دستکاری ژنتیکی رحم انسان با استفاده از کریسپر صورت گرفت

۳۰ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

برای اولین بار، دانشمندان امریکایی توانستند در پروسه‌ای موفقیت‌آمیز، دی‌ان‌ای رحم انسان را با استفاده از کریسپر (CRISPR) دستکاری کنند. دستکاری ژن انسان اولین قدم در حذف ناتوانی‌ها یا بیماری‌های غیر قابل درمان از نوزادان پیش از تولید آن‌ها است. با تمام این اوصاف، موفقیت در چنین تحقیقاتی مطمئنا بحث‌های زیادی را نتیجه خواهد داد؛ بحث‌هایی که از تاثیرات دستکاری ژنتیکی رحم انسان می‌گویند.

با اینکه کریسپر ابزاری بسیار دقیق برای دستکاری ژن است، ولی ممکن است خطایی هم در دستکاری پیش بیاید.

نتایج این تحقیقات جدید در نشریه‌ی Nature منتشر شده است. این دستکاری موفقیت‌آمیز در دانشگاه Health and Science ایالت اورگان و به رهبری «شوکرت میتالیپو» (Shoukhrat Mitalipov) صورت گرفته است. در پی این تحقیقات، جهش یک ژن که باعث به وجود آمدن پدیده‌ای به اسم کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (رشد نامعمول عضلات قلب) می‌شد، در چند رحم تصحیح شده است. انبساط عضله‌ی قلب باعث مرگ ناگهانی می‌شود. فقط چند روز روی رحم‌ها کار شده و آن‌ها هم‌چنین به کسی پیوند زده نشده‌اند. نمی‌توان بدون پیوند این رحم‌ها، از آن‌ها انتظار تولید فرزند داشت.

«جنیفر دودنا» (Jennifer Doduna)، از مهندسان کریسپر در دانشگاه کالیفرنیا، درباره‌ی تحقیقات جدید به خبرگزاری نیویورک تایمز گفته است: “انتظار دارم انتشار نتایج این تحقیقات، افراد را به دستکاری رحم‌ انسان برای مصارف پزشکی، تشویق کند.”

رحم انسان پیش از این توسط کریسپر دستکاری شده بود، ولی فقط در چین. پژوهشگران امریکایی از انجام چنین کاری خودداری می‌کردند، چون انتظار داشتند نسبت به این کار آن‌ها، مقابله‌هایی صورت بگیرد. با اینکه کریسپر ابزاری بسیار دقیق برای دستکاری ژن است، ولی ممکن است خطایی هم در دستکاری پیش بیاید. برخی معتقدند که دستکاری اشتباه ژن، ممکن است خزانه‌ی ژن انسان (همان Gene pool) را خراب کند و منجر به مشکلاتی حل نشدنی شود. از نظر اخلاقی هم موانع زیادی در مقابل دستکاری ژنتیکی گذاشته شده. گروه‌های مخالف این حرکت می‌گویند که دستکاری ژن، دنیایی را نتیجه می‌دهد که در آن، بچه‌ها توسط والدین آن‌ها طراحی می‌شوند و پدر و مادرها، هر مشخصه‌ای که بخواهند به فرزند خود می‌دهند.

انسان‌های مهندسی شده، ایده‌ای است که شاید به این زودی‌ها به آن نرسیم، ولی تحقیقات شوکرت میتالیپو می‌تواند ما را به آن نزدیک‌تر کند. او تیمش توانسته‌اند بخش‌هایی از رحم را کاملا دقیق دستکاری کنند، بدون اینکه هیچ جهش ناخواسته‌ای تولید شود. آن‌ها هم‌چنین از خطاهایی که در تحقیقات چینی‌ها به وجود آمده بود، جلوگیری کردند. دستکاری‌های چینی‌ها در رحم، فقط از سوی تعدادی از سلول‌ها و نه تمام سلول‌های رحم، دریافت شده بودند. در حالی که این دستکاری جدید طوری انجام شده که مطمئن شویم هیچ جهشی صورت نخواهد گرفت.

هیچ چیز در حال حاضر کامل و بدون مشکل نیست، ولی این تحقیقات تازه نشان می‌دهد که در دستکاری ژنتیکی، به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم؛ طوری که تصور دنیایی پر از انسان‌های مهندسی شده و بدون بیماری، دیگر موضوعی علمی-تخیلی به نظر نمی‌رسد.

منبع: The Verge

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه