تأثیرات منفی تکنولوژی بر زندگی روزمره

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همه‌ی ما از مزایای تکنولوژی‌های مدرن خبر داریم. اما این فناوری‌ها سویه‌ی تاریکی هم دارند که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. تکنولوژی‌های مدرن، تأثیرات منفی زیادی بر زندگی روزمره‌ی افراد دارند. تأثیراتی که در ادامه به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

۶. اثر اتاق پژواک

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی منجر به آشنایی افراد با دیدگاه‌های جدید می‌شود. اما در حقیقت این قضیه چندان محلی از اعراب ندارد. به‌عنوان مثال، الگوریتم‌های فیس‌بوک طوری عمل می‌کنند که افراد تنها محتواهای مورد علاقه و مطابق با خط فکری خود را مشاهده کنند. چنین رویکردی، افراد را از دیدگاه طرف مقابل دور می‌کند و در نتیجه فرد فقط با دیدگاه‌های مطابق با طرز فکر خود مواجه می‌شود. تعاملات بین دو طرف مقابل هم معمولا به‌صورت کشمکش بروز پیدا می‌کند که تأثیر چندانی در تغییر نظر طرف‌های مخالف ندارد.

۵. تکنولوژی و چاقی

افزایش آمار چاقی به عوامل زیادی ارتباط دارد. یکی از این عوامل بارز، همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و در کل گجت‌ها است. همه‌گیر شدن این وسایل، منجر به کمتر شدن تحرک افراد شده است. طبق پژوهشی که چند سال پیش در ۲۷ کشور جهان انجام شد، با هر ۱۰ درصد افزایش پولی که در کشور صرف خرید گجت‌ها می‌شود، شاهد یک درصد افزایش آمار مربوط به چاقی هستیم. تکنولوژی‌ها ما را کم‌تحرک‌تر می‌کنند و عادات غذایی ما را هم تغییر می‌دهند. به همین خاطر دولت‌ها معمولا تلاش می‌کنند که تحرک شهروندان را افزایش دهند و این آمار را به نحوی پایین بیاورند.

۴. در دسترس بودن همه‌چیز، منجر به کاهش صبر افراد شده

به نظر می‌رسد که ظهور یوتیوب و دیگر سرویس‌های استریمینگ ویدیو، تأثیر زیادی بر کاهش صبر افراد-به‌خصوص در زمینه‌ی سرگرمی-داشته است. در این زمینه باید به یکی از پژوهش‌ها اشاره کنیم که محققان آن پروژه، میزان صبر حدود ۶ میلیون کاربر اینترنت را برای لود شدن ویدیو در سایت‌های استریمینگ ویدیو اندازه‌گیری کردند. نتیجه‌ی این پژوهش واقعا شگفت‌انگیز بود. به‌طور میانگین، افراد تنها ۲ ثانیه برای لود شدن ویدیو صبر می‌کنند و اگر در طی این مدت ویدیوی مذکور لود نشد، آن ویدیو را رها می‌کنند.

تأثیر این کاهش صبر را می‌توانیم در زندگی واقعی هم مشاهده کنیم. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی امکان ارسال کالا در همان روز سفارش را فراهم کرده‌اند، اپلیکیشن‌های مربوط به ارسال غذا وعده‌ی ارسال سریع می‌دهند و اپلیکیشن‌های مربوط به تاکسی‌های آنلاین به محبوبیت زیادی رسیده‌اند.

۳. تأثیر جی‌پی‌اس بر عملکرد مغز

جی‌پی‌اس به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ی ما بدل شده و بسیاری از افراد بدون استفاده از این فناوری قادر به پیدا کردن بسیاری از مسیرها و مکان‌ها نخواهند بود. در همین زمینه، دانشگاه مک‌گیل دست به انجام پژوهشی زد.نتیجه‌ی این پژوهش این بود که استفاده‌ی بیش از حد از جی‌پی‌اس می‌تواند تأثیرات منفی بر عملکرد حافظه‌ی بلندمدت مغز داشته باشد. این موضوع به هیپوکمپوس برمی‌گردد؛ بخشی از مغز که مسئول کنترل حافظه است و همچنین به ناوبری فضایی هم ارتباط دارد. محققان این پژوهش می‌گویند که افرادی که کمتر از جی‌پی‌اس استفاده می‌کنند و برای مسیریابی به حافظه‌ی خود تکیه می‌کنند، بخش هیپوکمپوس فعال‌تری دارند. یکی دیگر از دانشمندان مغز و اعصاب هم در این زمینه گفته که تکیه‌ی بیش‌ازحد به فناوری جی‌پی‌اس، می‌تواند به منجر به زوال عقل زودرس شود.

۲. گوشی‌های هوشمند الگوهای خواب را تغییر می‌دهند

نور محیط تأثیر زیادی در الگوی خواب انسان‌ها دارد. به‌عنوان مثال چشم انسان با مشاهده‌ی نور قرمز، مثل نوری که در هنگام غروب آفتاب می‌توانیم ببینیم، به این نتیجه می‌رسد که شب نزدیک است و وقت خواب فرا رسیده. همچنین باید به نور آبی اشاره کنیم که بدن انسان با مشاهده‌ی این نور به این نتیجه می‌رسد که وقت بیدار شدن فرا رسیده.

نور آبی نوری است که در هنگام صبح می‌توانیم ببینیم. علاوه بر این، نمایشگر گجت‌ها مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هم نور آبی را ساطع می‌کنند. به همین خاطر به افراد توصیه می‌شود که قبل از خواب از گوشی خود استفاده نکنند؛ زیرا این کار منجر به برهم خوردن الگوی خواب و کاهش زمان خواب عمیق می‌شود.

۱. گوگل، مغز را تنبل می‌کند

در اینترنت انواع و اقسام اطلاعات وجود دارد و برای دسترسی به آن‌ها، کافی است که وقت کمی را در جستجوگر گوگل صرف کنیم. هرچند این موضوع مزایای زیادی دارد، اما از آن‌طرف معایبی هم دارد. به عنوان مثال، کاربران با عادت کردن به استفاده از گوگل، اینترنت را به‌عنوان یک نوع هارد اکسترنال مغز خود در نظر می‌گیرند و به همین خاطر اطلاعات جدید را به مغز خود منتقل نمی‌کنند. موضوعی که تأثیرات منفی زیادی بر مغز دارد و به قول معروف، مغز را تنبل می‌کند.

منبع: listverse

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar امیر

    طرح تصویر شاخصتون کپی شده !!!
    برای شما زشت بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه