چرا دوربین سلفی پاپ‌آپ جوان‌مرگ شد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
دوربین پاپ آپ

گوشی‌های وان‌پلاس ۸ و ۸ پرو قرار است در تاریخ ۱۵ آوریل رسما معرفی شوند و طبق تصاویر و اطلاعات مختلف مطرح شده، این گوشی‌ها بر خلاف نسل قبلی فاقد دوربین پاپ آپ خواهند بود. وان‌پلاس ۷ پرو و ۷T پرو دارای دوربین پاپ آپ بودند اما حالا قرار است حفره نمایشگر جایگزین آن‌ها شوند. ولی این تغییر صرفا یک تغییر در رویکرد طراحی وان‌پلاس نیست بلکه بر اساس شواهد گوناگون شاهد پایان این مشخصه در گوشی‌های هوشمند هستیم. اما چرا دوربین های پاپ آپ به این سرعت دچار جوان‌مرگی شدند؟

نوآوری پر سروصدا

دوربین پاپ آپ

بعد از اینکه بسیاری از رقبای وان‌پلاس به بهره‌گیری از دوربین های پاپ آپ روی آوردند، این شرکت هم تصمیم گرفت به این قافله ملحق شود. اوپو فایند ایکس یکی از اولین پرچم‌داران مهمی بود که با این مشخصه روانه‌ی بازار شد ولی با توجه به اینکه نسل دوم آن فاقد این ویژگی است، چنین تصمیمی را می‌تواند میخ نمادین نهایی در تابوت این دوربین‌ها در نظر گرفت.

از دیگر شرکت‌هایی که از این مشخصه استفاده کردند ولی به نظر می‌رسد دیگر قصد انجام چنین کاری را ندارند، می‌توانیم به موتورولا، ریلمی و آنر اشاره کنیم. حتی شرکت ویوو که برای نخستین بار گوشی مجهز به این قابلیت را در بازار عرضه کرد، برای جدیدترین گوشی کانسپت یا به اصطلاح مفهومی خود این قابلیت را کنار گذاشته شده است. در این میان، از بین گوشی‌های جدید تنها ردمی K30 پرو و K30 پرو زوم دارای دوربین پاپ آپ هستند که همانند نسل قبلی خود، با این مشخصه عرضه شده‌اند.

در ادامه این مطلب، قصد داریم عوامل مربوط به جوانمرگی دوربین های پاپ آپ را تشریح کنیم و در ابتدا به مزایای آن‌ها می‌پردازیم.

جذابیت دوربین های پاپ آپ

دوربین پاپ آپ

این نوآوری بسیار جالب توجه بود و سازندگان گوشی‌ها با ارائه‌ی چیزی غیر منتظره و انجام کاری کاملا متفاوت توانستند توجهات زیادی را جلب کنند. در ضمن این ایده به سازندگان اجازه می‌داد که برای دوربین سلفی از لنز بزرگ‌تر و بهتری استفاده کنند.

با وجود تمام شک و تردیدها، مکانیسم پاپ‌آپ تحت فشار دوام زیادی از خود نشان داد. برای عملی کردن این ایده، شرکت‌ها موفق شدند دوام قابل توجهی را عملی کنند تا کاربران بدون استرس از گوشی‌های دارای دوربین پاپ‌آپ بهره ببرند. البته به دلیل وجود قطعات متحرک، بسیاری از کارشناسان نگران مدت‌زمان عمر مفید این قطعات بودند ولی در هر صورت این گوشی‌ها هیچ‌وقت به صورت گسترده مشکلی ایجاد نکردند و حاشیه خاصی به همراه نداشتند.

دوربین پاپ آپ

از دیگر دلایل مربوط به ارائه‌ی این مشخصه می‌توان به امکان تعبیه نمایشگر یک‌دست در گوشی‌ها اشاره کرد. با مخفی کردن دوربین سلفی، شرکت‌ها توانستند از بهترین راهکار موجود برای افزایش نسبت نمایشگر به بدنه استفاده کنند و به همین خاطر دیگر شاهد بریدگی، حفره، حاشیه ضخیم یا مکانیسم کشویی نبودیم. اگر هم از جمله کاربرانی هستید که علاقه زیادی به ثبت عکس‌های سلفی ندارید، به ندرت این دوربین از بدنه خارج می‌شود و این در حالی است که در اکثر گوشی‌ها به دلیل وجود بریدگی یا حفره نمایشگر نمی‌توان از نمایشگر یکپارچه لذت برد.

همچنین دوربین پاپ آپ برای افرادی که نگران حریم خصوصی بودند، عالی بود. اگر حتی اندکی اهل خبرهای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند. همچنین در رابطه با مورد وان‌پلاس باید بگوییم که داشتن دوربین پاپ آپ باعث شد که وان‌پلاس ۷ پرو و ۷T پرو در بازار آمریکا در برابر دیگر گوشی‌ها بیشتر به چشم بیایند. زیرا دیگر گوشی‌های چینی مبتنی بر این قابلیت، هیچ‌وقت به‌صورت گسترده در بازار آمریکا عرضه نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: چرا نباید حرف گوشی‌سازها درباره‌ی زوم دوربین را باور کنیم؟

چه چیزی دوربین پاپ آپ را به کشتن داد؟

حفره نمایشگر

با وجود تمام این ویژگی‌های مثبتی که اشاره کردیم، دوربین‌های پاپ‌آپ هیچ‌گاه نتوانستند مورد توجه گسترده عموم کاربران قرار بگیرند. در عوض، برای دوربین سلفی قابلیت حفره نمایشگر به‌عنوان یک راهکار جایگزین معرفی شد که استفاده از آن نیازی به تعبیه قطعات متحرک هم ندارد.

یک گوشی دارای حفره نمایشگر بهتر از گوشی دارای بریدگی است ولی این قابلیت در نهایت آن آینده‌ای که سزاوارش هستیم، به ارمغان نمی‌آورد. اگرچه این حفره بسیار کوچک خللی در تجربه کاربری ایجاد نمی‌کند، ولی در هر صورت بخشی از نمایشگر اشغال شده که این بخش می‌توانست میزبان پیکسل‌هایی باشد.

در این راستا، گام بعدی استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر است ولی به گفته مدیران شیائومی، هنوز این فناوری به طور کامل آماده نشده و معلوم نیست چه زمانی می‌توان گوشی‌های مجهز به چنین مشخصه‌ای را روانه‌ی بازار کرد. البته در رابطه با دوربین‌های پاپ‌آپ نباید معایب آن‌ها را از قلم بیندازیم که در تصمیم شرکت‌ها برای کنار گذاشتن آن نقش بسزایی داشته است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل شرکت‌ها برای کنار گذاشتن این مشخصه، بحث کمبود فضا و نیاز فراینده به افزایش تعداد قطعات داخلی بوده است. در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به تصویر GIF زیر بیندازید:

همان‌طور که می‌بینید، بخش قابل توجهی از فضای داخلی گوشی وان‌پلاس ۷ پرو به قطعات متحرک دوربین پاپ آپ آن اختصاص داده شده. به همین خاطر بدون اینکه نیازی به ارائه‌ی تحلیل‌های پیچیده داشته باشیم، کاملا واضح است که شرکت‌ها می‌خواهند از چنین فضای زیادی برای کارهای دیگری استفاده کنند.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر بسیاری از گوشی‌ها از باتری‌های بزرگ‌تر از ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برند و حذف دوربین پاپ‌آپ به آن‌ها اجازه می‌دهد از باتری‌های بزرگ‌تری استفاده کنند تا کاربران در عوض برای ساعات بیشتری از شارژ باتری گوشی خود بهره ببرند. شیائومی، چند روز قبل سرنخ‌های مهمی در رابطه با این موضوع ارائه داد.

در پستی که مدیرکل برند ردمی منتشر کرده، در رابطه با تعبیه دوربین پاپ‌آپ به چالش‌های مهمی برای مدیریت گرما اشاره شده و در ضمن با توجه به مصرف انرژی بیشتر گوشی‌های ۵G، این گوشی‌ها نیازمند بهره‌گیری از باتری‌های بزرگ‌تری هستند. از آنجایی که قرار است سری وان‌پلاس ۸ هم از اینترنت ۵G پشتیبانی کنند، بدون شک این شرکت با چنین چالش‌هایی مواجه شده است.

سلفی

در هر صورت با توجه به شواهد فعلی، با وجود اینکه در سال ۲۰۲۰ هم گوشی مجهز به چنین قابلیتی معرفی شده، ولی در نهایت باید جوان‌مرگی دوربین های پاپ آپ را بپذیریم و دیگر کمتر شرکتی حاضر است با چالش‌های مربوط به این قابلیت دست و پنجه نرم کند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا در دسته طرفداران این قابلیت قرار دارید یا اینکه بود و نبود دوربین‌های پاپ‌آپ تفاوتی برای شما ندارد؟ در بخش کامنت‌ها نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: چرا اندازه سنسور دوربین اهمیت زیادی دارد؟

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. محمد

    احتمالا کاربر هم استقبال کنه ولی چند دلیل دیگه داره قطعات زیاد و احتمال خرابی بالا هزینه بردار بودن به نسبت پانچ هول و ناچ و اینکه خیلی جاگیر هست و عملا نمیشه باتری با ظرفیت بالا برای گوشی تعبیه کرد

  2. علی

    عالی است ، حیف است این تکنولوژی را کنا بگذارند.
    MI t9 شیامی دارم
    عالی

  3. رضا

    پایین صفحه به نظر من ایده جالبیه. توی اغلب گوشی ها پایین صفحه یه فضای خالی هست که میشه دوربینو اونجا گذاشت و نمایشگر رو یکپارچه کرد

  4. محسن

    من mi9tpro دارم باطریش عالیه و دوربین پاپ آپ هم حرف ندارن بنظرم شرکت های سازنده حالا یا با فشار یا بی فشار بیرنی و به دلیل اینکه جلو جاسوسی تصویریشون گرفته میشد دارن زنده به گور می‌کند این تکنولوژی خوب رو وگرنه ۲۰۰ میلی آمپر اونقدری در باطری تاثیر ندارن
    از طرفی یجا خوندم همین گوشی در تست ها تا ۵۰۰هزار بار پاپ آپ شدن رو بدون مشکل انجام دادهپس احتمال هرابط در مدت زمان ۳ سالی که ما از گوشی کار میکشیم خیلی کمه

  5. علی

    سلام،واقعا حیفه دوربین پاپ اپ اینطوری بشه،تنها دوربینی که واقعا یجورایی دیگه زننده شده همون ناچ قطره ایه ولی پاپ اپ و بخصوص حفره درون نمایشگر یاگرد یا به شکل کپسولی خیلی باحاله،ولی در کل اگه دوربین پاپ آپ اینطوری بقول نویسنده جوون مرگ نمیشدن بهتر بود ولی خب اگه در نهایت اگه باطری ها کوچیکتر نشن و مکانیزمش جون متحرکه خراب نشه به هیچ وجه خیلی بهتر بود

  6. علی اکبر

    من از گوشی mi 9t pro استفاده میکنم حدود شیش ماه هم هست ک گرفتم و البته استفاده سلفیم خیلی خیلی کمه و واقعا ازین تکنولوژی راضی بودم چون حتی حفره هم عذاب اوره موقع فیلم یا بازی
    البته به جوان مرگ شدن باشه دوربین چرخنده ی a80 بچه مرگ شد????

    1. علی

      سلام اره واقعا دوربین آ۸۰ با اون مکانیزم جرخنده جیشد

      1. علی

        به نظر من دوربینم های پاپ اپ خیلی عالی هستند من گوشی هواوی y9s را دارم و خیلی از این گوشی راضی ام بعدش هم هواوی گفته ۱۰۰۰۰۰ بار میشه با این دوربین کارکرد یعنب ۵۵ بار در روز به مدت ۵ سال بابا مگه میخوای چیکار کنی با گوشی که باتری بیشتر از ۴۰۰۰ میلی امپر میخوای تازه من با این گوشی حدود سه روز بدون نیاز به شارژ استفاده میکنم

        ممنون

  7. Mehzi

    به نظرم حفره به این کوچیکی ارزشش رو نداره که برای حذفش، حجم باتری کم شه و درضمن احتمال خراب شدن این سیستم پاپ آپ زیاده. به نظرم اگرهم به این نتیجه رسسیدیم که حذف این حفره ارزشش رو داره، دوربین چرخشی گزینه ی بهتریه، چون حد اقل اینجوری فضایی برای دوربین سلفی استفاده نمی شه و دوربین سلفی خیلی هم با کیفیت تر و با قابایتوبیشتر می شه.

    1. Mhmmd

      یعنی شما میگید دوربین A80 خوبه؟ شما برید اونهایی که گوشی هارو نقد و بررسی میکنن ببینید همشون گفتن وقتی دوربین میچرخه صدای بسیار دلخراشی در میاد انگار لولای در نیاز به روغن کاری داشته باشه و در ضمن موتور اون صد درصد بزرگتر خواد بود و لق بودن دوربین خیلی زیاده وقتی دوربین در حالت عادی هست خیلی لقه با دست تکون میخوره بنظرم دوربین های پاپ. آپ خوبه البته به نیاز های اون فرد نیاز داره من مثلا هفته ای یک بار سلفی نمگیریم و فکر میکنم دوربین پاپ آپ دست من زیاد عمر کنه و شخصا ترجیح میدم باتری گوشیم کوچیکتر باشه و صفحه نمایش کامل و بدون ناچی داشته باشم

  8. احسان

    اصلا من نمیدونم یه نوار باریک بالای گوشی بزارن و همه سنسورها و دوریبن رو اونجا قرار بدن چی میشه مگه؟! این شرکت های موبایل سازی هم الکی دارن خودشون رو اذیت میکنن! ( والا با این نوناشون D: )

  9. hmd

    من ترجیح میدم پاپ آپ نباشه به دلیل مصرف بیشتر باتری بخاطر موتور اضافه، حجم بیشتر و سخت شدن ضد آب سازی گوشی و اینکه هر چی قطعات متحرک بیشتر باشه خرابی بیشتری هم ممکنه ایجاد کنه

    بهترین حالت اینه که روی همون دوربین سلفی زیر نمایشگر بتونن کار کنن بدون شکاف و برش

    البته اگر به صورت دستی یک قسمتی از پشت گوشی هم بتونه متحرک باشه و دروبین زیرش باشه بد نیست اما به شرط اینکه ضخامت زیاد نشه و یه طراحی حسابی و محکم و بدون لرزش و … داشته باشه

  10. امیررضا

    به نظرم این یکی از بهترین مشخصه هایی بود که تا حالا برای گوشی های هوشمند طراحی شده بود و واقعا ارزش این رو داشت که به شدت روش کار بشه
    شخصا ترجیح میدم باتری گوشی کوچک تر باشه تا این که دوربین سلفی نمایشگر رو اشغال کنه

  11. Amir

    البته یکی از مهمترین دلایل حذف این تکنولوژی (دوربین پاپ آپ) از بین بردن حالت ضد آب بودن گوشی ها بود به طوری که گفته می شود وان پلاس ۸ پرو اولین گوشی ضد آب وان پلاس است

    1. saeid_biologist

      یک دلیل دیگه کنار رفتن پاپ آپ‌ها، از بین رفتن باز شدن قفل گوشی با تشخیص چهره است.

      1. مهیار

        وانپلاس تشخیص چهره داشت

      2. Amirali

        حاجی نمیدونی چیزی نگو گوشی هایی که دوربین پاپ اپ دارن هم تشخیص چهره دارن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه