تصادف مدل X؛ تسلا مقصر است یا راننده؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تسلا مدل X

خیلی مهم است که یک راننده با نحوه‌ی کنترل خودرو و پدال‌های آن آشنا باشد. اگر فرمان را در جهت حرکت ساعت بچرخانیم، خودرو به سمت راست می‌رود؛ خلاف جهت ساعت هم خودرو را به سمت چپ می‌برد. در ماشین‌هایی که جعبه‌دنده‌شان اتوماتیک است معمولا دو پدال وجود دارد. پدال سمت چپ خودرو را متوقف می‌کند و پدال سمت راست آن را به حرکت در می‌آورد.

تسلط به این کنترل‌ها برای راننده مهم است، اما ظاهرا این دستور‌العمل‌های ساده برای یکی از صاحبان تسلا مدل X جواب ندادند. «پوزانت آزبگ» صاحب یک خودروی تسلا مدل X است و می‌گوید، وقتی همسرش در حال رانندگی بود، خودرویش ناگهان و به شکل غیرمنتظره‌ سرعت گرفت و با یک ساختمان برخورد کرد. این به خصوص برای تسلا اتفاق خوبی نیست چون افراد دیگری هم گزارش داده‌اند که ماشین تسلای‌شان خود به خود تصادف کرده. آنها چند ویژگی رانندگی نیمه‌خودران را برای تصادف‌شان مقصر می‌دانند.

اما نکته اینجاست که ماشین‌های تسلا خودران نیستند. آنها نیمه خودران هستند و راننده مسوول تمام کارهای این خودروها است. به همین دلیل است که تسلا در اکثر این تصادفات راننده‌ها را مقصر می‌داند. به گفته‌ی تسلا این راننده‌ها یا صرفا قوانین رانندگی را شکسته‌اند یا فرض داشتند که خودرو به تنهایی می‌تواند وضعیت خاصی را کنترل کند، در حالی که این خودروها مشخصا برای کنترل آن وضعیت طراحی نشده‌اند.

در این مورد هم قضیه همین‌طور بوده. به تسلا مدل X دستور داده شده بود که به سمت یک ساختمان حرکت کند. مسوولان تسلا در بیانیه‌ای گفته‌اند که طبق داده‌ها این خودرو با سرعت ۹ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد که ناگهان پدال گاز آن (البته ماشین‌های برقی پدال گاز ندارند، چون سوخت‌شان فسیلی نیست) گیر کرد. هماهنگ با دستورات راننده گشتاور و شتاب خودرو افزایش پیدا کرد.

ازباگ به مجله‌ی دیجیتالی Computerworld گفت که «همسرش یک فرد ۹۰ ساله نیست که به جای ترمز پدال گاز را فشار دهد.»

مسوولان تسلا می‌گویند که خودرو کاملا در حالت دستی کار می‌کرد و در آن زمان یا چند دقیقه قبل، سیستم «اتوپایلت» (Autopilot) یا کروز کنترل آن فعال نبود. به عبارت دیگر، راننده به جای اینکه ترمز کند، اشتباهی پایش را روی پدال گاز گذاشت و تسلا مدل X هم مثل هر خودروی دیگری با سرعت زیاد به سمت جلو حرکت کرد.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه