بیکسبی، مرزی بین شکست و پیروزی برای سامسونگ

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

سامسونگ در تاریخ ۹ فروردین، دو پرچم‌دار جدید خودش را معرفی کرد. دستیار صوتی جدید سامسونگ به اسم بیکسبی (Bixby)، یکی از مهم‌ترین امکاناتی بود که سامسونگ برای مدل‌های گلکسی S8 و S8 پلاس در نظر گرفت. این ویژگی از این بابت برای سامسونگ اهمیت دارد که در صورت برآورده نشدن انتظارات کاربران از آن، می‌تواند طعم یک تجربه‌ی تلخ دیگری را هم پس از انفجار باتری‌های گلکسی نوت ۷ به کام این شرکت کره‌ای بچشاند. از طرفی، اگر سامسونگ بتواند در این امر موفق شود، می‌تواند تجربه‌ی تازه‌ای را در میزان فروش و محبوبیت تلفن‌های هوشمندش میان مردم کسب کند. به همین دلیل است که سامسونگ تمام تلاش خودش را به کار گرفته تا با امید جلب توجه مردم، بیکسبی را دست پر راهی میدان رقابت با همتایانی مثل سیری و کورتانا کند. ما هم تصمیم گرفتیم تا نگاهی کلی نسبت به این دستیار صوتی هوشمند سامسونگ داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Bixby-1

آیا به وجود بیکسبی نیازی دارید؟

سامسونگ برای پررنگ‌تر کردن نقش بیکسبی برای صاحبان گوشی، کلیدی فیزیکی را به‌طور اختصاصی برای گوشی‌های جدید گلکسی، تعبیه کرده است. بدین ترتیب، شما می‌توانید با نگه‌داشتن کلید فیزیکی که در سمت چپ گوشی قرار گرفته، به این دستیار هوشمند دسترسی پیدا کنید. نکته‌ی مهم اینجاست که یک کاربر در طول روز، چقدر به بیکسبی نیاز دارد که سامسونگ، کلیدی جداگانه برای آن اختصاص داده است؟ اگر بیکسبی نتواند کاربرد زیادی برای مردم داشته باشد، عملا کلیدی اضافی با کاربری کم در طراحی این گوشی درنظر گرفته شده که المانی هرز در طراحی یک محصول به حساب می‌آید. تصور کنید که گوشی شما کلیدی دارد و شما شاید حتی روزی یک بار هم از آن استفاده نمی‌کنید! بنابراین، اگر نقش بیکسبی‌ چندان پررنگ نباشد، درنظر گرفتن کلیدی اضافی می‌تواند یک امتیاز منفی برای سازنده تلقی ‌شود. بنابراین باید دید، آیا سهم قابل توجهی از نیاز کابران با بیکسبی برطرف می‌شود که سامسونگ آن را به نوعی جایگزین کلید Home کرده است؟ این برای اولین بار است که شرکتی، این‌قدر برای دستیار هوشمندش ارزش قائل می‌شود که حاضر شده دست به چنین ریسکی بزند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

راستی بیکسبی که فارسی بلد نیست!

درست مثل خیلی از اتفاقات ناامید کننده که برای ما امری عادی شده، بیکسبی شاید نتواند برای طیف گسترده‌ای از کاربران ایرانی مفید باشد. چراکه هرچقدر هم که بیکسبی هوشمند باشد، احتمالا به زبان فارسی مجهز نمی‌شود و برای عده‌ای نمی‌تواند کاربردی داشته باشد؛ عده‌ای که به‌جز زبان مادری‌شان بلد نیستند به زبان‌های بین‌المللی مثل انگلیسی صحبت کنند. بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ برای مجهز کردن بیکسبی به زبان‌هایی مثل فارسی، برنامه‌ای داشته باشد. زبان فارسی تنها یکی از زبان‌هایی است که توسط دستیارهای صوتی هوشمند پشتیبانی نمی‌شود؛ بیکسبی هم از این امر مستثنی نیست. مجهز کردن دستیار هوشمندی مثل بیکسبی برای تمام زبان‌های دنیا، کاری نشدنی است. از این بابت اقدامی نشدنی محسوب می‌شود که برای پشتبانی از تک‌تک زبان‌ها، سازنده باید زمان زیاد و هزینه‌‌های بسیار سنگینی برای تحقیق و توسعه و بالا بردن دقت برای تشخیص کلمات صرف کند که منطقی به نظر نمی‌رسد.

Bixby-3

این دستیار هوشمند احتمالا در زمان عرضه، به دو زبان انگیسی و کره‌ای مجهز می‌شود. البته در منابعی گفته شده که سامسونگ قصد دارد این دستیار هوشمند را به ۸ زبان زنده دنیا از جمله چینی و آلمانی مجهز کند. این درحالی است که سیری، توانایی پشتیبانی از ۲۱ زبان را دارد. بنابراین سامسونگ راه نسبتا درازی در پیش دارد تا بیکسبی را به زبان‌های زیادتری مجهز کند. حال روی صحبت با عده‌ای است که نمی‌توانند به زبان‌های پشتیبانی شده صحبت کنند. حالا که سامسونگ این همه هزینه کرده و برای دو پرچم‌دار جدیدش سنگ تمام گذاشته، شاید بیکسبی برای عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست، قابلیتی بدون استفاده شمرده می‌شود. همان‌طور هم که در بالا اشاره کردیم، اگر بیکسبی کم‌کاربرد باشد، اختصاص دادن کلیدی جداگانه در طراحی گوشی می‌تواند یک ضعف به حساب بیاید.

نکته‌ی جالب اینجاست؛ حالا این‌طور درنظر بگیرید که زبانتان خوب است و مشکلی در این زمینه ندارید. اگر بخواهید در منزل، دانشگاه، محل کار، تاکسی، کوچه و خیابان از بیکسبی استفاده کنید، باید به زبانی مثل انگلیسی با آن صحبت کنید. نباید فراموش کنید که انگلیسی صحبت کردن با تلفن هوشمندتان در جامعه‌ی ما، امر متداول و مرسومی نیست. تصور چهره‌ی اطرافیان و واکنش ‌آن‌ها هنگام صحبت کردن شما با بیکسبی، احتمالا می‌تواند جالب و دیدنی باشد! هزاران فکر و خیال در ذهن اطرافیانتان می‌گذرد که ممکن است با نشان دادن حالات مختلف صورتشان، به شما بگویند که نگران حال شما هستند! شاید بیکسبی در مکان‌هایی مثل کلاس زبان که علاقمندان زبان زیادی حضور دارند، مفید باشد. احتمالا جدای کاربرد و سرگرمی جدیدی به نام بیکسبی، این دستیار صوتی باعث شود که علاقمندان با آن تمرین زبان کنند و دوست و هم‌پای خوبی برای آن‌ها به حساب بیاید!

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

بیکسبی روی کاغذ بهترین است، در واقعیت ‌چه‌طور؟

نمی‌دانیم! شاید بهتر باشد که بگوییم، هیچ‌ کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. روی کاغذ همه‌چیز درست و به نفع سامسونگ است. بیکسبی احتمالا بتواند به فروش و محبوبیت بیش از پیش تلفن‌های هوشمند سامسونگ، کمک بزرگی کند. بیکسبی به لطف سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سامسونگ، از هوش مصنوعی قدرتمندی بهره می‌برد که بتواند نیاز کابران را به‌طور گسترده بر طرف کند. این شرکت کره‌ای تلاش کرده که بیکسبی را به رابط کاربری مطلوبی مجهز کند. تنها با فشردن کلید اختصاصی، به منویی هدایت می‌شود که به‌طور هوشمندانه برای شما لیستی از پیشنهادات را ارائه می‌دهد. این پیشنهادات از داده‌های گوشی و رفتارهای شما جمع‌آوری شده است؛ بنابراین با دیدن این اطلاعات نباید تعجب کنید. از قابلیت‌های دیگر بیکسبی می‌توانیم به اسکن سوژه‌های عکاسی شده برای نشان دادن اطلاعات کالا و اسکن متن و ترجمه‌ی آن اشاره کنیم. سامسونگ ادعا کرده، هرکاری که با لمس کردن برنامه‌های گوشی می‌توانید انجام دهید، بیکسبی هم قادر است برایتان انجام دهد. حالا باید دید که این ادعای سامسونگ در واقعیت چه‌طور عمل می‌کند. درست از آب درنیامدن پیش‌بینی‌های سامسونگ، می‌تواند تجربه‌ی تلخی را به دنبال داشته باشد.

Bixby-2

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این امری تقریبا متداول در زمینه‌ی تکنولوژی است. بسیاری از شرکت‌های هرچند معروف و قدرتمند، قدم‌های بزرگی برمی‌دارند که درنهایت پی به اشتباه‌شان می‌برند. مثلا زمانی‌که شرکت ال‌جی، پرچم‌دار خودش را یعنی G5 معرفی کرد، تصور می‌کرد که بازار را با ویژگی ماژولار بودن گوشی G5 متحول می‌کند. این امر نه تنها میسر نشد، بلکه باعث شد تا ال‌جی پی به اشتباهی بزرگ ببرد. ال‌جی متوجه شد حتی در صورت خوب بودن ویژگی گوشی‌های ماژولار، امروز زمان مناسبی برای معرفی چنین گوشی‌هایی در بازار نیست. ال‌جی پرچم‌دار خودش را با وجود کلی از ویژگی‌های خوب و کاربردی‌اش، قربانی یک آزمون و خطای سنگینی کرد و نتوانست بازاریابی هوشمندانه‌ای را برای تبلیغ گسترده گوشی ماژولار و بالابردن میزان فروش آن کند. همین امر سبب شد تا G5 در لیست یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقات تکنولوژی سال قرار بگیرد. سامسونگ هم سری محبوب گلکسی نوت را پس از انفجار باتری‌های گلکسی نوت ۷، از دست داد. سری گلکسی نوت به قدری برای عده‌ای محبوب است که افرادی پیدا شده‌اند، گوشی‌های فراخوان‌داده شده‌ی نوت ۷ را هنوز به کمپانی بازنگردانده‌اند و نزد خودشان نگه داشته‌اند!

به همین دلیل، باید منتظر عرضه‌ی گوشی و دیدن بازخورد مردم نسبت به ویژگی‌های متنوع بیکسبی باشیم. این روزها، با داغ شدن بازار دستیار‌ صوتی هوشمند، سامسونگ تلاش کرده از قالفه عقب نماند و در این رقابت، مقام نخست را از آن خود کند.

به نظر شما بیکسبی تا چه حد می‌تواند موفق باشد؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar !The Next Bomb is Now

    آقا سامسونگ یادش رفته یکی از مهمترین ویژگی پیکسبی رو معرفی کنه!
    مهمترین ویژگیش اینه که چند لحظه قبل از اینکه گوشی… ببخشید بمب دستی جدیدش بخواد منفجر بشه داد میزنه میگه
    ” !The Next Bomb is Now ”
    البته در ورژن های مختلف گوشی ممکنه از جملات زیر هم هنگام انفجار استفاده بشه!
    ” !Now is The Time of The Explosion ”
    ” !The Bomb Has Been Planted ”
    ” !It’s a Good Time To Explosion ”
    و جملات شبیه به این!

    1. Avatar ❤S8❤

      عزیز اینا که گفتی احتمالا ماله همون پیکسبیه. اسمشو اشتباه فهمیدی ????????

  2. Avatar بردیا صالحی راد

    حتماً نوشته ی “با پنج ویژگی بیکسبی آشنا شوید” رو هم بخوند که ویژگی های جدیدی این دستیار صوتی رو هم بدونید. واقعاً اگه ویژگی هاش درست کار کنن، میشه گفت هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ای رو سامسونگ تولید کرده! واقعاً در صورتی صحت مطالب و عملی بودن شون، خیلی خارق العاده اس این دستایار صوتی!!!

    1. Avatar عباس

      آقا بردیا اول بروید زبان نوشتار مادری خودتان را اصلاح کنید و شیوه نوشتن زبان فارسی را یاد بگیرید سپس در خصوص هر موضوعی نظر بدهید. واقعا باعث تاسف است که زبان گفتاری را جایگزین زبات نوشتن کرده اید!!!!! حیف زبان فارسی که در حال منقرض شدن است، اون هم توسط خود ما ایرانی ها!!!!! این همان چیزی است که باعث از بین رفتن فرهنگ اصیل یک جامعه می شود.

  3. Avatar Fazel

    من به سامسونگ اعتماد دارم مطمئنم دیگه اشتباه نمیکنه

  4. Avatar am

    خیلی زیاد.من که میگم حتما موفق میشه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه