تهران در زمره‌ی گرم‌ترین شهرهای جهان

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
تهران گرم‌ترین

ناسا رسما تایید کرد از زمانی که شروع به اندازه‌گیری دما کرده‌ایم، امسال دمای سطح زمین به بیشترین میزان رسید. این یعنی از زمان آخرین دوره‌ی میان‌یخچالی حدود ۱۲۵ هزار سال پیش، زمین به گرم‌ترین حد خودش رسیده است.

البته رکورد گرم‌ترین ماه سال مدت زیادی دوام نخواهد داشت، چون سیاره‌ی ما همین‌طور گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود و رکوردهای بیشتری شکسته می‌شود. طبق معاهده پاریس برای جلوگیری از تغییر اقلیم، دمای جهان تا سال ۲۰۲۴ نباید بیش از ۱.۵ درجه افزایش یابد. اما به نظر می‌رسد ما به سمتی پیش می‌رویم که از این مرز تعیین شده بگذریم.

در ماه‌های اخیر چندین رکورد برای دمای بالا ثبت شده است. در ماه‌های بهمن و اسفند، دمای جهانی ۱.۳۲ درجه سانتیگراد از میانگین دمای جهانی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بیشتر بود. در ماه مرداد این رقم ۰.۸۴ درجه بود. اما چطور ممکن است سیاره ما در اسفند گرم‌تر باشد؟

علت این موضوع این است که این اعداد ماهانه مطلق نیستند و در نسبت به ماه‌های قبلی محاسبه شده‌اند. دمای مطلق سطح کل سیاره ما در طول سال تغییر می‌کند و در طول تابستان نیمکره شمالی به گرم‌ترین حد می‌رسد.

در نقشه‌هایی که از دمای نقاط مختلف جهان تهیه شده، می‌بینیم که کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران و عربستان و کویت بالاترین دما را دارد. این مناطق در تصویر بالا به رنگ مشکی نشان داده شده‌اند و همانطور که می‌بینیم تهران با دمای ۴۰ درجه در میان گرم‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. در روز ۳۱ تیر دمای کویت به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید.

سیاره‌ی گرمتر به معنی شرایط جوی شدید و اتفاقات نامعمول است. به عنوان مثال دمای ۵۴ که در کویت شاهد آن بودیم، بالاترین درجه حرارتی است که برای «دره مرگ» کالیفرنیا ثبت شده. این منطقه خشک‌ترین و گرم‌ترین نقطه‌ی آمریکای شمالی است. همچنین گرمای زیاد، بارندگی‌های شدید بیشتری را هم به همراه خواهد داشت. چرا که اتمسفر گرم‌تر می‌تواند رطوبت بیشتری را نگه دارد که در نتیجه‌ی آن باران بیشتری می‌بارد.

هدف تعیین شده در معاهده اقلیم پاریس این بود که میانگین دمای جهان تا پایان قرن بیش از ۲ درجه افزایش نیابد و تلاش کنند که این رقم را در ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نگه دارند. اما طبق برآوردهای «اندرو کینگ» و «بن هنلی» از دانشگاه ملبورن، جهان در حال حاضر به مرز ۱.۵ درجه نزدیک می‌شود و ممکن است در سال ۲۰۲۴ از آن رد شود.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar سیدحمید

    سلام با تشکر از مطلبتون باید اضافه کنم که براساس بررسی هایی که بنده انجام داده ام گرمترین منطقه مسکونی کره زمین محدوده ای مشتمل بر جلگه خوزستان و مناطق همجوار آن در کشورهای عراق و کویت می باشد که در تابستان سال جاری دمای این مناطق تا ۵۴ درجه هم رسماً ثبت شده است.البته ممکن است مناطقی گرمتر از این هم باشد ولی غیر مسکونی هستند درحالی که در منطقه یاد شده ده ها شهر بزرگ و کوچک و میلیونها نفر زندگی می کنند.

  2. Avatar مهدی

    اگه تهران گرمه پس شهرای جنوبی مثل بوشهر و اهواز چیه؟!!

  3. Avatar فرخ کاردان

    این دوستان یه سر به گندم بریان شهداد در کرمان بزنن نظرشون عوض میشه!

  4. Avatar محمد

    شهرهای جنوبی ایران یعنی از تهران گرم تر نیستند؟

  5. Avatar حسین

    خخخخخخخخخ چه قدر عالیه که ما تو شهرمون هوا خیلی خوبه و هیچ مشکلی نداریم … ما تو خنک ترین شهر ایران زندگی میکنیم انقدر خنک که چند وقت پیش یکی از همشهری هام فوت کرد…

    یا علی
    .
    .
    حسین از اهواز

  6. Avatar مجتبی

    اهواز و دزفول و شهرهای خوزستانم با دمای ۶۰درجه بوووووووووقن مصلن؟ :دی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه