جان النبی، پیشگام لپ‌تاپ درگذشت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

صنعت لپ‌تاپ یکی از پیشگامان بی سروصدا اما تاثیرگذار خود را از دست داد. “جان النبی” (John Ellenby)، مدیر عامل شرکت گرید سیستمز (Grid Systems) چند روز پیش در سن ۷۵ سالگی درگذشت و این در حالی است که هنوز علت مرگ او مشخص نشده. شرکت او (خصوصا طراح فقید آن ویلیام ماگریج (William Moggrige)) به خاطر ساخت Compass، اولین لپ‌تاپ تاشوی موفق، مشهور است. این ماشین در زمان خود یعنی سال ۱۹۸۲ (معادل ۱۳۶۱) ضخیم بود و یک نمایشگر خیلی کوچک داشت و با قیمت ۸.۱۵۰ دلار در آن زمان بسیار گران‌قیمت به شمار می‌آمد.
النبی گذشته از آن کامپیوتر در عرصه‌های دیگر هم بسیار تاثیرگذار بود. پیش از گرید او در مرکز تحقیقات پیشگامانه‌ی پالتو آلتوی زروکس (Xerox’s Palo Alto Research Center) کار می‌کرد. او روی آلتو کار کرد که قالب آنچه لیزا و مک اپل می‌شد، بود و دنباله‌ای را توسعه داد که مستعد رشد و ترقی بود. او هم‌چنین یک شرکت سازنده‌ی تبلت به نام Agilis را تاسیس کرد و از طریق شرکت دیگری به نام جئووکتور (GeoVector) به پیشرفت تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) و جهت‌یابی (Navigation) کمک کرد.
می‌توان گفت که بعضی از آفریده‌های النبی کامل نبودند. لپ‌تاپ‌ها تا بعد از یک دهه یعنی زمانی که بعدها در سیستم‌هایی مثل پاوربوک اپل (PowerBook) و تینک‌پد (ThinkPad) شرکت IBM تکامل یافتند، موفقیت خاصی کسب نکردند. اما به هیچ عنوان نمی‌توان تفکر جلوتر از زمان او را انکار کرد؛ کسی که در تبدیل ایده‌های جاه‌طلبانه به دستگاه‌هایی که می‌توان خرید، استعداد داشته است.

منبع: Engadget

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. J

    خدا بیاموزش

  2. سعید

    روحش شاد

    1. امیرحسین ر

      و یادش گرامی 🙁

  3. Saeed

    اول اسم این بنده خدا رو به صورت “جانُ النَّبی” خوندم 😐

    1. سبحان

      هههههههههههههههه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما