مغلطه‌ی توسل به مخالفت (Fallacy of Opposition) | مغلطه به زبان آدمیزاد (۱۱۲)

۱۴ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مغلطه به زبان آدمیزاد

تعریف: مغلطه توسل به مخالفت موقعی اتفاق می‌افتد که شخصی ادعا کند کسانی که با او مخالف‌اند در اشتباه‌اند یا قادر نیستند درست فکر کنند، صرفاً به خاطر این‌که در جبهه‌ی مخالف قرار دارند. 

معادل انگلیسی: Fallacy of Opposition

الگوی منطقی: 

شخص ۱ ادعای X را بیان می‌کند. 

شخص ۱ در جبهه‌ی مخالف قرار دارد. 

بنابراین X باید اشتباه باشد. 

مثال ۱: 

رییس‌جمهور ترامپ گفت او به کودکانی که امسال در المپیک معلولین شرکت کردند افتخار می‌کند. آن بچه‌ها همه‌یشان بازنده هستند. 

توضیح: مثال بالا نمونه‌ای افراطی از موارد واقعی‌ای است که در انتخابات ۲۰۱۶ نمونه‌یشان را زیاد مشاهده کردیم. کسانی که از صمیم قلب از ترامپ متنفرند، به طور خودکار با هر چیزی که از دهان او بیرون می‌آید مخالفت می‌کنند و حقیقت بیانیه‌هایش را بر اساس حسی که نسبت به او دارند می‌سنجند. این طرز تفکر منطقی نیست. 

مثال ۲: 

دموکرات‌ها طرفدار قوانین کنترل اسلحه هستند. آیا باورت می‌شود که می‌خواهند از آدم‌کش‌های حرفه ای و تروریست‌های بالقوه حق‌ستانی کنند؟ 

مثال: اغلب پیش می‌آید که افراد سیاست‌های منطقی را صرفاً به خاطر این‌که حزب مخالف آن را پیشنهاد داده رد می‌کنند. این بیانیه نظر من نیست، بلکه حاصل پژوهش متخصصین است. 

راهنمایی: رد کردن اطلاعات ارائه‌شده از مخالفی که دروغگوی شناخته‌شده است کار اشتباهی نیست، ولی نمی‌توان آن را تفکر نقادانه به حساب آورد. 

منابع: 

مغلطه‌ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه‌ای از:

Logically Fallacious

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه