چه طور یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود؟

۳۰ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

این روزها شبکه‌های اجتماعی پربازدیدترین صفحه‌های اینترنتی هستند. روزانه تعداد بی‌شماری از موضوع‌ها و پست‌های مختلف روی این شبکه‌ها منتشر می‌شود. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، تاثیر این پست‌ها در رواج یک موضوع و شناخته شدن آن است. کاری که اصطلاحا آن را روال شدن یا «ترند شدن» می‌نامند.

سایتی مانند فیسبوک به یک غول بزرگ در اینترنت تبدیل شده. از روزی که این شبکه‌ی اجتماعی راه‌اندازی شده، تعداد کاربران‌اش به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک مصمم است که فیسبوک را به چیزی فراتر از یک شبکه‌ی اجتماعی تبدیل کند و این سایت را تا حدی بین کاربران رواج بدهد که در ابتدا و پایان هر روز، حتما صفحه‌های خودشان را چک کنند. این شبکه‌ی اجتماعی بر اساس فیدها و پست‌هایی که کاربران می‌گذارند و البته میزان محبوبیت آن‌ها، موضوعات مورد علاقه‌ی هر کاربر را در صفحه‌ی Home نمایش می‌دهد. او احتمال می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به ۵ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا برسد.

سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام هم میلیونها کاربر دارند و هرروز فیدها و پست‌های فراوانی روی این سایت‌ها آپلود و طبعا دیده می‌شود. (البته این شبکه‌‌ها در مقایسه با فیسبوک و به خصوص تاثیر آن در رواج یک موضوع در سراسر دنیا چند پله عقب هستند.) نباید فراموش کرد که دسترسی راحت به یک سایت هم عامل مهمی است که روی تعداد کاربران و انتشار موضوع‌ها تاثیر می‌گذارد.

این به اصطلاح «ترند شدن» اتفاق جالبی هست؛ از این نظر که گاهی فرصت‌های شغلی تازه‌ای را رواج می‌دهد یا باعث معروف شدن یک آدم می‌شود. همه‌ی این‌ها فرصت‌های کلانی برای درآمدزایی فراهم می‌کنند؛ فقط کافی است تا تعداد لایک‌ها، بازدیدها و به‌اشتراک‌گذاری‌های یک موضوع بالا برود تا سایتی مثل فیسبوک، اخبارش را برای سایر کاربرها نمایش بدهد. به این ترتیب در یک چشم بر هم زدن همه از موضوع باخبر می‌شوند و کنجکاو می‌شوند تا در موردآن اتفاق یا شخصیت بیش‌تر بدانند؛ این یعنی یک تبلیغات گسترده‌ی رایگان.

در مورد منطقه‌هایی که محدودیت دسترسی به فیسبوک دارند یا به هر دلیل از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده نمی‌کنند، اینستاگرام ابزار مناسبی است. این روزها فروشگاه‌های مجازی و صفحه‌های بی‌شماری برای فروش آثار دست‌سازها ایجاد شده که بازار داغی به راه انداخته است. مبحث‌هایی مثل طراحی لباس و مد، «داب‌اسمش» (DubSmash)، سبک زندگی یا اخبار هنرمندان، از جمله صفحه‌هایی در اینستاگرم هستند که اخیرا در ایران ترند شده‌اند.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه