ادگار میشل؛ خلبان ماه‌نشین آپولو ۱۴ درگذشت

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

«ادگار میشل» (Edgar Mitchell) خلبان قسمت ماه‌نشین فضاپیمای آپولو ۱۴ در سن ۸۵ سالگی در فلوریدا درگذشت. او دقیقا ۴۵ سال پیش و در ۵ فوریه‌ی ۱۹۷۱ روی ماه قدم گذاشت.

فضاپیماهای آپولو سه سرنشین داشتند که دو نفر آن‌ها با قسمت ماه‌نشین روی سطح این قمر فرود می‌آمدند و فضانورد سوم در مدار ماه باقی می‌ماند. ادگار میشل به همراه آلن شپرد اولین فضانورد آمریکایی پا روی ماه گذاشت.

آن‌ها در اقامت ۳۳ ساعته‌ی خود روی سطح ماه، مسافت زیادی را برای نصب ابزارهای علمی، عکاسی، آزمایش‌های ارتباطی و بررسی پدیده‌های نجومی طی کردند. این دو توانستند در این ماموریت ۴۵ کیلوگرم از سنگ و خاک ماه را با خود به زمین بیاورند. فیلم آن‌ها از سطح ماه به صورت زنده و رنگی برای مردم زمین پخش شد. فضانوردان آپولو ۱۴ رکوردهای مختلفی را مثل بیشترین مسافت پیاده‌ی طی شده روی ماه و بیشترین زمان استقرار روی این قمر را از خود بر جای گذاشتند.

«چارلز بولدن» (Charles Bolden) مدیر ناسا به مناسبت مرگ ادگار میشل در پیامی گفت: «از طرف خانواده‌ی ناسا به خانواده و دوستان فضانورد ناسا ادگار میشل تسلیت می‌گویم.» او افزود: «ادگار به عنوان یکی از فضانوردان آپولو ۱۴، یکی از ۱۲ نفری است که روی ماه قدم گذاشته‌اند و به تغییر دیدگاه ماه نسبت به جایگاهمان در عالم کمک کردند.»

آپولو نام برنامه‌ای در دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ میلادی برای فرود آوردن انسان روی ماه و بازگشت سالم او بود. در کل ۶ فضاپیمای آپولو روی ماه فرود آمد. فضاپیمای آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ آخرین انسان‌ها را به ماه برد و آن‌ها را بازگرداند.

ادگار میشل در حال قدم زدن روی ماه

ادگار میشل در حال قدم زدن روی ماه

ادگار میشل سال ۱۹۹۷ در مصاحبه‌ای با برنامه‌ی تاریخ شفاهی ناسا درباره‌ی نحوه‌ی پیوستنش به برنامه‌ی آپولو گفت که بعد از اعلام جان اف کندی مبنی بر قصد آمریکا برای فتح ماه، فکر کرده که می‌تواند جزو فضانوردانی باشد که این کار را انجام می‌دهد. این کار می‌توانست دید او را نسبت به جهان عمیق کند و در راستای کنجکاوی او برای اکتشاف، یادگیری و جستجوی چیزهایی بوده که از کودکی هم به آن‌ها علاقه داشته است. او در کتابش با نام «مسیر جستجوگر» (The Way of the Explorer) این‌طور نوشته: «این احساس وجود داشت که حضور ما به عنوان مسافران فضایی و وجود خود عالم تصادفی نبوده و فرایندی هوشمند این کار را انجام می‌داده است.»

میشل که متولد سال ۱۹۳۰ است در سال ۱۹۷۲ از ناسا و نیروی دریایی آمریکا بازنشست شد. او در سال ۱۹۷۳ انستیتوی علوم معرفتی را تاسیس کرد تا بر روی طبیعت خودآگاهی کار کند. او پس از بازگشت از ماه به ماورالطبیعه علاقه‌ی زیادی پیدا کرده بود.

منبع: NASA

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. سیبسیب

    چراز از اون سال تا به الان دیگه انسانی به ماه نفرستادن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه