نابینایان با شنیدن صدا قد افراد را حدس می‌زنند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گروهی از محققان لهستانی مطالعه‌ی جدیدی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد افراد نابینا می‌توانند تنها با گوش دادن به صدای مردان، اندازه‌ی قد آنها را بفهمند. ما معمولا فکر می‌کنیم که مردان قد بلندتر صدای عمیق‌تر و بم‌تری دارند، اما این تصور از قوه‌ی بینایی ما ناشی شده یا قوه‌ی شنوایی ما؟ محققان برای اینکه به این سوال جواب دهند، روی ۶۸ مرد و زن نابینا و ۲۳ فرد بینا آزمایش انجام دادند و از آنها خواستند که به صدای ضبط شده‌ی ۳۰ مرد گوش دهند. این مردها آواهای آ، ای، اِ، اُ، او را تولید می‌کردند. محققان به این دلیل از آواها استفاده کردند تا برای قضاوت درباره‌ی‌ قد آنها از زیر و بمی صدای آنها استفاده شود نه آهنگ یا تلفظ آن.

داوطلبان نابینا با ۵۶ درصد دقت می‌توانستند مردان قد بلند را درست حدس بزنند. دقت آنها تنها اندکی از داوطلبان بینا بیشتر بود. این نشان می‌دهد که ایجاد رابطه میان صدا و اندازه‌ی بدن می‌تواند یکی از مهارت‌هایی مادرزادی باشد یا اینکه شاید افراد نابینا در طول زندگی با روش‌های مختلفی این مهارت را یاد می‌گیرند، مثلا ارتفاع منشا صدا به آنها کمک می‌کند که قد فرد را حدس بزنند.

پژوهش‌های مختلفی در گذشته نشان داده‌اند که افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا مهارت بیشتری در تشخیص مکان با استفاده از صدا و تشخیص زیر و بمی صدا دارند. اما این مهارت‌ها به افراد نابینا در محاسبه‌ی اندازه‌ی دیگران برتری نمی‌دهند.

منبع: Science Mag

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. فاضل

    آره خب مشخصه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه