ببینید و شگفت‌زده شوید؛ تصویری با هزار ساعت نوردهی از ابر ماژلانی بزرگ

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
ابر ماژلانی بزرگ

سال‌های اخیر دوران شکوفایی عکاسی نجومی آماتوری بوده است. عکاسان نجومی آماتور، که اکثرا بیشتر از روی علاقه این کار را انجام می‌دهند و معمولا در رشته‌های مرتبط با فیزیک و نجوم تحصیل نکرده‌اند، دست به خلق شاهکارهایی می‌زنند که تلسکوپ‌های حرفه‌ای از ثبت آن‌ها ناتوان‌اند. تصویر خیره‌کننده‌ی گروهی از عکاسان نجومی فرانسوی از ابر ماژلانی بزرگ گواهی بر این ادعا است.

با توجه به گسترش رصدخانه‌های روباتیک و کنترل شونده از راه دور، این روزها دیدن تصاویری با ده‌ها ساعت نوردهی اتفاقی معمول است. اما کاری که گروه Ciel Austral انجام داده‌ است چیزی فراتر از این حرف‌هاست.

این گروه از منجمان آماتور فرانسوی با کمک تلسکوپی روباتیک در شیلی در طول هفت ماه از ابر ماژلانی بزرگ، کهکشان اقماری راه شیری، تصویربرداری کردند. پنج منجم آماتور عضو این تیم در بازه‌ای هفت ماهه از تابستان سال ۲۰۱۸ تا زمستان سال ۲۰۱۹ مشغول تصویربرداری از ابر ماژلانی بزرگ شدند. نتیجه‌ی رصدهای آن‌ها تصویری با ۱۰۶۰ ساعت نوردهی در فیلترهای رنگی و پهنای باریک (Narrowband) بود. تصویری که جزئیاتی خیره‌کننده را از کهکشان همسایه‌ی راه شیری نمایان کرده است. ۱۶ پنل تصویر (که هر کدام از تعداد زیادی فریم تشکیل شده‌اند) همچون تکه‌های یک پازل در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تصویر نهایی را تشکیل دهند.

به لطف تصویربرداری در فیلترهای پهنای باریک سحابی‌های پرشماری در این تصویر با جزئیاتی خیره‌کننده ثبت شده‌اند. سحابی‌هایی که محل تولد، محل مرگ و بازمانده‌های انفجارهای ابرنواختری هستند.

نمای کامل تصویر گروه Ciel Austral از ابر ماژلانی بزرگ.

پردازش چنین تصویر موزاییکی که در فیلترهای مختلف تصویربرداری شده به هیچ عنوان کار آسانی نیست. با در نظر گرفتن فریم‌هایی که برای کالیبره کردن تصویر استفاده شده‌اند حجم داده‌های جمع‌آوری شده حدود ۶۲۰ گیگابایت بوده است. در نهایت کالیبره کردن فایل‌ها، اتصال پنل‌ها و ساخت تصویر موزاییکی و پردازش نهایی در طول سه ماه انجام شد. فعالیتی طاقت‌فرسا و سخت که البته با نتیجه‌ی خیره‌کننده‌ای که در بر داشت به زحماتش می‌ارزید.

در سایت این گروه می‌توانید اطلاعات فنی و نسخه‌ی کامل تصاویر را مشاهده کنید.

پیشرفت تکنولوژی و تولید ابزارهای تصویربرداری باکیفیت در کنار تلسکوپ‌های بسیار دقیق باعث جهش کیفیت تصاویر عکاسان نجومی آماتور شده است. اما مهم‌ترین مسئله زمان نامحدود منجمان آماتور است. قطعا رصدخانه‌های حرفه‌ای تجهیزات دقیق‌تر و بهتری نسبت به تجهیزات آماتوری دارند، اما هیچ رصدخانه‌ای نیست که هفت ماه از وقت خود را به طور کامل در اختیار یک گروه قرار دهد تا هزار ساعت از سوژه‌ی مورد نظرشان تصویربرداری کنند. در چنین شرایطی منجمان آماتور کماکان فرصتی عالی برای ثبت شاهکارهای جذاب دارند.

عکس کاور: تصویر گروهی از منجمان آماتور از ابر ماژلانی بزرگ که در سه فیلتر پهنای باریک هیدروژن، اکسیژن و گوگرد ثبت شده‌ است (تصویر برش خورده است).

Credit: Ciel Austral team

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. سحهر

    چقدر دنیا شبیه ساختار داخل یک سلول زنده هست!!!

    1. مهدی

      احسنت به شما. بسیار زیبا بود و عمیق

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه