نمایی شگفت‌انگیز از خورشید گرفتگی سال ۲۰۱۹ بر فراز رصدخانه لاسیا

۱۵ تیر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
خورشید گرفتگی کامل

چند روز پیش مردم بخش‌هایی از شیلی و آرژانتین شاهد تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۹ بودند. گذر سایه‌ی ماه از کشور شیلی، که به دلیل آسمان کم‌نظیر و تاریکش به بهشت منجمان معروف است، جذابیت این خورشید گرفتگی کامل را دو چندان کرده بود. بسیاری از جویندگان کسوف، منجمان آماتور و عکاسان نجومی بار سفر به شیلی را بستند و رهسپار بهشت منجمان شدند.

اما نکته‌ی جالب دیگر گذر سایه‌ی ماه از رصدخانه‌ی لاسیا بود. رصدخانه‌ای که درست پنجاه سال پیش افتتاح شده و در پنجاهمین سالگرد افتتاحش میزبان حدود هزار نفر بود که به تماشای خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۹ نشستند.

در تصویر تماشایی بالا تمام مراحل گرفت دیده می‌شود. در سمت راست بالای تصویر آغاز گرفت جزئی قابل مشاهده است. همان‌طور که می‌بینید به مرور قرص ماه جلوی خورشید را می‌پوشاند تا این که در نهایت خورشید گرفتگی کامل آغاز می‌شود.

در حوالی مرکز تصویر گرفت کامل خورشید مشخص است. زمانی که قرص ماه به طور کامل خورشید را می‌پوشاند و تاج خورشید تنها برای چند دقیقه در آسمان دیده می‌شود. این جاست که دیگر نیازی به عینک و فیلتر رصد خورشید نیست و با چشم غیرمسلح می‌توان یکی از باشکوه‌ترین مناظر طبیعی را نظاره کرد.

اما این منظره‌ی شگفت‌انگیز دیری نمی‌پاید و تنها چند دقیقه بعد ماه از مقابل قرص خورشید کنار می‌رود و هلالی از خورشید دوباره در آسمان ظاهر می‌شود. در نهایت و با گذشت زمان ماه به طور کامل از مقابل خورشید کنار می‌رود و خورشید گرفتگی جزئی نیز به پایان می‌رسد.

رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) برنامه‌های ویژه‌ای را در رصدخانه لاسیا، یکی از مجموعه رصدخانه‌های این سازمان علمی، در نظر گرفته بود. در این برنامه رییس جمهور کشور شیلی نیز شرکت کرد.

رییس جمهور شیلی در جریان کسوف کامل از رصدخانه لاسیا بازدید کرد.
Credit: ESO/M. Zamani

رصدخانه لاسیا میزبان تلسکوپ‌های پرشماری است که تلسکوپ ۳/۶ متری ESO یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. ابزار HARPS، یکی از مهم‌ترین شکارچیان سیارات فراخورشیدی، روی این تلسکوپ نصب شده است.

بخش‌هایی از کشور شیلی در اواخر سال ۲۰۲۰ هم زیر سایه‌ی ماه قرار خواهد گرفت. پس اگر علاقه‌مند به دیدن خورشید گرفتگی کامل و رصد آسمانی تاریک و کم‌نظیر هستید از الان به فکر فراهم کردن مقدمات سفر به شیلی در سال ۲۰۲۰ باشید.

عکس کاور: نمایی از مراحل خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۹ بر فراز رصدخانه لاسیا.

Credit: ESO/P. Horalek

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه