جدیدترین تصویر تلسکوپ هابل از ارباب حلقه‌های منظومه شمسی

۲۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سیاره زحل

تلسکوپ فضایی هابل همچون سال‌های گذشته در زمان رسیدن سیاره زحل به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین نگاهی دقیق به این سیاره انداخت و تصویر باشکوه بالا را ثبت کرد.

رصد سیارات و اجرام منظومه شمسی از همان ابتدای کار در لیست اهداف تلسکوپ فضایی هابل قرار داشت. می‌توان گفت تصاویر دقیق هابل از سیارات منظومه شمسی رقیبی در بین تلسکوپ‌های زمینی ندارد و حتی تصاویر هابل از سیارات منظومه شمسی را می‌توان با تصاویر فضاپیماهایی که به ملاقات سیارات می‌روند مقایسه کرد.

در تصویر جدید هابل از سیاره زحل جزئیات فراوانی قابل مشاهده است. از جمله مهم‌ترین ویژگی سیاره زحل که حلقه‌های آن است. در تصویر هابل سیستم حلقه‌های زحل به خوبی تفکیک شده و بخش‌های مختلف حلقه‌ها،‌ به خصوص حلقه‌های کم‌نور نزدیک به سیاره، را می‌توان در این تصویر مشاهده کرد. کریستین هویگنس برای اولین بار و در سال ۱۶۵۵ موفق به مشاهده حلقه‌های زحل شد. او گمان می‌کرد حلقه‌های زحل یک قرص به هم پیوسته در اطراف این سیاره است. اکنون اما می‌دانیم که حلقه‌های زحل از مجموعه‌ای از ذرات یخ و غبار تشکیل شده است.

نکته جالب توجه این جاست که حلقه‌هایی پیرامون تمام سیارات گازی منظومه شمسی را فرا گرفته است. با این وجود سیاره زحل بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین حلقه‌ها را در میان سیارات منظومه شمسی دارد.

سن و چگونگی شکل‌گیری حلقه‌های زحل جزء مهم‌ترین سوالات درباره‌ی این سیاره است.

ویژگی جذاب دیگر سیاره زحل که در تصویر هابل به خوبی مشخص است ساختار شش‌ضلعی قطب شمال این سیاره است. این طوفان شش‌ضلعی شکل به قدری بزرگ است که چهار سیاره زمین را می‌توان درون آن جای داد.

تصویر بالا در جریان پروژه میراث جو سیارات بیرونی (OPAL) ثبت شده است. در این پروژه رصدی دانشمندان با رصد منظم سیارات بیرونی منظومه شمسی با تلسکوپ هابل به بررسی دینامیک جو و تکامل غول‌های گازی منظومه شمسی می‌پردازند. امسال و در جریان این پروژه تصویری خیره‌کننده از سیاره مشتری نیز منتشر شد.

عکس کاور: جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی هابل از سیاره زحل.

(Credit: NASA, ESA, A. Simon (Goddard Space Flight Center), and M.H. Wong (University of California, Berkeley

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه