نظر دارا خسروشاهی در مورد قتل خاشقجی جنجال به پا کرد

۲۱ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دارا خسروشاهی، مدیر عامل ایرانی‌الاصل اوبر، در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته خود با برنامه Axios on HBO، از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار ساکن آمریکا، به عنوان یک اشتباه یاد کرد. او در ادامه بیان کرد که اقدامات سعودی‌ها سزاوار سرزنش است و نباید فراموش یا بخشیده شود.

خسروشاهی در طول این مصاحبه به بحث درباره آثار قتل خاشقجی بر تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در کنفرانس سالانه سرمایه گذاری در عربستان سعودی در سال گذشته پرداخت. او پیش از این نیز عنوان کرده بود که خبر قتل این روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا موجب «رنجش شدید» او شده است و حضورش در این اجلاس را لغو کرده است.

مدیر عامل اوبر حتی در کنفرانس امسال نیز شرکت نکرد و این در شرایطی است که «بنیاد سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی» یکی از بزرگترین سهام‌داران و سرمایه گذاران کمپانی تحت مدیریت خسروشاهی است.

دن پریماک، ویراستار بخش تجاری برنامه، از دارا خسروشاهی پرسید: آیا امسال هم به خاطر مسئله قتل خاشقجی (به کنفرانس) نرفتید؟

او در پاسخ، این جمله را عنوان کرد: ما در آن زمان جلسه هیئت مدیره داشتیم.

پریماک در ادامه عنوان کرد که پاسخ قانع کننده‌ای بود، اما شما مدیر عامل هستید و احتمالا می‌توانستید زمان جلسه را تغییر دهید. اما در پاسخ، با این جمله آقای مدیر عامل مواجه شد: «ما از سال‌های پیش جلسات هیئت مدیره را برنامه ریزی کرده‌ایم».

دارا خسروشاهی در ادامه گفت که مطمئن نبود امسال هم بخواهد به کنفرانس مذکور برود؛ حتی اگر با زمان‌بندی‌های شرکت تداخل مستقیم نداشت!

دارا خسروشاهی

در جریان این مصاحبه، پریماک درباره یاسر الرمایان، رئیس بنیاد سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی که از اعضای هیئت مدیره اوبر نیز هست، پرسید:

او نماینده و کارمند یک دولت است که شما باور دارید در قتل یک روزنامه نگار شهروند آمریکا نقش داشته است. آیا این فرد باید در هیئت مدیره یک شرکت آمریکایی حضور داشته باشد؟

دارا خسروشاهی در پاسخ به این پرسش گفت: «فکر می‌کنم دولت سعودی گفته که آن‌ها اشتباه کرده‌اند. ما نیز اشتباه می‌کنیم».

مقصود او از اشتباه، اشاره‌ای بود به برنامه آزمایشی خودروهای بدون راننده اوبر که به تازگی و پس از مرگ یک عابر پیاده در آریزونا، کنار گذاشته شد. او در ادامه عنوان کرد:

افراد مرتکب اشتباه می‌شوند. این مسئله به این معنی نیست که هرگز بخشیده نخواهند شد، من معتقدم آن‌ها این موضوع (حضور یاسر الرمایان در هیئت مدیره اوبر) را خیلی جدی گرفته‌اند. عربستان سعودی هم مانند هر سهام‌دار دیگری است. ما اکنون یک شرکت عمومی هستیم؛ هر کسی اگر بخواهد، می‌تواند در شرکت ما سرمایه گذاری کند.

پس از این مصاحبه، خسروشاهی با ارسال ایمیلی به برنامه، از نظرات خود بازگشت:

من در آن زمان چیزی را گفتم که به آن باور نداشتم. هنگامی که صحبت از قتل جمال خاشقجی باشد، (معتقدم) قتل او قابل سرزنش است و نباید فراموش یا بخشیده شود.

اوبر یکی از چندین شرکتی است که در اعتراض به ناپدید شدن و سپس قتل خاشقجی توسط ماموران اطلاعاتی سعودی، تصمیم گرفت کنفرانس سرمایه گذاری سالانه این کشور در سال گذشته را تحریم کند؛ کنفرانسی که به اجلاس داووس صحرا معروف است. گزارش سازمان سیا درباره قتل این روزنامه نگار که در نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، فاش کرد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، مستقیما دستور قتل را صادر کرده است.

بن سلمان- خاشقجی

با گذشت یک سال از کشتار بی‌رحمانه خاشقجی؛ اکنون صداهای ضبط شده‌، اعترافات سعودی‌ها و گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای سازمان ملل به ارائه جزئیات خیره کننده‌ای از نقش پادشاهی سعودی در این کشتار و تلاش‌های شدید آن‌ها برای سرپوش گذاشتن بر این اتفاق منجر شده است.

اما با وجود تمام شواهد و مدارکی که اثبات کننده نقش عربستان در قتل خاشقجی است، بسیاری از تجار و مقامات رسمی که سال قبل از این کشور فاصله گرفته بودند، امسال سعی در جبران داشتند. بیش از ۱۵۰ مدیر ارشد از سراسر جهان در کنفرانس امسال سعودی‌ها شرکت داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به مدیران ارشد تجاری از گروه بلک استون، سیتی گروپ، بلک راک، بانک جهانی ،هایپرلوپ وان ویرجین و البته تعدادی از شخصیت‌های سیاسی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: با ایرانیان موفق سیلیکون‌ولی آشنا شوید

منبع: Business Insider

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه