خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت باکیفیت بسیار راحت‌تر شده است

۲ شهریور ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
خرید گوشی

روزی روزگاری، برای خرید گوشی ارزان‌قیمت باکیفیت گزینه‌های زیادی موجود نبود و حتی همان گزینه‌ها هم حرف زیادی برای گفتن نداشتند. اما خوشبختانه حالا دیگر این‌طور نیست. به لطف بازار جذاب و رقابت شدید بین سازندگان گوشی‌ها، در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها مشغول ساخت گوشی‌های ارزان‌قیمت جذاب هستند.

رقابت و موفقیت

در زمینه‌ی افزایش کیفیت گوشی‌های ارزان‌قیمت، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم نقش مهم شرکت‌های چینی به‌خصوص شیائومی و هواوی را انکار کنیم. از زمانی که این شرکت‌ها و زیر مجموعه‌هایشان گوشی‌های خود را در بازار دیگر کشورها عرضه کردند، میلیون‌ها کاربر متوجه شدند که صرفا به دلیل قیمت پایین، قرار نیست که گوشی موردنظر آن‌ها بی‌کیفیت باشد. به‌عنوان مثال از جدیدترین محصولات این شرکت‌ها، می‌توانیم به آنر ۸X و ردمی نوت ۷ اشاره کنیم که با داشتن قیمت پایین‌تر از ۲۰۰ دلار، امکانات بسیار جذابی را ارائه می‌دهند.

خرید گوشی

ردمی نوت ۷

چنین رویکردی با استقبال کاربران مواجه شد و دیگر شرکت‌ها هم تصمیم گرفتند به این بخش از بازار گوشی‌های اندرویدی توجه نشان بدهند. برند Realme از جمله شرکت‌هایی است که با عرضه گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه در کشورهایی مانند هند، طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کرده است. گوشی Realme 3 Pro با داشتن قیمت حدودا ۱۸۰ دلاری، توانسته فروش قابل توجهی داشته باشد. کمپانی HMD Global که صاحب برند نوکیا محسوب می‌شود، توجه ویژه‌ای به این دسته از گوشی‌ها نشان می‌دهد و مرتبا گوشی‌های ارزان‌قیمت باکیفیت را روانه‌ی بازار می‌کند و آپدیت‌های اندروید را به‌سرعت برای آن‌ها عرضه می‌کند.

سامسونگ هم بالاخره بعد از مدت‌ها، تصمیم گرفت رویکرد خود را در قبال این نوع گوشی‌ها تغییر دهد. اگرچه سامسونگ از سال‌ها قبل گوشی‌های ارزان‌قیمت عرضه می‌کرد، اما گوشی‌های این شرکت از لحاظ دریافت آپدیت‌ها، عملکرد و بسیاری از موارد دیگر، ضعف‌های زیادی داشتند و سامسونگ طی این سال‌ها عمده تمرکز خود را برای گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی اس و گلکسی نوت صرف می‌کرد.

گلکسی A50 سامسونگ

گلکسی A50 سامسونگ

اما حالا، سامسونگ در زمینه‌ی عرضه گوشی‌های جذاب مقرون به صرفه، بسیار بهتر از گذشته شده است و برای خرید گوشی های ارزان‌قیمت ساخت سامسونگ با گزینه‌هایی مانند گلکسی A50 و گلکسی M30 روبرو هستیم که حدود ۲۵۰ دلار قیمت دارند. هر دو این گوشی‌ها، به‌راحتی می‌توانند با میان‌رده‌های دیگر شرکت‌ها رقابت کنند. اگرچه این شرکت کره‌ای هنوز گزینه جذاب زیر ۲۰۰ دلار معرفی نکرده، ولی به نظر می‌رسد می‌توانیم به‌زودی انتظار عرضه چنین گجتی را داشته باشیم.

درآمدهای جایگزین

در رابطه با کاهش قیمت گوشی‌های باکیفیت، پایین آمدن قیمت سخت‌افزار نقش مهمی داشته است. علاوه بر این، در چند سال گذشته شرکت‌های سازنده، با بهره‌گیری از راهکارهای خلاقانه برای کسب درآمد، موفق به پایین آوردن قیمت این گجت‌ها شده‌اند.

بخشی از محصولات ساخت شیائومی

بخشی از محصولات ساخت شیائومی

شیائومی از جمله شرکت‌هایی است که انواع و اقسام محصولات-از تلویزیون گرفته تا کفش-را می‌سازد و با این کار درآمد قابل توجهی کسب می‌کند. وان‌پلاس در کنار تولید گوشی، محصولاتی مانند هدفون، تی‌شرت و کوله‌پشتی هم می‌فروشد. هواوی هم صاحب یک امپراتوری گسترده است که در انواع و اقسام حوزه‌ها دستی دارد.

HMD Global هم در ابتدای راه برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها، عمدتا محصولات خود را در فضای آنلاین به فروش می‌رساند که تعدادی از شرکت‌های سازنده در ابتدای راه از این رویکرد بهره بردند. همین اقدامات باعث شده که حالا کاربران برای خرید گوشی ارزان‌قیمت جذاب دست بازتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا قیمت گوشی‌های هوشمند باز هم افزایش می‌یابد؟

سیستم‌عامل اندروید بهتر از همیشه است

گوگل اگرچه به‌خودی خود در زمینه‌ی ارائه‌ی گوشی‌های ارزان‌قیمت کار چندانی انجام نداده، اما برای افزایش شمار این دسته از گجت‌ها نقش مهمی ایفا کرده است. از سال ۲۰۱۴، گوگل توسعه اندروید وان را آغاز کرد که نسخه خالص اندروید برای گوشی‌های میان‌رده است و در ضمن دریافت سریع آپدیت‌های این سیستم‌عامل را هم امکان‌پذیر می‌کند. در کنار آن، با اندروید Go مواجه هستیم که برای گوشی‌های بسیار ضعیف‌تر توسعه یافته است.

نوکیا 1 مبتنی بر اندروید Go

نوکیا ۱ مبتنی بر اندروید Go

اندروید Go به لطف سبک بودن خود، می‌تواند در گوشی‌هایی با داشتن ۵۱۲ مگابایت حافظه رم هم به خوبی اجرا شود. گوگل همچنین برای افزایش جذابیت این سیستم‌عامل، نسخه سبک اپلیکیشن‌های خود مانند گوگل مپ، یوتیوب و جیمیل را برای اندروید Go عرضه کرده است تا گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت بتوانند تا حد زیادی از امکانات مشابه گوشی‌های گران‌تر بهره ببرند.

تا همین چند سال قبل، پایین بودن حافظه رم و حافظه داخلی، برخی از گوشی‌های هوشمند را تقریبا فلج می‌کرد. اما حالا به لطف اندروید وان و اندروید Go، چنین گوشی‌هایی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و در ضمن آپدیت‌های اندروید را هم به سرعت دریافت کنند.

توصیه‌هایی برای خرید گوشی ارزان‌قیمت

اگر به‌دنبال خرید گوشی ارزان‌قیمت هستید، توصیه می‌کنیم مدل مجهز به نسخه قدیمی‌تر از اندروید نوقا را خریداری نکنید. زیرا از لحاظ امنیت و عملکرد با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوید. علاوه بر این، از گوشی‌های دارای حافظه داخلی کمتر از ۱۶ گیگابایت هم دوری کنید. سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های اصلی بخش زیادی از این حافظه را اشغال می‌کنند و مرتبا با مشکل کمبود حافظه روبرو می‌شوید. برای حل این مشکل هم نمی‌توانید روی کارت حافظه microSD حساب کنید زیرا این کارت‌های حافظه عمدتا مناسب ذخیره‌سازی مواردی مانند ویدیو و عکس هستند.

خرید گوشی

گوشی‌های جدید خیلی سریع شارژ باتری را تمام می‌کنند. به همین خاطر به ظرفیت باتری توجه نشان بدهید و به دنبال ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت یا بیشتر باشید. در رابطه با تراشه هم به دلیل وسیع بودن گزینه‌ها، بسیاری از کاربران برای انتخاب گزینه مناسب با مشکل مواجه می‌شوند. ولی باید بگوییم که پردازنده موردنظر باید دارای حداقل ۴ هسته باشد. علاوه بر این، نباید اهمیت زیاد حافظه رم را از قلم بیندازیم.

در همین سال ۲۰۱۹، گوشی‌های اندرویدی مجهز به ۱ گیگابایت حافظه رم عرضه شده است. ولی اگر توان مالی دارید، توصیه می‌کنیم گوشی مجهز به حداقل ۲ گیگابایت حافظه رم خریداری کنید. حافظه رم برای بهبود تجربه کاربری و عملکرد گوشی تأثیر بسزایی دارد.

ردمی نوت 7 (چپ) در کنار گلکسی M30 سامسونگ

ردمی نوت ۷ (چپ) در کنار گلکسی M30 سامسونگ

در سال ۲۰۱۹ هم گوشی‌های ارزان‌قیمت بی‌کیفیت پیدا می‌شود و احتمالا تا زمانی که اندروید پابرجا است، با چنین موضوعی مواجه خواهیم شد. با این حال، روزبه‌روز شمار گوشی‌های ارزان‌قیمت همه‌فن‌حریف بیشتر می‌شود و حالا به راحتی برای انواع و اقسام بودجه‌ها می‌توانید گزینه جذابی را پیدا کنید.

شما در مورد گوشی‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار چه فکر می‌کنید؟ آیا شما هم به خرید گوشی های ارزان همه‌فن‌حریف علاقه دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: قبل از خرید گوشی به این نکات توجه کنید

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. حسین یاسینی

    با این روندی که دلار تو کشورمون گرفته دیگه

    نباید انتظاری داشته باشیم گوشی ارزون قیمت

    بخریم. اکثر ایرانی ها اگه نوت ۱۰ هم دستشون

    بگیرن بعد یه مدت دلشون و میزنه و دنبال نوت

    ۱۱ میمونن تا اونو بگیرن، کسی به کم قانع نمیشه

    1. M.R.A.D

      قربون دهنت ????
      من قبل از اینکه اوپو (reAlme) گوشی جدیدشو که همون REALME Q هستش رو وارد بازار کنه میخواستم اینو بخرم . زود تر هم دیده بودم که قیمتش ۲۱۰ دلاره ( رم ۸ ، ۱۲۸ گیگ ) با خودم گفتم اگه بیاد ایران میشه ۴ میلیون . اما به لطف انبار های چین توی ی سایتی خوندم که نوشته « ارسال از انبار چین » ۲۳۶۰۰۰۰ تومان ! باورم نمیشد . واقعا دی خوش داره گوشی های اوپو

  2. موسی

    سلام.. واقعا گوشی شیامی درجه یک هست .من آیفون و سامسونگ داشتم ولی الان شیامی خریدم خیلی خیلی خیلی راضی هستم

  3. میکا

    من خودم به شخصه نوت۸ نهصد دلاری رو فروختم آلان شیائومی می۹ رو با ۵۰۰دلار خریدم، به جرئت میتونم بگم از لحاظ پرفورمنس سه تای سامسونگه، الآن هرکسی که یکم از صنعت تلفن همراه سر درمیاره و تخصص داره، میدونه الآن صنعت گوشی دست چینه، حالا چه میانرده چه پرچمدار، این چهارتا برند شیائومی، اوپو و وان‌پلاس قدرتمند ترین گوشیا رو دارن تولید میکنن. (هوآوی رو فاکتور بگیرید چون قیمتاش دیگه منطقی نیست و از پردازنده اختصاصی خودش استفاده میکنه که به مراتب پرفورمنس کمتری نسبت به پردازنده های اسنپ‌دراگون داره)

  4. Amirhossein

    گوشی ارزان به گوشی میگن که شما با هزینه پایینی بتونی تهیه کنی حالا برای یکی آیفون ارزانه برای یکی پایین رده شیائومی گرانه البته باید متوسط جامعه رو در نظر گرفت بنا بر این گوشی ارزان قیمت دیگه تو این مملکت معنی نمیده با قیمتی که الان گوشی های پایین رده و میان رده پیدا کردن تا همین دو سه سال پیش می شد پرچم دار خرید البته این وسط هستن هله هوله هایی که قیمتشون مثلا ارزانه طبیعتا آشغال هم هستند به این دلیل میگم مثلا چون ارزش واقعی گوشی یک میلیونی بیشتر از سیصد هزار تومان نیست.
    دویست دلار تو اکثر کشور ها دویست دلاره اما اینجا دویییسسست دللاااارررره اون گوشی هایی هم که با ارز نیمایی میان به قدر کافی با هزینه مالیات و گمرک و سود فروش اختلاف قیمتشون جبران میشه.
    اون دوستی هم که فرمودن گوشی های چینی با ارز نیمایی وارد می شدن سامسونگ فراموش میشد احتمالا فکر کرده سامسونگ هم مثل ایرانخودرو و سایپاست که اگر محدودیت های واردات برداشته می شد یه شبه نابود می شدن الان دیگه نه چون که تحریمیم شرکت ها نمیان، مگه تنها بازار سامسونگ ایرانه تو همون چین که خونه اون شرکت هاست سامسونگ فروش داره شکی تو با کیفیت تر شدن و پیشرفت کردن و مقرون به صرفه بودن گوشی های چینی نیست اما این طرز تفکر موجب بُت سازی میشه یه روز اپل یه روز سامسونگ فردا اوپو و…. آخرش هم مصرف کننده ضرر میکنه.
    خلاصه که جواب کوتاه سوال، گوشی ارزان وجود نداره منم به گوشی ارزان همه فن حریف راضی نمیشم الان S7 دارم.

  5. شهاب

    کدوم گوشیه ارزان قیمت؟ یه زمان با همین درامد پرچمدارا حول و حوش ۳ تومن میچرخیدن الان با این قیمت یه میان رده هم به زور میشه خرید

  6. علی

    A50 گوشی خوبیه ولی هواوی y9 2019 از لحاز قیمت خیلی کمتره a50 حدود یه میلیون صد ولی از لحاز سیستم فرق خیلی خیلی کمی با هم دارن

  7. مهدی

    در حال حاضر بخاطر اینکه سامسونگ از ارز نیمایی واسه واردات استفاده می‌کنه خوش به لحاظ ریالی خوش قیمت تر دست مشتری میرسه .اما وقتی به قیمت دلاری یا یوانی شائمی و هواوی دقت میکنیم به لحاظ کیفیت و امکانات و سخت افزار گوشی بسیار خریدهای منطقی و گزینه های بهتری هستند در مقابل سامسونگ با قیمتهای غیر منطقی .کاش گوشیهای چینی بخصوص اُپو بصورت نیمایی وارد میشدن .عملا سامسونگ به فراموشی سپرده میشد

    1. امیرحسین

      سامسونگ به فراموشی سپرده میشده ؟؟ حرفت پتانسیل جک سال شدن رو داره …..

      1. Hamed

        حرف دوستمون در باره به فراموشی سپرده شدن سامسونگ درسته.اگه تو یه بار یه گوشی xiaomi یا oppoرو دستت بگیری خودت میفهمی .نیاز به جر و بحث نیست

      2. رهگذری از این فضا

        آخه ندیده چکار کنه؟ فکر میکنه سامسونگ حالا عددیه.

  8. امیرحسین

    بهترین گزینه برای خرید میانرده تو ایران گلکسی A50

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه