۸ خاصیت جالب چای کیسه‌ای برای دور چشم

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
چای کیسه ای برای دور چشم

استفاده از خواص چای کیسه‌ای برای دور چشم یکی از درمان‌‌های خانگی محبوب محسوب می‌شود. چای کیسه‌ای برای کاهش پف دور چشم، رفع سیاهی دور چشم و قرمزی چشم‌ها مفید و موثر است و حتی شاید به درمان گل مژه و سوزش چشم هم کمک کنند. استفاده از تی‌بگ برای چشم، درمان به‌صرفه‌ و ارزانی است که می‌توانید در خانه به راحتی انجام دهید. علاوه بر این گذاشتن چای کیسه‌ای روی پلک‌ها و اطراف چشم، فرصت خوبی برای استراحت کردن است. می‌توانید با چندین بار استفاده علائم را کاملا یا تا حد زیادی از بین ببرید.

چطور از تی‌بگ برای مراقبت از چشم‌ها استفاده کنیم؟

فواید یوگا

تی‌بگ‌ها را همانطور که برای نوشیدن چای دم می‌کنید، داخل آب جوش بیاندازید و دم کنید. سپس آن‌ها را از آب بیرون آورده و صبر کنید تا دمای آن‌ها پایین بیاید اما هنوز گرم باشند. اگر می‌خواهید تی‌بگ‌ها کاملا خنک شوند آن‌ها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. بعد از آن چشمان‌تان را ببنید و آن‌ها را روی پلک‌ها قرار دهید و اجازه دهید که برای ۲۵ الی ۳۰ دقیقه آنجا بمانند. می‌توانید با استفاده از انگشتان‌تان، نواحی دور چشم را به آرامی ماساژ دهید. اگر از چای کیسه‌ای خنک استفاده می‌کنید، برای آرامش‌بخشی بیشتر روی آن‌ها یک حلقه خیار خنک قرار دهید. می‌توانید حین این کار از حرکات restorative yoga استفاده کنید؛ این حرکات برای افزایش آرامش هستند و بدن را در حالت کاملا راحت قرار می‌دهند.

چه نوع چای کیسه‌ای برای دور چشم مناسب است؟

انواع چای کیسه‌ای

انواع چای کیسه‌ای را می‌توان برای دور چشم استفاده کرد که هر کدام خواص خود را دارند. بهتر است که چای طبیعی استفاده کنید تا از هر گونه مواد شیمیایی در امان باشید. چای سیاه، چای سبز و چای سفید دارای کافئین و آنتی‌اکسیدان هستند که به درمان مشکلات چشم کمک می‌کند. چای گیاهی آرام‌بخش و التیام دهنده است. با استفاده از هر کدام از دمنوش‌های گیاهی می‌توانید التهاب، پف، ورم و سیاهی دور چشم و قرمزی را از بین ببرید. دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی معروفی که برای درمان و مراقبت از چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

  • بابونه (Chamomile)
  • اسطوخودوس (Lavender)
  • گل خوش (Eyebright)
  • کالاندولا (Calendula)
  • رازیانه (Fennel)
  • شنبلیله (Fenugreek)
  • رویبوس (Rooibos)
  • هماور طبی (Comfrey)

کاهش التهاب، ورم و پف چشم

کاهش التهاب چشم

کافئین موجود در چای سیاه و چای سبز تاثیر مثبتی روی چشمان پف کرده و متورم دارد و ورم آن‌ها را کاهش می‌دهد. کافئین رگ‌های خونی بافت حساس این قسمت را منقبض می‌کند و با این کار پف و التهاب را کاهش می‌دهد تا ورم چشم بخوابد.

چای سبز و چای سیاه همچنین دارای آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوید (flavonoids) و تانن (tannin) است که خواص ضدالتهابی قوی دارند. تانن می‌تواند به سفت کردن پوست کمک کند و رطوبت آن ناحیه را بیرون بکشد تا هر گونه پف را از بین ببرد. تی‌بگ چای سبز برای کاهش پف زیر چشم می‌تواند موثرتر از باقی چای‌ها باشد چرا که حاوی میزان فلاونوید بیشتری است. برای درمان پف زیر چشم باید چای کیسه‌ای سبز یا سیاه را به صورت کمپرس سرد زیر چشم قرار دهید. چای‌های دیگری که تاثیر ضدالتهابی و پف دارند شامل این موارد هستند:

  • چای بابونه (Chamomile)
  • رویبوس (Rooibos)
  • گل خوش (Eyebright)

دمنوش رویبوس و چای سبز می‌توانند برای کاهش چین و چروک دور چشم هم موثر باشند.

درمان التهاب ملتحمه یا عفونت چشم

درمان عفونت چشم

عامل این قرمزی شدید چشم عفونت یا حساسیت چشم است که در غشا نازک میان پلک و سفیدی چشم اتفاق می‌افتد. کالاندولا، بابونه و رازیانه به عنوان درمان علائم «التهاب ملتحمه» مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ هرچند که تا این لحظه از نظر علمی شواهد زیادی از تاثیر این چای‌ها در درمان این مشکل چشم وجود ندارد. چای کالاندولا، بابونه و رازیانه ممکن است به از بین بردن مایع جم شده زیر چشم، کمک کنند و همچنین خواص بابونه می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد.

چای گل خوش می تواند به عنوان کاهش التهاب مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه دارای خواص ضدمیکروبی است که به جلوگیری از تکثیر باکتری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همینطور تی‌بگ چای سبز با خواص ضد التهابی خود می‌تواند التهابات چشم ملتهب چه به دلیل عوامل عفونی و چه حساسیت را کاهش دهد.

رفع سیاهی دور چشم

رفع سیاهی دور چشم

چای کیسه‌ای سیاه یا سبز خنک را روی چشمان خود قرار دهید تا سیاهی و کبودی دور چشم کاهش پیدا کنند. کافئین می‌تواند باعث باریک شدن رگ‌های دور چشم شود و فشار خون بالای این ناحیه را کاهش دهد.

درمان گل مژه

چای سیاه برای درمان گل‌مژه موثر است، چرا که میزان زیادی تانن دارد. چای سیاه آنتی‌باکتریال و مسکن درد است و کمک می‌کند تا ورم گل‌مژه کم شود. چای کیسه‌ای بابونه را نیز می‌توان برای آرام کردن پوست ملتهب گل مژه استفاده کرد. البته هنوز شواهد علمی محدودی از تاثیر چای بابونه برای سلامت پوست وجود دارد.

کاهش علائم آکنه روزاسه

خواص چای کیسه ای و تی بگ

خواص ضدالتهابی اسطوخودوس، بابونه و چای سبز ممکن است در کاهش علائم آکنه روزاسه که همان آکنه بزرگسالی است، مفید باشد. این گیاهان می‌توانند پوست را آرام کنند و قرمزی و التهابات پوست را کاهش دهند. شما می‌توانید چای کیسه‌ای این گیاهان را بر روی قسمت‌های درگیر روزاسه و چشم‌ها قرار دهید. مراقب باشید و برای بار اول دقت کنید که درمان با چای کیسه‌ای برای پوست شما مناسب باشد و به آن حساسیت نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: یک روش موثر برای از بین بردن جوش صورت و آکنه

درمان قرمزی چشم

رفع ورم چشم

تی‌بگ بابونه، رویبوس و چای سبز را می‌توان برای درمان و باطراوت کردن چشم‌های دردناک یا قرمز استفاده کرد. قرمزی چشم‌ها به دلیل التهاب است. ازجمله خواص چای بابونه، رویبوس و چای سبز هم برطرف کردن التهابات است.

از بین بردن خشکی چشم

برای از بین بردن خشکی چشم از چای کیسه‌ای سیاه، گل خوش یا اسطوخودوس به صورت گرم استفاده کنید. بعد از پایین آمدن دمای چای کیسه‌ای تا حدی که گرم باشد، آن را روی چشم‌ها قرار دهید تا رطوبت چشم را به آن برگردانید و احساس خشکی چشم‌ها را برطرف کنید. خاصیت آرام‌بخشی این ۳ چای می‌تواند هر گونه حساسیت و قرمزی ناشی از خشکی چشم را برطرف کند.

درمان کبودی چشم

رفع سیاهی دور چشم

اگر چشم شما در اثر ضربه و اصابت با جسمی سخت یا به دلیل جراحی دچار کبودی شده است، می‌توانید با استفاده از چای کیسه‌ای سیاه یا چای کیسه‌ای سبز، التهاب و خون‌مردگی دور چشم را کاهش دهید. تانین موجود در چای سیاه و چای سبز می‌تواند کبودی و تورم را کاهش دهد. این چای‌ها همچنین می‌توانند خونریزی داخلی را کنترل کنند. اسطوخودوس هم توانایی زیادی در کاهش درد دارد.

خطرات احتمالی

چای کیسه ای برای مراقبت چشم

همیشه برای استفاده از هرچیزی در ناحیه دور چشم، حتی اگر ۱۰۰ درصد طبیعی باشد، احتیاط کنید. چرا که پوست دور چشم بسیار حساس است و چشم‌ها از آن هم حساس‌ترند.

چند نکته برای پیشگیری از خطرات احتمالی:

  • دستان و صورت خود را قبل شروع حتما بشویید
  • هرگونه آرایشی را کاملا پاک کنید
  • هیچوقت از چای کیسه‌ای داغ استفاده نکنید
  • در صورت احساس هرگونه درد یا حساسیت، چای‌کیسه‌ای را بردارید
  • از چای کیسه‌ای دارای منگنه استفاده نکنید
  • از چای کیسه‌ای مرغوب استفاده کنید
  • اجازه ندهید که مایعی از چای کیسه‌ای داخل چشمان‌تان برود
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید حتما قبل از شروع لنزها را خارج کنید
  • از خاراندن چشم خودداری کنید

بیشتر بخوانید: چای سیاه یا چای سبز، کدام سالم‌تر است؟

منبع: Healthline

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar .

    این مطلب هم اسکی از سایتای دیگه… این دیجی کالای برانداز که هیچی عه خودش نداره حقیقتا داره واسه همه کسل کننده میشه 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه