلی داشتیم، این اجازه را به ذهن‌مان نمی‌داد که از یک NieR جدید، ذوق‌زده شویم.

تنها یک موضوع خوشحال‌مان کرده بود: اینکه سازنده‌ی NieR: Automata، استودیوی بازی‌سازی «پلاتینیوم گیمز» است؛ استودیویی که آن را به عنوان بهترین اکشن‌ساز دنیا می‌شناسیم.

یک دمو همه‌ی تصورات ذهنی‌مان را نابود کرد و از اینکه به پلاتینیوم گیمز اطمینان نکرده بودیم، از خودمان شرمنده شده‌ایم. دمویی که اسکوئر انیکس از NieR: Automata روی شبکه‌ی پلی‌استیشن عرضه کرده است، یکی از بهترین تجربه‌های صنعت بازی چند وقت اخیر است.

دموی NieR جدید شگفت‌انگیز است؛ از اکشن آن گرفته تا طراحی مکانیک‌ها و روند آن، انتظاراتی که از NieR: Automata داشتیم را از زمین تا آسمان تغییر داده است.

پلاتینیوم گیمز با یک دموی کوتاه باز هم ثابت کرده است که بهترین اکشن‌های صنعت بازی را می‌سازد و هیچ استودیوی بازی‌سازی دیگری حتی توانایی نزدیک شدن به این استودیو را هم ندارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بهترین اکشن‌سازهای دنیا

«تارو یوکو» (Taro Yoko)، کارگردان NieR و مجموعه بازی‌های «دراکنگارد» (Drakengard) است؛ بازی‌هایی که تمام آن‌ها نقش‌آفرینی‌های شگفت‌انگیز هستند، با این حال تک تک شماره‌های Drakengard و قسمت اول NieR، از مشکلات روند بازی بسیاری رنج می‌برند. تارو یوکو می‌داند که چگونه قصه‌ای خوب و شگفت‌انگیز تعریف کند، اما روند بازی‌های او چنگی به دل نمی‌زنند.

اگر می‌خواهید یک بازی اکشن بسازید و از کیفیت آن مطمئن شوید، فقط به یک اسم فکر می‌کنید: پلاتینیوم گیمز.

بازی‌های تارو یوکو، یعنی سه شماره Drakengard و NieR، همگی پر از شخصیت‌هایی جالب و داستانی پر از پیچ و خم‌ هستند. اگر یکی از عناوین را بازی کرده باشید، مطمئن آن را به خاطر دارید؛ هم به خاطر قصه‌های عجیب و مکانیک‌های جدید آن‌ها، و هم به خاطر روند بازی روی اعصاب‌شان.

کارگردان NieR می‌گوید که با علاقه‌ی بسیاری به سراغ تهیه‌کننده‌ی بازی‌های‌اش می‌رود و از او می‌خواهد تا دنباله‌ای برای این بازی بسازند؛ با این حال، تهیه‌کننده‌ی این بازی خیلی روراست به او می‌گوید که چون NieR فروشی بسیار بد داشته، علاقه‌ای به ساخت قسمت دوم آن ندارند. مدتی از این موضوع می‌گذرد و تارو یوکو دوباره برای ساخت دنباله‌ی بازی‌اش تلاش می‌کند؛ بازی‌ای که طرفداران خاص خودش را دارد. کارگردان NieR و تهیه‌کننده‌ی بازی‌های او، این بار ایده‌ی ساخت یک بازی اکشن را مطرح می‌کنند. شرکت اسکوئر انیکس هم ایده‌ی آن‌ها را می‌پذیرد، اما به شرطی که کیفیت بازی‌شان تنظیم شود. اگر می‌خواهید یک بازی اکشن بسازید و از کیفیت آن مطمئن شوید، فقط به یک اسم فکر می‌کنید: پلاتینیوم گیمز.

NieR-Automata_2015_10-29-15_004

NieR: Automata یکی از بهترین و سریع‌ترین سیستم‌های مبارزه‌ای که تا به حال دیده‌ایم را در خودش جای داده.

«هیدئو کوجیما» هم قبلا به این مشکل برخورده بود. تیم سازنده‌ی بازی «متال گیر سالید:‌ رایزینگ» که از ساخت بازی اکشن‌شان ناامید شده بودند، به سراغ کوجیما می‌روند و با کلی پوزش، از او می‌خواهند که ساخت بازی را لغو کند. خالق مجموعه بازی‌های متال گیر به جای لغو پروژه‌ی متال گیر سالید: رایزینگ، مستقیما سراغ پلاتینیوم گیمز می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد تا یک بازی اکشن برای‌شان بسازد. نتیجه‌ی نهایی هم که «متال گیر رایزینگ» باشد، یکی از بهترین بازی‌های اکشن تاریخ می‌شود.

NieR: Automata هم چنین وضعیتی دارد. اسکوئر انیکس به سراغ پلاتینیوم گیمز می‌رود و از این استودیو می‌خواهد تا یک بازی اکشن بسازد. با این حال، دخالت اسکوئر انیکس در ساخت NieR: Automata بیشتر از پروژه‌ی متال گیر رایزینگ است. خود تارو یوکو کارگردانی بازی را بر عهده گرفته و افراد کلیدی اسکوئر انیکس را با خودش به همراه آورده است. این افراد، مجموعه‌ای از نویسندگان، آهنگسازان و طراحان شخصیت هستند. در حالی که از نظر بصری و داستانی، اسکوئر انیکس است که روند ساخت NieR: Automata را مشخص می‌کند، روند بازی را کاملا پلاتینیوم گیمز می‌سازد. این همکاری می‌تواند در نهایت یکی از بهترین تجربه‌های صنعت بازی را نتیجه دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پس از ‌زمین

تارو یوکو خودش کارگردانی بازی را برعهده دارد. قصه‌ی بازی و فیلم‌نامه‌ی آن توسط یوکو نوشته می‌شود و این موضوع، بدون شک یکی از نقاط قوت بازی خواهد بود. کارگردان NieR سیستم فیلم‌نامه نویسی خاص خودش را دارد. او طبق گفته‌ی خودش، از ساختار «فیلم‌نامه نویسی برعکس» استفاده می‌کند؛ ساختاری که یوکو می‌گوید نظیرش را جایی ندیده است. یوکو در ابتدا پایان هر قصه را می‌نویسد و سپس، آن را شاخ و برگ می‌دهد و اتفاقات قصه را تا ابتدای آن مشخص می‌کند. می‌توانیم مطمئن باشیم که قصه‌های عجیب و غریب یوکو، در NieR: Automata هم حضور خواهد داشت. فقط نمونه‌ی کوچکی از قصه‌نویسی از عجیب او را در دموی این بازی هم دیدیم که با پایانی بسیار عجیب به پایان رسید.

می‌دانیم که NieR: Automata هنوز هم در دنیای Nier و مجموعه‌ی Drakengard اتفاق می‌افتد. با این حال، این بازی از نظر داستانی هیچ ارتباطی با قسمت اول NieR نخواهد داشت. از قصه‌ی بازی فقط می‌دانیم که در آینده‌ی دور، مبارزه‌ای بین انسان‌ها و ماشین‌ها شکل گرفته است. در پی این جنگ بزرگ، انسان‌ها همگی به ماه سفر کرده‌اند و در آن جا زندگی می‌کنند. برای پس گرفتن زمین از ماشین‌ها، انسان‌ها ربات‌هایی انسان‌نما یا همان اندرویدهایی ساخته‌اند و آن‌ها را به زمین می‌فرستند. این ربات‌ها، قرار نیست احساس داشته باشند و فقط ماشین‌هایی برای مبارزه هستند؛ طوری که ربات‌ها حق ندارند اسم داشته باشند. شخصیت اصلی بازی هم رباتی است که با کد ۲B خطاب می‌شود.

nier-automata_2016_12-21-16_020

مبارزه با هر کدام از غولآخرهای بازی، نیازمند بررسی حرکت آن‌ها و به کارگیری تاکتیک‌های تازه خواهد بود. غولآخرهای NieR: Automata سخت و بزرگ هستند.

نه اسکوئر انیکس و نه طرفداران قسمت اول Nier، از طراحی ظاهری شخصیت‌های این بازی رضایت نداشتند. این موضوع موجب می‌شود تا تارو یوکو به سراغ «آکیهیکو یوشیدا» (Akihiko Yoshida) برود؛ یوشیدا طراح شخصیت بازی‌هایی مثل «فاینال فانتزی ۱۲» و Bravely Default است. یوکو تصور می‌کرد که یوشیدا طراحی شخصیت‌های بازی او را قبول نکند، اما اعضای استودیوی یوشیدا که از طرفداران قسمت اول NieR بودند، او را ترغیب می‌کنند تا این پروژه را قبول کند. نتیجه‌ی نهایی را می‌توانیم همین حالا هم ببینیم. شخصیت‌هایی که برای NieR: Automat طرحی شده‌اند، نه تنها از نظر ظاهری جذاب و دوست داشتنی هستند، بلکه با ظاهرشان قصه‌ای تعریف می‌کنند.

این بازی از نظر داستانی هیچ ارتباطی با قسمت اول NieR نخواهد داشت.

به غیر از داستان و شخصیت‌ها، موسیقی بازی هم توسط «که‌ایچی اوکابه» (Keichi Okabe) نواخته می‌شود. اوکابه آهنگساز قسمت اول NieR است. موسیقی او با بکار گرفتن آلات و صداهایی بسیار خاص تولید می‌شود و اتمسفر عجیبی را برای بازی رقم زده است. سازندگان NieR: Automata سیستم کاملا جدیدی برای موسیقی بازی طراحی کرده‌اند؛ سیستمی که با توجه به محیط بازی و وضعیتی که بازی‌کننده در آن قرار دارد، موسیقی را بسیار نرم تغییر می‌دهد.

داستان، شخصیت‌ها، موسیقی و شخصیت‌های NieR و بازی‌های سری Drakengard،‌ بهترین بخش‌های این بازی‌ها بودند. این عناصر در NieR: Automata هم حضور دارند، اما این بار، بهترین بخش بازی، روند بازی خواهد بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رایزینگ

پلاتینیوم گیمز استاد ساخت بازی‌های اکشن است و این استودیو در ساخت NieR: Automata، تمام آموخته‌های‌اش را به کار گرفته. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه اکشن خوب بازی را درک کنید، حتما دموی رایگان این بازی را که برای پلی‌استیشن۴ عرضه شده، امتحان کنید؛ همین دمو است که در نیم ساعت، توانست NieR: Automata را به یکی از مورد انتظارترین بازی‌های ما تبدیل کند.

اولین چیزی که نظر شما را در NieR: Automata جلب می‌کند، نرم بودن حرکات و کنترل شخصیت شما است. شخصیت اصلی بازی به زیبایی کنترل می‌شود و می‌توانید با چند حرکت دسته، به هر شکلی که می‌خواهید او را حرکت دهید.

اساس‌های اصلی یک اکشن بزن و بکش یا همان Hack & Slash در بازی وجود دارند. با کلید مربع ضربه‌ای سبک و با کلید مثلث ضربه‌ای سنگین می‌زنید. شمشیرهای متفاوتی در طول بازی پیدا خواهید کرد و می‌توانید آن‌ها را در دو ست متفاوت تنظیم کنید. امکان تعویض سریع ست‌های اسلحه در میان مبارزه هم وجود دارد و می‌توانید برای خودتان، چندضرب‌هایی بسیار خوب بسازید.

برای خنثی کردن حرکات دشمنان، NieR: Automata از سیستمی شبیه به «بایونتا» استفاده می‌کند.

در کنار شمشیر شما، شخصیت اصلی بازی توسط یک ربات کوچک همراهی می‌شود؛‌ رباتی که به «پاد» (Pod) شناخته می‌شود. می‌توانید پادهای خودتان را عوض کنید. پادها هر کدام قابلیت‌ها خاصی دارند. می‌توانیم پادها را به تفنگ‌های دانته در «دویل می کرای» تشبیه کنیم. نکته‌ی جالب NieR: Automata این است که پاد شما، می‌تواند جدا از شما عمل کند؛ یعنی می‌توانید در حین اینکه مشغول حمله با شمشیر خود هستید، با پاد شلیک کنید. با نگه داشتن کلید R1 پاد شما شلیک می‌کند و با استفاده از کلید L1 از قابلیت ویژه‌اش استفاده می‌کند. این موضوع به شما اجازه می‌دهد که همزمان، حرکات مختلفی را در مبارزات انجام دهید و به هیچ وجه نگذارید مبارزه لحظه‌ای توقف کند.

برای خنثی کردن حرکات دشمنان، NieR: Automata از سیستمی شبیه به «بایونتا» استفاده می‌کند. با استفاده از کلید R2 جاخالی می‌دهید. اگر همزمان با حمله‌ی دشمن، جاخالی بدهید، شخصیت اصلی شما ضربه‌ی دشمن را از بین می‌رود و به شما این اجازه را می‌دهد تا با حرکتی قوی‌تر، او را از بین ببرید.

nier-automata_2016_06-14-16_004

قرار است با دنیایی بزرگ و پساآخرالزمانی در بازی مواجه شویم؛‌ طوری که گشت و گذار در محیط باز NieR: Automata، بخش بزرگی از بازی خواهد بود.

مبارزات NieR: Automata بسیار سریع هستند. بازی با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه روی پلی‌استیشن۴ اجرا می‌شود و همه چیز در بازی، بسیار تند و سریع است؛ از حرکت شخصیت اصلی شما گرفته تا هر ضربه‌ای که می‌زنید.

بالانس و تعادل حرکات و مبارزات بازی به کنار، سیستم دوربینی که NieR: Automata به خدمت گرفته، این بازی را از دیگر عناوین اکشن هم‌سبک خودش جدا می‌کند. دوربین در NieR: Automata با توجه به مبارزه‌ای که انجام می‌دهید و محلی که در آن حرکت می‌کنید، تغییر می‌کند. برای مثال، دوربین در برخی مواقع کاملا به بالا می‌رود یا اینکه به کنار می‌آید تا بازی شبیه به سکوبازی‌های اکشن دوبعدی شود. حرکت دوربین در بازی، به قدری روند مبارزات را لذت‌بخش کرده است که به خود می‌گویید چرا دیگر بازی‌ها تا به حال از چنین سیستمی استفاده نکرده‌اند.

بازی‌هایی مثل مجموعه‌ی «خدای جنگ» از دوربینی پویا استفاده کرده‌اند تا بازی را تا حد ممکن سینمایی کنند و به خوبی از پس از این کار برآمده‌اند، اما NieR: Automata به دوربین به عنوان ابزاری برای بهتر کردن روند بازی نگاه کرده است و این موضوع، روندی شگفت‌انگیز را نتیجه داده است. NieR: Automata به ما آموخته که واقعا همیشه هم لازم نیست تا یک بازی اکشن سوم شخص، دوربینی پشت شخصیت داشته باشد و هر صحنه‌ی بازی، با دوربینی متفاوت، تجربه‌ای جدید به بازی‌کننده می‌دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

گشتالت

درباره‌ی ساختار کلی NieR: Automata زیاد نمی‌دانیم. با این حال اسکوئر انیکس گفته است که بازی عناصر نقش‌آفرینی را هم در خودش جای خواهد داد. بازی قرار است کم و بیش محیط باز باشد؛ طوری که بازی از نقشه‌های بسیار بزرگی تشکیل شده است که به هم متصل شده‌اند. حرکت در نقشه‌های بازی، بدون هیچ گونه صفحه‌ی لودینگی خواهد بود. هنوز مطمئن نیستیم، اما این طور که به نظر می‌رسد، بازی محیط-باز است.

سیستم دوربینی که NieR: Automata به خدمت گرفته، این بازی را از دیگر عناوین اکشن هم‌سبک خودش جدا می‌کند.

آن طور که از دموی بازی برمی‌آید، نقشه‌ی بزرگ بازی پر از فروشگاه‌های مختلف خواهد بود که می‌توان از آن‌ها، اسلحه‌ها یا آیتم‌های مختلفی خرید. حتی در دموی بازی هم می‌توانیم کمی کاراکتر اصلی بازی را شخصی‌سازی کنیم. با توجه به اینکه شخصیت اصلی NieR: Automata یک ربات است، مهارت‌ها و قابلیت‌های او با چیپ‌های مختلفی که روی او سوار می‌کنید، فرق می‌کند. به احتمال زیاد، می‌توانیم چیپ‌های مختلفی را خریداری یا در نقشه‌ی بزرگ بازی پیدا کنیم.

NieR-Automata_2016_12-21-16_008

دوربین بازی هر از گاهی کاملا عوض می‌شود تا بتوانید با توجه به مرحله‌ای که در آن قرار دارید، بهتر مبارزه کنید.

بازی خطی نخواهد بود و احتمالا با فصل‌های مختلفی طرف هستیم؛ فصل‌هایی که انتخاب‌هایی را مقابل‌مان را می‌گذارند و حتی ممکن است که در این فصل‌ها، با شخصیت‌هایی متفاوت بازی کنیم.

برای اینکه بتوانیم NieR: Automata را تجربه کنیم، باید حدودا دو-سه ماهی صبر کنیم. در این فاصله، فقط دموی بازی را بارها و بارها بازی خواهیم کرد و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که از بازی کردن دموی NieR: Automata غافل نشوید.

NieR: Automata، داستان و شخصیت‌های شگفت‌انگیز و عجیب تارو یوکو و گیم‌پلی بی‌نقص پلاتینیوم گیمز را در خودش خواهد داشت. تصور می‌کنیم که با یکی از بهترین بازی‌های سال طرف هستیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    حالا که بحث از PlatinumGames کردین کاش که میگفتین که در کنار کار خیلی خیلی قوی مثله BAYONETTA (که اونم دقیقا حسه DmC می داد)، اثر نا امید کننده ای مثله VANQUISH هم داره تو کارانامش که فکر کنم یکی از دلایلی که اون بازی رو تحمل کردم، این بود که مثله DmC آهنگ پخش میکرد تو مبارزاتش. اما خب متال گیر حرفی واسه گفتن نمیزاره ((:
    امیدوارم این یکی هم مثله بایونتا خوب هم نوعی واسه DmC بشه…
    ممنون از مقاله بسیار خوبتون.

  2. Avatar soheil

    هنوز که هنوزه هیچ اکشنی به پای دویل می کرای ۳ نمیرسه. چه داستان چه گیم پلی

  3. Avatar میثم

    ممنون از آقای امیرحسین میرزایی

    به نظرتون این بازی برای Xbox هم تولید میشه؟ یا جزو بازی های انحصاری هست؟

  4. Avatar sina dreamer

    به dmc توهین نکنید. سال ۲۰۱۷ ازش زیاد خبر خواهید شنید

  5. Avatar ArashtheDanTe

    نگو بهتر از دویل می کرای که ناراحت میشم -_-

  6. Avatar امیرحسین

    جدا از اینکه پیش نمایش های این بازی خیلی جالب به نظر میرسن . به نظرم حمله هایی که به شماره اول شد در خیلی از موارد واقعا نابجا بود.
    شاید به خاطر مشکلاتی که بازی قبلی داره خیلی ها مایل به تجربش نباشن اما حداقل به نظرم یکی از بهترین موسیقی های چند سال اخیر برای بازی ساخته شده بود که حتما ارزش شنیده شدن داره.

  7. Avatar amin

    یکی از بازیایی که صد در صد بازی خواهم کرد شدید منتظرشم

  8. Avatar amin

    هیچی واسه من Devil may cry نمیشه بی صبرانه منتظر ساخت قسمت های جدید این مجموعه هستم و امیدوارم که این بازی هم بتونه از نظر داستانی و هم از نظر اکشن بازیکنان رو راضی کنه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه