جزئیاتی از ماه‌نشین «بلو مون» شرکت «بلو اوریجین»

۴ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
بلو مون

پنج‌شنبه‌ی گذشته جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیر و بنیان‌گذار شرکت فضایی خصوصی بلو اوریجین (Blue Origin) و بنیان‌گذار سایت آمازون، از ماه‌نشین شرکت فضایی خود رونمایی کرد. به گفته‌ی او این ماه‌نشین که بلو مون (Blue Moon) نام دارد می‌تواند محموله‌های بزرگ و حتی فضانوردان را به ماه منتقل کند.

بلو مون ماه‌نشین نسبتا بزرگی است که به منظور انتقال محموله‌های علمی، ماه‌نورد و حتی فضانوردان به سطح ماه طراحی شده است. به گفته‌ی بزوس بلو مون می‌تواند مدارگردهای کوچک را نیز در مدار ماه قرار دهد.

ماه‌نشین بلو مون شباهت‌هایی با ماه‌نشین ماموریت آپولو دارد. اما تفاوت‌های مشخصی نیز میان این دو وجود دارد. واضح‌ترین نکته مخزن سوخت کروی این فضاپیما است که نام فضاپیما نیز روی آن نوشته شده است. علاوه بر این پایه‌های فرود بلو مون نسبت به فضاپیمایی که در ماموریت آپولو از آن استفاده شد کوچک‌تر است.

ماه‌نشین ماموریت آپولو ۱۱.

اما شاید مهم‌ترین نکته نحوه‌ی عملکرد فضاپیما باشد. سطح‌نشین‌های ماموریت آپولو به طور ویژه برای ماموریت‌های سرنشین‌دار ساخته شده بودند و در برخی موارد نیاز به کنترل دستی فضانوردان داشتند. اما بلو مون یک فضاپیمای کاملا خودکار و روباتیک است که می‌تواند پس از فرود محموله‌ها را به صورت روباتیک روی سطح ماه قرار دهد. این سامانه می‌تواند به صورت همزمان چهار سطح‌نورد بزرگ را به سطح ماه منتقل کند.

علاوه بر این بلو مون با کمک ستاره‌ها و عوارض سطحی ماه می‌تواند به طور خودکار فرآیند موقعیت‌یابی را انجام دهد. طبق گفته‌ی بزوس دقت بلو مون در فرود دایره‌ای به شعاع ۲۳ متر در اطراف محل تعیین‌شده برای فرود است.

سوخت هیدروژن، انتخاب هوشمندانه

این ماه‌نشین از موتورهای جدید BE-7 بلو اوریجین استفاده خواهد کرد که قرار است در تابستان پیش رو تست شوند. این موتور از هیدروژن مایع و اکسیژن مایع به عنوان سوخت استفاده می‌کند. به نظر انتخاب این سوخت انتخابی هوشمندانه بوده است. می‌دانیم که مقدار زیادی یخ آب در سطح ماه وجود دارد که می‌توان با تجزیه‌‌ی آن به هیدروژن و اکسیژن سوخت موتورها را تامین کرد.

سفر سرنشین‌دار با بلومون

بلو مون برای انتقال تجهیزات علمی و ماه‌نوردها به سطح ماه طراحی شده است. اما با اعمال تغییراتی بلو مون می‌تواند برای سفرهای دو طرفه‌ی فضانوردان نیز مورد استفاده قرار بگیرد. با اضافه شدن یک مرحله‌ی دیگر به این ماه‌نشین این امکان برای فضانوردان فراهم خواهد شد تا پس پایان ماموریت در سطح ماه، با سوخت نسبتا کم، به مدارگردی که در مدار ماه قرار دارد سفر کنند و از آن جا راهی زمین شوند. و این همان ایده‌ای است که ناسا به دنبال انجام آن است و گیت‌وی (Gateway) نام دارد؛ یک ایستگاه فضایی در مدار ماه که محلی برای عبور و مرور فضاپیماها خواهد بود.

در حال حاضر ناسا نیز به شدت در تلاش است تا پیش‌نیازهای سفر سرنشین‌دار به ماه در سال ۲۰۲۴ را فراهم کند. برنامه‌ی جدید آمریکا برای سفر به ماه که مایک پنس، معاون ترامپ، آن را اعلام کرد مورد استقبال جف بزوس قرار گرفته است. بلو اوریجین هنوز به طور رسمی پیشنهادی برای همکاری به ناسا ارائه نکرده است. هر چند که این شرکت نیازی به ناسا ندارد و در حال حاضر نیز مشتری‌هایی برای ماه‌نشین جدید خود دارد.

البته این در حالی است که بلو اوریجین نسبت به شرکت‌های مشابه، همچون اسپیس ایکس (SpaceX)، در سال‌های اخیر دستاوردهای کمتری داشته است. موفقیت بلو مون در گرو تست‌ موفق موشک‌ها و موتورهای جدید بلو اورجین خواهد بود که باید به زودی به انجام برسد.

عکس کاور: معرفی ماه‌نشین بلو مون توسط جف بزوس.

Credit: Blue Origin

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه