تقدیر اتحادیه‌ی بین‌المللی نجوم از برنامه‌ی راه‌شیری

۴ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
راه شیری

اتحادیه بین‌المللی نجوم از «برنامه‌ی راه‌شیری» به دلیل ساخت «ویژه برنامه فرود انسان روی ماه» تقدیر کرد.

برنامه اینترنتی راه‌شیری، مجموعه‌ای علمی-ترویجی با موضوع نجوم، کیهان‌شناسی و فضانوردی است که تاکنون در دو فصل تهیه شده و دوشنبه‌ها از وب‌سایت و اینستاگرام «دیجی‌کالا مگ» منتشر می‌شود.

این برنامه را «سیاوش صفاریان‌پور»، تهیه کننده سرشناس برنامه‌های علمی صدا و سیما می‌سازد.

در سال ۲۰۱۹، اتحادیه بین‌المللی نجوم به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس این اتحادیه، جشنواره‌ای به طول یک سال برگزار کرده است. در این جشنواره، چند پروژه‌ی بین‌المللی در حوزه‌ی نجوم آماتوری برگزار شده یا درحال برگزاری است.

یکی از پروژه‌های این جشنواره، «پنجاهمین سالگرد فرود روی ماه» بود. گروه‌های زیادی از سراسر دنیا با برنامه‌ها و رویدادهای خود در این پروژه شرکت کردند. آن‌طور که در وب‌سایت IAU100 آمده، بیش از یک میلیون نفر از ۱۲۸ کشور به نحوی درگیر این پروژه بوده‌اند.

به همین مناسبت یک قسمت از برنامه راه‌شیری به «پنجاهمین سالگرد فرود انسان روی ماه» اختصاص یافت. اسماعیل میرفخرایی و سیروس برزو که در زمان فرود انسان روی ماه، برنامه‌ساز علم و فعال در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری علم بودند، به دعوت سیاوش صفاریان‌پور در این برنامه حضور پیدا کردند و به مرور خاطرات پوشش خبری فرود انسان روی ماه در ایران پرداختند.

همچنین در این برنامه «دکتر محمدرضا نوروزی» و «محمدرضا رضایی» که هر دو روزنامه‌نگار و فعال حوزه ترویج علم هستند، به تشریح دقیق برنامه‌ی آپولو ۱۱ و نحوه‌ی فرود انسان روی ماه پرداختند.

اتحادیه بین‌المللی نجوم برای تشویق گروه‌ها به شرکت در این جشنواره، جوایزی را در چهار گروه در نظر گرفت. جایزه «نجوم برای همه»، «خلاقانه‌ترین رویداد»، «قرعه‌کشی شبکه‌های اجتماعی» و «مسابقه بین‌المللی هنری زیر یک ماه مخصوص کودکان».

این قسمت از برنامه راه‌شیری، در بخش قرعه‌کشی شبکه‌های اجتماعی IAU شرکت داده شد و برنده جایزه در این بخش شد. در بین برندگان این بخش، علاوه بر «برنامه راه‌شیری به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور»، نام «علیرضا وفا» یکی دیگر از فعالان حوزه ترویج نجوم در ایران هم دیده می‌شود.

تقدیر دکتر براری رئیس سازمان فضایی ایران از سیاوش صفاریان‌پور کارگردان و مجری برنامه‌ی راه‌شیری

پیشتر «دکتر مرتضی براری» رئیس سازمان فضایی ایران با حضور در پشت صحنه یکی از قسمت‌های برنامه‌ی راه‌شیری، از سیاوش صفاریان‌پور، عوامل ساخت برنامه و دیجی‌کالا مگ تقدیر کرده بود.

دیجی‌کالا مگ که پلتفرم بازاریابی محتوایی فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا است، از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام به ساخت برنامه‌های اینترنتی با کارگردانان و تهیه‌کنندگان مشهور کرده است. از دیگر برنامه‌های دیجی‌کالا مگ در این سال می‌توان به «برنامه‌ی پشت جلد» با منصور ضابطیان، «چگونه ساخته می‌شود؟» با اردشیر احمدی و «کلاه‌خود» با شاهین شرافتی اشاره کرد.

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Alirezayu

    بهتون تبریک میگم.
    شما توی قرعه کشی برنده شدید؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه