ترافیک سرسام‌آور تهران از کجا ناشی می‌شود؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ترافیک

همه‌ی ما با تجربه‌ی حرص‌دهنده‌ی گیر کردن در ترافیک شهر، در یک صف طولانی از خودروها پشت چراغ قرمز مانوس هستیم. سپس چراغ قبل از اینکه ما بتوانیم به تقاطع برسیم دوباره قرمز می‌شود چون خودروهای جلوی ما خیلی معطل کردند.

ریشه مشکل کجاست؟ به طور کلی تقاطع‌ها منجر به ترافیک سنگین می‌شوند. خودروهایی که با تراکم زیادی کنار هم قرار گرفتند (مثلا پشت چراغ قرمز) به شدت به یکدیگر همبسته می‌شوند، به این معنی که نمی‌توانند همگی با هم به طور هماهنگ حرکت کنند؛ بلکه اول باید خودروی اول صف و بعد از آن خودروی پشت سری حرکت کند؛ این مکانیسمی را ایجاد می‌کند که در نتیجه آن کوچک‌ترین اختلالی در روند این حرکت (مثلا یک ترمز غیرمنتظره) امواجِ کاهشِ سرعت را به کل زنجیره خودروهای پشت سرش می‌فرستد. ایده بزرگ‌راه هم از همین جا ناشی شد. در بزرگراه‌ها هیچ تقاطعی وجود ندارد که ترافیک ایجاد کند. هرچند که باز هم در این جاده‌ها شاهد ترافیک می‌شویم؛ کافی است کوچکترین اختلالی در حرکت یک خودرو پیش بیاید که کاهش سرعت به صورت موج‌وار به دیگر خودروها انتقال یابد. چرا؟ چون فاصله جانبی رعایت نشده. ویدیوی پایین این پدیده بزرگ شهری را خوب نشان و توضیح می‌دهد.

برای این مشکل یک راه حل ساده وجود دارد. اگر همه راننده‌ها دقیقا فاصله‌ی یکسانی را با خودروی جلویی و پشتی حفظ کنند، آن افت و خیزهای کوچک روان می‌شوند و ترافیک کمتری به وجود می‌آید.

اما متاسفانه انسان‌ها عموما سرعت واکنش‌شان کند و بازه توجه‌شان کوتاه است و ناگفته نماند موجودی است که به یک شیوه رفتاری عادت می‌کند. بنابراین اینکه همه رفتارشان را تغییر دهند و با یکدیگر هماهنگ باشند تقریبا غیرممکن است. عدم هماهنگی انسان‌ها با هم و واکنش کند ریشه اصلی ترافیک سنگین است.

یک راه حل بهتر می‌تواند ماشین‌های خودران باشد که دقیقا برای حفظ همین فاصله‌ها با دیگر خودروها برنامه‌ریزی شده‌اند. آنها حتی می‌توانند به طور بی‌سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به این ترتیب نیاز به چراغ‌های راهنمایی رانندگی کلا از بین می‌رود.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar shahabmp

    کلا ایده اشتباهیه، مشکل ترافیک ایران اینه که خیابان ها با توجه به همون چراغ قرمز ها توانایی عبور اون حجم خودرو ندارن و درنتیجه خودروهای توی اتوبان هم نمیتونن از اتوبان بدون تاخیر خارج بشن و یا کلا به خیابان ها هیچ ربطی نداره و رمپ ها گنجایش ندارند که کل حجم خروجی عبور بدن و در نتیجه توی اتوبان ها ترافیک میشه و عمده ترافیکی که زمان مارو از بین میبره همین ترافیک اتوبان هاست نه خیابان ها

  2. Avatar امیر اکبرزاده

    از ایده ماشین‌های خودران در حفظ فاصله‌ با دیگر خودروها خوشم اومد

  3. Avatar فرخ کاردان

    تعویض بیجا و نابهنگام لاین هم یکی از همین عواملِ که اصولا راننده برای قرار گرفتن در لاین با ترافیک کمتر تغییر مسیر میده اما اغلب اوقات مسیر جدید حرکتش نیز متوقف میشه و شخص دوباره تصمیم به تغییر مسیر میگیره!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه