تاثیر آیفون روی دوربین عکاسی دیوانه‌وار بوده است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
آیفون - دوربین عکاسی

معیارهای زیادی برای سنجش تاثیر آیفون وجود دارد. آیفون گجتی است که رفتار انسان را به شیوه‌های مختلف تغییر داده. چیزهای کمی قادر به انجام این کار هستند. یک راه خوب برای سنجش تاثیر آیفون بررسی محصولاتی است که آیفون همه‌کاره آن‌ها را در رقابت به کناری زده و خود را به جایگاه کنونی (یعنی حضور در همه‌جا) رسانده است. لیست اشیایی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند بسیار بلند است. آخرین بار کی از یک MP3 پلیر یا ماشین‌حساب استفاده کردید؟ نقشه‌ی کاغذی چطور؟ بااین‌حال شاید بهترین مثال دوربین عکاسی باشد که از همان ابتدای معرفی آیفون در حدود ۱۰ سال پیش به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت. جدول زیر که از داده‌های اتحادیه‌ی بین‌المللی دوربین و محصولات تصویربرداری CIPA استخراج شده است وضعیت فروش دوربین عکاسی را از سال ۱۹۶۵ میلادی به بعد نمایش می‌دهد.

برای مدتی دوربین عکاسی تنها یک رسته‌ی گسترده (دوربین‌های آنالوگ) داشت. در این مدت میزان فروش به‌شکلی آهسته ولی باثبات رشد کرده است. تا این‌که در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی دوربین دیجیتال موجب بالا رفتن تقاضا شد. پس‌ازآن این صنعت به‌سرعت رشد کرد (به اوج‌گیری گسترده‌ی نمودار پس از خط قرمز توجه کنید). این اوضاع تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشته که مصادف با معرفی اولین نسل آیفون است. البته این موضوع با بحران اقتصادی هم مقارن شده که قطعا کمکی به شرایط نکرده است. تاثیر واقعی چند سال بعد از اولین سقوط شروع به شکل گرفتن کرده. آنچه در ادامه رخ داده کاملا آشکار است و نیازی به توضیح ندارد.

آیفون - دوربین عکاسی - ۰۱

بیشترین تاثیر مربوط به دوربین‌های کامپکت می‌شود. میزان فروش دوربین‌های رده پایین‌تر دستی با لنز ثابت که بسیاری از مردم عادت داشتند آن‌ها را با بند مچی همراه خود داشته باشند از زمان معرفی آیفون به‌شدت سقوط کرد؛ و تقریبا هیچ‌کس انتظار صعود مجدد آن‌ها را ندارد. ولی به نظر می‌رسد آیفون (یا به‌طورکلی گوشی‌های هوشمند) برای بازار دوربین‌های رده‌بالاتر هم به تهدیدی تبدیل شده باشد.

میزان فروش دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای‌تر (مانند DSLR و دوربین‌هایی که از لنزهای قابل تعویض استفاده می‌کنند) تا سال ۲۰۱۳ در حال رشد بوده است. احتمالا برخی از افرادی که دوربین‌های کامپکت خود را رها کرده‌اند به خریدن دوربین‌های بهتر روی آورده‌اند. و البته این دوربین‌های بهتر دیگر به گرانی گذشته نبوده‌اند؛ چراکه در ۱۵ سال گذشته گروهی از دوربین‌های عکاسی DSLR با قیمت‌هایی مناسب وارد بازار شده است. ولی همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید میزان فروش دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای (با لنز قابل تعویض) هم در چند سال گذشته چندان چشم‌گیر نبوده است.

آیفون - دوربین عکاسی - ۰۲

احتمال دارد این سقوط ساختاری نباشد. یعنی ممکن است این سقوط بیشتر یک افت موقتی بازار باشد تا نشانه‌ای از جایگزینی طولانی‌مدت. برخی افراد با شور و حرارت استدلال می‌کنند که دوربین گوشی موبایل نمی‌تواند جای دوربین عکاسی حرفه‌ای را بگیرد. «تاکافومی هونگو» (Takafumi Hongo)، یکی از سخن‌گویان کانن، در سال ۲۰۱۳ به وال استریت ژورنال این‌چنین گفت: «عکاسی کردن با گوشی هوشمند و ویرایش آن با اپلیکیشن‌ها مانند این است که غذایی را با مواد اولیه‌ی نامرغوب و میزان زیادی ادویه‌های غیرطبیعی بپزید. استفاده از دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض، پختن آهسته‌ی غذا با مواد اولیه‌ی طبیعی و ارگانیک است.»

ولی گرایش سریع به‌سوی آیفون در کنار پیشرفت قابل توجه دوربین آن موجب می‌شود که به‌سختی باور کنیم مرز میان دوربین عکاسی حرفه‌ای و دوربین گوشی موبایل در حال کمرنگ شدن نیست؛ حتی اگر این کمرنگ شدن خیلی قابل‌توجه نباشد.

منبع: The Washington Post

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar علی جوادی

    هیچ وقت دوربینهای ایفون باعث پیشرفت نشدن…همیشه بزرگانی چون سامسونگ و ال جی و سونی در همه حال برتر از محصولات اپل بودن…این نظریه به کلی اشتباه هست و دلیل منطقی نیست…اگه هم شاهد عکاسی بیشتر مردم با آیفون هستیم به دلیل اینکه یک زمان آیفون محصول لوکس بود و الان لوکس بودن در یک گوشی ۸۰۰هزار تومنی اندرویدی قابل مشاهده س و طرف برای اینکه بگه من کالای لوکس دارم از آیفون جهت عکاسی استفاده میکرده…نمونش گرفتن عکسهای سلفی در آینه جهت نمایش گوشی اپل که واقعا خنده دار و مسخره س…زیبایی محض مختص گوشیهایی نظیر سری اج سامسونگه که واقعا حس برتر بودن رو به آدم القا میکنه…
    از نویسنده ی عزیز درخواست میشه نظرم ثبت بشه و اینقدر هم سنگ آیفون رو به سینه نکوبه

  2. Avatar shahabmp

    صنعت دوربین هیچ وقت از بین نمیره، مثل سازنده گان پردازنده پی سی ، با فراگیر شدن اسمارت فون ها بازار هایی مثل پردازنده های دسکتاپ کمرنگ میشه ولی بازارهایی مثل پردازنده های سرور پررنگتر به خاط نیاز بازار، تولید کنندگان هم به مرور به مسیر درست هدایت میشن و این نمودار ها بعد از یک اصلاح دوباره سیر سعودی پیدا میکنن، به این روند نمودار توی تحلیل تکنیکال میگن اصلاح زمانی و مقداری و بالاخره این نمودارها دوباره روند صعودی پیدا میکنن پس زیاد نگران نابودی دوربین ها نباشید، از هر نظری که بررسی کنید هیچ وقت همچین اتفاقی نمی افته

  3. Avatar ولی

    واقعا من درک نمیکنم اینهمه تعریف و تمجید از اپل رو ???? دو ماه آیفون ۶ اس دستم بوده و غیر از صفحه و زیبایی و سرعت هیجی نداره… کنار یه گوشی محشر مثل وی۱۰ یا اس۷ بذارید میفهمید دنیا دست کیه

    1. Avatar آرمین

      قدرت پول و تبلیغاته همینه دیگه….

    2. Avatar احمد

      إز یک کوشی به جز زیبایی سرعت و صفحه نمایش خوب جی میخوای ؟ کوشی آس ٧ سامسونک حتما نُون هم میخره !!!!

      1. Avatar فرزاد

        قیمت هم ملاکه این مزایا رو گوشی های با قیمت پایین تر هم میتونن داشته باشن

  4. Avatar مجتبی

    واقعاً فقط و فقط بخاطر آیفون؟!
    اگر بی طرفانه بخوایم قضیه رو بررسی کنیم، حدود سالهای ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ فقط دوره ظهور آیفون نبوده بلکه دوره بهبود چشمگیر دوربین موبایلها بوده و برندهایی مثل نوکیا، سونی اریکسون و غیره رو به یاد داریم که بسیار دوربین های قابل توجهی داشتند. اتفاقاً آیفونهای اولیه دوربین های با کیفیتی نداشتند و روند تکاملی دوربین در آیفون کم کم از ۳GS به بعد آغاز شد و هنوز که هنوزه با وجودی که دوربین آیفون جزو دوربین های باکیفیت هست، ولی در گوشیهای زیادی از شرکتهای مختلف، دوربین های بسیار بهتری وجود داره.
    به نظر من اینکه بگیم صرفاً آیفون باعث کاهش تمایل مردم نسبت به خرید دوربین شده، کاملاً مقرضانه و ناعادلانه هست. بلکه روندکیفی رو به رشد دوربین موبایل که توسط اکثر شرکتهای تولید کننده (که یکیشون اپل هست) گسترش داده شده، باعث این سیر نزولی شده.
    وقتی افراد (خصوصاً افراد عادی) از دوربین گوشی خودشون چه آیفون و چه محصولات سایر شرکت ها راضی باشه، خیلی نیازی به تهیه یه دوربین آماتور دیگه پیدا نمیکنه.

    1. Avatar مرتضی

      ممنون از نظر کاملتون
      اصولا شوک و تبلیغات معرفی آیفون جوری بوده (و هنوزم ادامه داره) که کلا حافظه ژورنالیست های حتی خارجی رو هم تحت تاثیر قرار داده. گویی نه صفحه لمسی بوده پیش از آیفون نه دوربین خیلی خوب! و بعدش هم انگار محصول برتری وجود نداشته و آیفون یه تنه فناوری رو به پیش برده
      البته انکار نمیشه کرد دستاوردهای اپل رو تو آیفون و آیپد ولی به همین سیاق نوآوری دیگر شرکت‌ها رو نمیشه نادیده گرفت و در سایه اپل قرار داد

    2. Avatar ایدا

      اتفاقا ایفون همیشه کیفیت دوربین خوبی داشته حتی من ایفون ۴ داره دوستم ولی از نوت ۵ کیفیتش بهتره خدایی..دوربین های همرمان با ایفون ۴رو اگه بخوایم در نظر بگیریم مثل نوکیا و سونیاریکسون که شما گفتین مام داشتیم ولی اصلااااااا به درد نمیخوردن

  5. Avatar parsa jafary

    خدایی iphone یک سر و گردن از همه برندا بالاتر هستش

    1. Avatar آرمین

      آره از نظر برندی درسته …. ولی مثل یک حباب تو خالی….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه