با دلار ۴۲۰۰ تومانی هم ماشین ارزان نمی‌شود!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
قیمت ماشین

رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که حتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم قیمت ماشین در ایران کاسته نمی‌شود. فرهاد احتشام‌زاد درحالی این موضوع را بیان می‌کند که انتظار می‌رفت دولت با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، قیمت ماشین کاهش یابد.

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گزارش با ایسنا گفت: «تاکنون تعداد بسیار کمی از واردکنندگان خودرو توانسته‌اند ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کنند.» احتشام‌زاد هم‌چنین به حجم ارز محدود درنظرگرفته شده به واردکنندگان اشاره کرد و بیان کرد این میزان به هیچ وجه پاسخگوی تقاضای مردم نیست. رییس انجمن واردکنندگان خودرو در همین راستا گفت: «در حال حاضر تعداد قابل توجهی از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصیص ارز هستند زیرا در مصوبه دولت تصریح شده که ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان در اختیار تمام واردکنندگان قرار ‌گیرد.» بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب دولت تنها به تعداد محدودی از واردکنندگان اختصاص داده شده است. هم‌چنین هنوز مشخص نیست این عده از واردکنندگان متولی چه نمایندگی یا اتوگالری‌ها هستند و آیا با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، خودروها را با قیمت کم‌تر به مشتریان می‌فروشند یا نه؟

احتشام زاد در پاسخ به همین سوال که آیا با تخصیص ارز مصوب دولتی می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت، گفت: «تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌های فعلی می‌شود زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴ درصدی هزینه‌های واردات خودرو در این بخش است.»

نمایندگی‌ها پیش از این محصولات خود را با ارز میانگین ۶۰۰۰ تومانی در بازار آزاد وارد می‌کردند. حالا با اختصاص ارز دولتی و ارزان‌تر، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت ماشین را در بازار داشته باشیم. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد: « اگرچه با تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان هزینه‌های واردات خودرو از ناحیه نرخ ارز مصرفی کاهش می‌یابد اما از آن سو شاهد افزایش مبنای گمرکی محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستیم که در مجموع می‌توان گفت افزایش پایه گمرکی با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغییری در قیمت خودروها نخواهیم داشت.» این چند وقت اخیر شاهد رشد نجومی قیمت ماشین در ایران بودیم. به نظر می‌رسد هیچ راهی برای کاهش قیمت وجود ندارد و تنها باید امیدوار بود که خودرو گران‌تر نشود و قیمت‌های کنونی در بازار ثبات پیدا کنند.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar شاهرخ علیپور

    مودبانه گفته همین که گرون تر از این نشه باید خداتونم شکر کنید به نظرم این روزا شنیدن اینجور پاسخهای غیر منطقی از مسولین کمی عادی شده واسه مردم…!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه