تعداد هسته‌های یک پردازنده از سرعت آن برای دایرکت ایکس ۱۲ مهم‌تر است

۱ خرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اگر به دنبال خرید یک رایانه‌ی شخصی جدید و استفاده از ویندوز ۱۰ هستید، تا جایی که می‌توانید پردازنده‌ای با تعداد هسته‌ی بیشتر بگیرید. این نتیجه‌ای است که در اولین تست‌های دایرکت ایکس ۱۲ به‌ًدست آمده. یکی از اولین بازی‌هایی که در حال حاضر روی دایرکت ایکس ۱۲ ساخته شده، Ashes of the Singularity نام دارد و دموی فنی از این بازی اخیرا عرضه شده است.

در یکی از اولین دموهای فنی که بر پایه‌ی دایرکت ایکس ۱۲ ساخته شده، تعداد هسته‌های پردازنده‌ی اصلی بیشترین تاثیر را در اجرای بهتر بازی داشته است، نه سرعت هسته‌ها.

در تست‌هایی که با استفاده از این بازی انجام شده، تعداد هسته‌های یک پردازنده مهم‌ترین عامل برای اجرای بهتر بازی بوده است. تمام آزمایش‌هایی که تا به امروز برای دایرکت‌ ایکس ۱۲ انجام شده بودند، بر پایه‌ی نرم‌افزارهایی مثل ۳DMark بوده‌اند و یک بازی واقعی را تست نمی‌کردند.

دموی آزمایشی بازی Ashes of the Singularity فعلا برای تست قابلیت‌های دایرکت ایکس ۱۱ و ۱۲ ساخته شده است. این دمو به کاربر اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های پردازنده‌ی دایرکت ایکس ۱۲ را هم روی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) و هم روی پردازنده‌ی اصلی (CPU) آزمایش کند.

در آزمایش‌های انجام شده روی این بازی، دایرکت ایکس ۱۲ سرعت بیشتری را نسبت به نسخه‌ی قبلی ارایه داده است. با اینکه این آزمایش روی هر دستگاهی نتیجه‌ای متفاوت خواهد داشت، اما به‌طور میانگین افزایشی ۳۰ درصدی در سرعت اجرای بازی با دایرکت ایکس ۱۲ دیده می‌شود.

شرکت انویدیا این دمو را روی یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای i7-5820K و کارت گرافیکی Titan X امتحان کرده و پیشرفت قابل توجهی بین دایرکت ایکس ۱۱ و ۱۲ دیده است. دلیل آن هم ناتوانی استفاده‌ی دایرکت ایکس ۱۱ از هسته‌های یک پردازنده عنوان شده است.

PIC1

در آزمایش دیگری، بازی روی کیفیت گرافیکی پایین قرار داده شده است تا میزان مصرف منابع پردازنده‌ی گرافیکی پایین بیاید. سپس آن روی پردازنده‌های مختلف آزمایش شده است. همانطور که در جدول پایین پیدا است پردازنده‌های دو هسته‌ای که حتی سرعت بالاتری دارند، در مقابل پردازنده‌های چهار هسته‌ای با سرعت پایین‌تر، عملکرد خوبی نشان نمی‌دهند. هم‌چنین از جدول پیدا است که حتی اگر هم پردازنده هسته‌هایی واقعی نداشته باشد، قابلیت Hyper-threading می‌تواند به بالا رفتن سرعت کمک کند.

PIC2

با این حال برخلاف نسخه‌های اولیه‌ی دایرکت ایکس ۱۲ که سرعت یک پردازنده تاثیر زیادی روی آن نداشت، نسخه‌ی نهایی این رابط برنامه‌نویسی، این مشکل را حل کرده است. در همین دموی آزمایش شده، میزان فریم در ثانیه روی پردازنده‌ای چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز، بسیار کمتر از پردازند‌ه‌ای چهار هسته‌ای با سرعت ۳.۹ گیگاهرتز بوده است. افزایش فریم از ۳۶ به ۵۱ فریم در ثانیه، رقمی قابل توجه است.

این موضوع برای شرکت AMD خبر خوشی است. چون پردازنده‌های این شرکت در مقایسه با پردازنده‌های اینتل، تعداد هسته‌های بیشتر را با قیمتی پایین‌تر ارایه می‌کنند. برای مثال بازی Ashes of the Singularity روی یک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای AMD بسیار بهتر از یک i7-4470K اجرا می‌شود.

البته سازندگان این بازی گفته‌اند که بهترین پردازنده در آزمایش‌های آن‌ها، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اینتل یعنی i7-5960X بوده است.

اگر می‌خواهید خودتان دموی فنی بازی Ashes of the Singularity را آزمایش کنید، باید نسخه‌ی ۵۰ دلاری آن را از وب‌سایت بازی بخرید. با این حال، بازی سال آینده عرضه می‌شود.

منبع: PC World

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه