تلفن‌های همراه هوشمند نوجوانان را افسرده کرده‌اند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

به سختی می‌توان گفت که چه زمانی وارد دوره تلفن‌های همراه هوشمند شدیم. خیلی‌ها معرفی آیفون را آغاز این دوره می‌نامند. البته که تلفن‌های همراه هوشمند قبل از آیفون هم وجود داشتند، اما گوشی اپل به یکباره به محصولی هیجان‌انگیز و همه گیر تبدیل شد. تلفن‌های همراه همراه هوشمند باعث شدند که با استفاده از سرویس‌های نقشه، مسیری را گم نکنید و کارهای روزانه را هم به شما یادآوری می‌کنند. در کنار تمام ویژگی‌های مثبتی که این محصولات دارند، یکسری ویژگی‌های منقی هم دارند. براساس مقاله‌ای که در سایت The Atlantic قرار گرفته، ظهور عصر تلفن‌های همراه هوشمند باعث بالارفتن میزان افسردگی و حتی اقدام به خودش کشی شده است. نوسینده این مقاله که Jean M. Twenge نام دارد روی افرادی که از سال ۱۹۹۵ به بعد به دنیا آمده‌اند تحقیق کرده است. او نام گروهی که روی آن‌ها تحقیق میکرد را هم iGen گذاشت. این افراد هیچ وقت زندگی بدون اینترنت را تجربه نکرده‌اند و به همین دلیل تحیقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها افسرده‌تر از نسل‌های گذشته‌ خودشان هستند.

گروه iGen همیشه با استفاده از گوشی و روش‌های دیجیتالی با دوستان‌شان ارتباط برقرار می‌کردند. هر چقدر هم که این کار را بیشتر انجام می‌دادند ارتباط برقرار کردن به شکل رودررو و فیزیکی برای آن‌ها به کار سخت‌تری تبدیل می‌شد. در این گروه دختری ۱۳ ساله حضور داشت که از سن ۱۱ سالگی از آیفون استفاده می‌کرد. او می‌گوید:« ما حق انتخابی برای داشتن یک زندگی بدون آیفون یا آیپد نداشتیم. به نظرم ما گوشی یا تبلت‌ را بیشتر از آدم‌های واقعی دوست داریم.»

یکی از قسمت‌های جالب این تحقیق یک نوجوان کلاس هشتمی بود که بیشتر از ۱۰ ساعت در هفته در شبکه‌های اجتماعی حضور داشت و با گوشی کار می‌کرد. این نوجوان ۵۶ برابر افسرده‌تر از افرادی که بود کمتر از این زمان به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کردند. افرادی که بین ۶ تا ۹ ساعت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند ۴۷ درصد بیشتر از افرادی که کمتر از این زمان در شبکه‌های اجتماعی بودند، افسرده بودند. از طرف دیگر هم می‌شود به این آمار نگاه کرد. اگر بیشتر از اندازه متوسط با دوستان‌تان وقت بگذرانید، ۲۰ درصد کمتر از سایرین افسرده و غمگین خواهید شد.

در واقع محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که نوجوانان هر چقدر که بیشتر به صحه نمایش نگاه کنند، بیشتر افسرده می‌شوند.

منبع: theatlantic

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه