راهکار عجیب بوش برای افزایش ایمنی خودروهای برقی؛ انفجار عمدی پس از وقوع تصادف

۲۹ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سیستم ایمنی جدیدی توسط کمپانی بوش تدارک دیده شده که در صورت تصادف یک خودرو برقی، با فعال‌سازی چند انفجار کوچک، سیم کشی خودرو را متلاشی کرده و ارتباط باتری با دیگر اجزای خودرو را قطع می‌کند. این سیستم برای سرنشینان فرصت خارج شدن از شوک حادثه و فرار از صحنه تصادف را مهیا می‌کند.

از دیگر مزایای این سامانه ایمنی جدید، قطع ارتباط الکتریکی تمام بخش‌های درونی خودروست، بنابراین امکان برق گرفتگی برای سرنشینان خودرو وجود ندارد. این سیستم، عملکرد مشابهی با سوئیچ اینرسی در یک خودرو با موتور درون سوز ارایه می‌دهد. سیستم اینرسی، در هنگام وقوع حادثه، جریان سوخت خودرو را متوقف کرده و موتور را خاموش می‌کند. قسمت سخت افزاری این سیستم، از میکروچیپ بوش بهره می‌برد که در کیسه‌های هوا از آن استفاده شده است و فرآیندی مشابه را مدیریت می‌کند.

صحبت از انفجار مخازن سوخت و کیسه‌های هوا در خودروهای معمولی، بسیار طبیعی است. اما تاکنون راهکار مشابهی برای خودروهای برقی وجود نداشته و به خصوص با توجه به آن‌که باتری‌های این خودروها، در مواقع تصادف بسیار حساس هستند، بوش این ایده را در سطح خودروهای برقی پیاده کرده و این سیستم را پیروفیوز یا سوئیچ ایمنی پیروتکنیکی نام نهاده است.

بوش خودرو برقی

هنگامی که سنسورهای سیستم پیروفیوز تشخیص دهند تصادفی رخ داده است، با استفاده از شارژرهای انفجاری مینیاتوری، چهار انفجار کوچک و کنترل شده ایجاد می‌کنند که موجب قطع شدن ارتباط میان باتری ولتاژ بالا و سایر تجهیزات برقی خودرو می‌شود. تخلیه جریان الکتریکی در سراسر قسمت‌های بدنه خودرو، موجب می‌شود که سرنشینان از خطر برق گرفتگی محفوظ بمانند و با خاطری آسوده نسبت به خروج از خودرو اقدام کنند.

با وجود آن‌که گفته شد عملکرد سیستم پروفیوز بوش، مشابه سیستم اینرسی در خودروهای بنزینی است، اما یک تفاوت کوچک میان این دو سیستم وجود دارد. برخلاف سیستم اینرسی، نمی‌توان به سادگی و با استفاده از یک دکمه، کل فرآیند را به صورت عکس طی کرد و مجددا سیستم سوخت‌رسانی را فعال نمود. علاوه برآن، پروفیوز بوش تنها اتصالات میان باتری و سایر تجهیزات الکتریکی را قطع می‌کند، و کاری در خصوص ذخیره انرژی باتری‌ها انجام نمی‌دهد، از این رو باتری‌ها همچنان مستعد وقوع انفجار هستند و در صورت ایجاد ترک و شکستگی در پکیج باتری‌ها، آتش سوزی رخ خواهد داد. با این وجود، به گفته بوش، استفاده خودروسازان از این سیستم ایمنی، موجب به حداقل رساندن خطر آتش سوزی و انفجار برای سرنشینان خودروهای برقی خواهد شد.

منبع: CAR and DRIVER

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه