شما بگویید؛ فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

۲۸ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم

تا پیش از عرضه شدن مرورگر کروم از سوی گوگل، موزیلا فایرفاکس بهترین جایگزین برای افرادی بود که از دست مرورگر فوق‌العاده بد آن دوران مایکروسافت، یعنی اینترنت اکسپلورر، جانشان به لبشان رسیده بود. همین موضوع باعث شد فایرفاکس کاربران زیادی جذب و برای خودش اعتباری دست‌وپا کند. ولی با به میدان آمدن گوگل کروم در سال ۲۰۰۸ اوضاع تغییر کرد. کروم موفق شد در طول زمان با اتکا به سرعت بالا و رابط کاربری ساده و سرراستش رفته‌رفته جایگاه فایرفاکس را از آن خود کند. اما حالا نسخه‌ی جدید مرورگر فایرفاکس به نام فایرفاکس کوانتوم بازگشته تا انتقامش را از گوگل کروم بگیرد. آیا فایرفاکس موفق خواهد شد؟ این سوالی است که می‌خواهیم در مطلب «شما بگویید» این هفته از شما بپرسیم. به نظر شما کدام مرورگر واقعا بهتر است و کدام مرورگر در آینده بر میدان رقابت سلطه خواهد داشت: فایرفاکس کوانتوم یا گوگل کروم؟

اگر از حق نگذریم گوگل تمام موفقیتش را هم مدیون سرعت بالا و رابط کاربری خوب نبوده است. گوگل هم‌زمان با روند تبدیل شدن اندروید به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل دنیا، کروم را به مرورگر پیش‌فرض آن تبدیل کرد تا هر چه بیشتر کاربران را در اکوسیستم خودش درگیر کند. بدون شک گوگل کروم مرورگر بی‌نقصی نیست؛ ولی یکپارچگی فوق‌العاده زیاد آن با سرویس‌های گوگل و سیستم عامل اندروید باعث شده تا برای مدت‌های زیادی بسیاری از ما بدون فکر کردن به جایگزین‌های دیگر از آن استفاده کنیم. حقیقت این است که این یکپارچگی واقعا هم زندگی بسیاری از ما را ساده‌تر کرده است.

مرورگر فایرفاکس کوانتوم

با این حال فایرفاکس کوانتوم آمده است تا با رفع کردن نواقص نسخه‌های قبلی فایرفاکس با قدرت بیشتری به مبارزه ادامه دهد. بنا بر گفته‌ی شرکت موزیلا، فایرفاکس کوانتوم دو برابر سریع‌تر از قبل است و حافظه‌ی رم کمتری نسبت به کروم اشغال می‌کند. حتی اگر نخواهیم به گفته‌ی موزیلا اعتماد کنیم هم سرعت بالای کوانتوم در عمل کاملا حس می‌شود. کوانتوم حداقل نسبتا به نسخه‌های قبلی فایرفاکس به شکل محسوسی سریع‌تر است. مرورگر جدید موزیلا از نظر ظاهری هم بهبود زیادی پیدا کرده است و حالا با سلیقه‌ی کاربران امروزی تطابق بهتری دارد. علاوه بر این ویژگی‌های جدیدی مانند امکان شخصی‌سازی بخش جست‌وجو و آدرس بار و نوآوری‌هایی که در بخش بوکمارک‌ها صورت گرفته، باعث می‌شود کار کردن با فایرفاکس کوانتوم تجربه‌ای خوشایند باشد.

مجموعه‌ی غنی افزونه‌ها هم که همیشه یکی از نقاط برتری فایرفاکس نسبت به گوگل کروم بوده است. البته به نظر می‌رسد فایرفاکس کوانتوم با تعداد زیادی از افزونه‌های قدیمی سازگاری خوب ندارد. ولی قطعا به مرور زمان با کار کردن موزیلا روی این موضوع و به‌روز شدن افزونه‌ها از سوی توسعه‌دهندگان این مشکل حل خواهد شد.

اما آیا این ویژگی‌های جدید فایرفاکس کوانتوم می‌تواند کاربران گوگل کروم را متقاعد کند که یک فرصت دوباره به فایرفاکس بدهند؟ نظر و تجربیات خود را در مورد مرورگر جدید فایرفاکس و رقابت آن با کروم در بخش نظرات با ما و خوانندگان دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸۰ دیدگاه
  1. امیر

    برای کاربرهای عادی تفاوت خاصی بین این دو مرورگر وجود نداره و انتخاب کاملا سلیقه‌ای هست. شاید برای کاربرای عادی تنها فرق بین این دو مرورگر میزان استفاده از منابع سیستم و ظاهرش باشه که در این صورت اگر میزان مصرف منابع مهم باشه از فایرفاکس باید استفاده بشه و اگر ظاهر مهم باشه، بسته به سلیقه یکی رو استفاده کنن.
    اما برای توسعه‌دهنده‌ها بحث فرق داره. فراموش نکنیم که بنیاد موزیلا (سازنده فایرفاکس) سردمدار افزودن ویژگی‌های جدید وب به مرورگر خودش هست و تو این زمینه فعلا پیشرو هست. همچنین ابزارهای بهتری در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار میده (هر چند خیلی از این ابزارها در حال حاضر بین دو مرورگر کروم و فایرفاکس مشترکن)
    در مورد Inspector هم از نظر من inspector فایرفاکس خیلی قوی تر از کروم هست.
    اما در کل اگر توسعه‌دهنده فرانت اند وب هستید، به فراخور کار خودتون، لاجرم باید تمام مرورگرها رو روی سیستم خودتون داشته باشید. چه کروم، چه فایرفاکس، چه اج و آی‌ای و حتی brave و …

  2. حامد ایرانی

    بنظرمن انتخاب بین این دو مرورگر بستگی به سلیقه افراد داره گوگل هم مرورگرش موفق بوده ولی از نظر سرعت و امکانات من فایرفاکس کوانتوم رو خیلی بهتر میدونم

  3. علی

    من حدود ۴ سال است از گوگل کروم استفاده می کنم سرعتش هم خوبه ولی امروز فایرفاکس کوانتم را دانلود کردم واقعا سرعتش عالی است دیگه سمت کروم نمیرم

  4. arminkhan

    در اوایل همه ی ما از IE استفاده میکردیم ولی بعدها کم کم وارد فایرفاکس شدیم، تا وقتی که اندروید اومد و غول همه ی مرورگر هارو به عنوان مرورگر پیشفرض خودش معرفی کرد. من هنوزم از کروم استفاده میکنم و اصلا سمت فایرفاکس نمیرم، اولین باری که حتی لوگوی فایرفاکس کوانتوم رو دیدم زده شدم و با کار کردن باهاش فهمیدم که واقعا هنوز هم نمیتونه جای کروم رو بگیره. درسته کروم رم خیلی بیشتری میگیره اما این مرورگر واقعا هنوز نمیتونه جایگاهشو به مرورگر دیگه ای بده. افزودن مواردی مثل شخصی سازی و افزونه اضافه کردن برای یک مرورگر میتونه جالب باشه، اما مرورگری که کارایی خوبی داشته باشه همیشه برندست و فعلا هم کروم خیلی بهتر عمل کرده.

  5. Shayan

    سلام
    همیشه موافق تغییر هستم به شرط اینکه به سمت مثبت باشد،
    طی چند سالی که از کروم استفاده می کردم (قبل از آمدن کوانتوم ) همیشه توی فکر این بودم که چرا فقط از کروم استفاده می کنم با توجه به وجود مرورگر های متنوع…

    با آمدن Microsoft edge گفتم بالاخره زمان کوچ فرا رسیده ولی واقعا اونجوری که تبلیغ می شد به نظر نمی رسید

    حالا پس از این همه مدت به محض اینکه شنیدم کوانتوم اومده سریع رفتم به سراغش ولی..

    آن قدر کروم من رو درگیر خودش کرده که ایجازه تغییر نمی‌دهد

    طراحی جدید و مینیمال فایرفاکس برام جذاب بود ولی اولین راست کلیک را که کردم و دیدم منوی راست کلیک کروم باز نشد دلتنگ کروم شدم

    پس سریع کوانتوم حذف و کروم نصب شد????

  6. فرهاد

    من توی اندروید از کروم و توی کامپیوتر از فیر فاکس کوانتوم استفاده می کنم به نظرم هردوشون خوب هستند و انتخاب بینشون امری سلیقه ایه چون من ابتدا همینجوری استفاده کردم و بهش عادت دارم

  7. محمدرضا کاوسی

    من از قدیم طرفدار فایرفاکس بودم، اما ایراد زیادی هم نمیتونستم به کروم بگیرم، خیلی با محیط کاربری فایرفاکس راحت بودم و بعد ها هم که با اکانت موزیلا میتونستم خیلی از چیزا رو سینک نگه دارم حالم خوب بود. تو محل کار تجربه کار با کروم رو هم داشتم که به نظرم اون هم مرورگر خوبیه ولی رم بالایی که از سیستم می گرفت همیشه من رو اذیت می کرده.
    با اومدن کوانتوم باز همه جوره به فایرفاکس برگشتم. خیلی سریع تر شده، زیباتر طراحی شده و گردش تو محیط اون خیلی بهتر از گردش تو محیط بی روح کرومه به نظرم.

  8. حسن سندانی

    من قبلا اعتقادی به میزان مصرف باتری و رم برای مرورگر نداشتم و واسه همین از firefox استفاده میکردم چون واقعا از نظر من به ظور محسوسی قوی تر از chrome بود. الآن مک بوک دارم و خیلی از safari راضی بودم چون هم سرعتش خوب بود و هم مقدار مصرف رم و باتریش وااااااااقعا عالیه. با خوندن همین مقاله رفتم firefox quantum رو نصب کردم و با کلی ذوق و شوق اجراش کردم. نتیحه افتضاااااااح بود. مصرف باتریش واقعا بالاست نسبت به safari . سرعتش هم تعریفی نداشت و گاهی هم از safari کند تر باز میکرد سایت رو.

    عزیزانی که مک دارین٬ به همون safari بسنده کنید. اگر هم خیلی خواستید plugin نصب کنید نهایتا برید سراغ chrome . ولی همچنان safari خیلی بهتره

    1. amin foroutan

      آقا حسن عزیز من به عنوان یه برنامه نویس وب اصلا سافاری رو پیشنهاد نمیکنم چونکه برای خیلی از کدها جدید css پشتیبانی نداره و شاید یک دوم فایرفاکس و کروم کد های جدید وب رو پشتیبانی میکنه!!

  9. مهدی منافی

    از اولین روزی که کامپیوتر خریدم مثل همه از IE استفاده میکردم که بعدش فایرفاکس رو شناختم و تا۱ سال پیش از فایرفاکس استفاده میکردم که بخاطر کند بودن کوچ کردم رو کروم. ماه پیش که کوانتوم اومد سریع نصبش کردم و دیدم بله کوانتوم واقعاً با نسخه‌های قبلی فرق میکنه و الانم دارم با کوانتوم نظر میفرستم براتون. سریع و ساده و زیبا شده البته UI اش جای کار داره باز و مطمئناً فایرفاکس به این چیزا توجه خواهد کرد. توی ترللو وقتی میخوای کارتی رو درگ دراپ کنی یکم کنده فقط. چیز دیگه ای ازش ندیدم جز خوبی

  10. پارسا

    به عنوان کسی که ۹ سال بود فکر کنم از کروم استفاده میکردم، بعد از انتشار نسخه کوانتوم و حدود ۱ ساعت کار کردن باهاش خیلی سریع همه اطلاعاتم رو منتقل کردم به کوانتوم و کروم رو گذاشتم کنار.
    این آپدیت خیلی خیلی قویه و کاملاً تفاوت سرعت رو میشه حس کرد. از لحاظ مصرف حافظه رم هم خیلی راحت میشه چک کرد و دید که کوانتوم واقعاً با اختلاف از نسخه فعلی کروم بهتره.

    1. دانیال نیک

      من هیچوقت خیلی با کروم ارتباط برقرار نکردم. استفاده‌ی زیاد از رم و همینطور مسئله‌ی دیگه‌ای که شاید کوچیک باشه اما برای من آزار دهنده‌س: توی کروم وقتی یک لینک رو توی تب جدید باز میکنی به تب جدید میره و این خیلی اذیت میکنه مخصوصا وقتی میخوای چند تا لینک از یه صفحه رو باز کنی. یه امکان خوب دیگ‌ای که فایرفاکس داره امکان ذخیره‌ی صفحه بصورت پی‌دی‌اف هستش که گهگاه لازم میشه. همه‌ی اینا در کنار افزونه‌های بیشمار فایرفاکس.
      این آپدیت جدید هم که بطور محسوسی سرعت فایرفاکس رو افزایش داده و انتخابم رو قطعی تر کرد.

  11. حمید

    سلام.
    من اول با کروم کار میکردم. ولی بخاطر امکانات خوب فایرفاکس، از این بروزر استفاده کردم. هر دوشون ایراداتی داشتن. اما کوانتوم واقعا سبک، نرم و سریعه. من کوانتوم رو بیشتر میپسندم.

  12. آرام محمدی

    قبل اینکه کروم به دنیا بیاد!! فایرفاکس انتخاب اول و آخرم برای دنیای اینترت بود البته سایت گلستان دانشگاه تنها سایتی بود که با IE میرفتم که اونم از روی اجباری بود که فقط با IE میشد به قسمت آموزش دست پیدا کرد. بعد از متولد شدن کروم به دلیل ظاهر ساده و امنیت بالا و سرعت خوبش کم کم از فایرفاکس فاصله گرفتم و کرومی شدم. در طول سال ها استفاده از کروم به دلیل همگام سازی با تمامی دستگاه هایی که استفاده میکردم باعث شد استفاده از فایرفاکس و IE(تنها سایت گلستان!!) رو کنار بزارم و کلا از کروم استفاده کنم. امروزه بیشتر گوشی ها، تبلت ها و شاید اکثر افرادی که لب تاپ دارند و افرادی که PC دارند دستگاهی دارند که رام بالای داره و شاید در عملکرد نهایی دستگاه چندان تفاوتی در استفاده از کروم یا فایرفاکس یا هر مرورگر دیگری مشاهده نشه.
    در هر صورت در حال حاضر کروم برای من بهترین گزینه هستش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه