معرفی دنا پلاس پلاگین هیبرید و ساینا الکتریکی چه پیامی برای صنعت خودروسازی ایران دارد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
دنا پلاس پلاگین هیبرید

در جریان برگزاری پنجمین همایش صنعت خودرو، گروه صنعتی ایران‌خودرو از دنا پلاس پلاگین هیبرید رونمایی کرد. پیش از این سایپا هم از ساینا برقی رونمایی کرده بود تا ورود خود را به دنیای اتومبیل‌های پاک و سبز (Green Car) اعلام کند.

تماشا کنید: با پیشینه، مفهوم، انواع و معایب خودروهای هیبریدی و الکتریکی آشنا شوید

چنین اخباری را در حالی می‌شنویم که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به شدت زیاد شد، بطوری که شاهد افزایش قیمت ۶۰ میلیون تومانی خودرو سوناتا شدیم. حالا یک سوال مطرح می‌شود: آیا ایران‌ می‌خواهد راه حلی برای نجات هوای آلوده شهری مثل تهران پیدا کند؟ چنین دستاوردهایی چه پیامی برای صنعت خودروسازی ایران دارد؟

استارت ماجرا

همه‌چیز از تیبا شروع شد؛ قرار بود تیبا، برقی شود. اصلا برای همین موضوع تابستان امسال یک خبر پر پروپیمان برایتان منتشر کردیم تحت عنوان «تیبای برقی در راه است!» همین تحولات عجیب باعث شد تا خبر تولید خودرو برقی ایرانی در کانون توجهات بعضی از رسانه‌ها قرار بگیرد. تیبا، برقی نشد اما زمستان امسال سایپا در جریان بازدید معاونت علم و فناوری رییس جمهور از ساینا الکتریکی رونمایی کرد؛ ماشینی با همان ظاهر و پلت‌فرم ساینا اما به‌جای پیشرانه بنزینی به موتور الکتریکی مجهز شد. برای همین موضوع، تصمیم گرفتیم تا یک ویدیو پادکست ویژه برایتان منتشر کنیم.

تماشا کنید: ساینا برقی چه جور ماشینی است؟

در همین بلبشو، طوفان خبرهای ناراحت‌کننده یکی پس از دیگری به گوش می‌رسید؛ از بسته بودن سایت ثبت و سفارش برای ماه‌های متمادی، دپو شدن ماشین‌های صفر در گمرک تا گران شدن تعرفه‌ها خودروها بطور باورنکردنی و محروم شدن از خودروهای روز گران‌قیمتی که حتی درصورت داشتن موتوری با حجم‌ کم‌تر از ۲۵۰۰ سی‌سی، ارزش گمرکی بیشتر از ۶۰ هزار دلار داشتند.

داستان از این هم تلخ‌تر می‌شود

این پایان ماجرا نبود؛ چراکه شنیدن خبر عجیب از گران شدن تعرفه خودروهای هیبریدی همه را به‌ یک‌باره شوک‌زده کرد. ماشین‌هایی که به عنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کمک به محیط زیست، ناجی هوای آلوده‌ای مثل تهران شدند و خودروهای پاک لقب گرفتند. همین شد که خودرویی مثل سوناتا LF هیبرید حدود ۶۰ میلیون تومان گران شد. تاثیر این افزایش قیمت روی ماشین‌های هیبریدی تاکسی هم قابل چشم‌پوشی نبود.

تولید اولین خودروهای پاک ایرانی؛ ساینا برقی و دنا پلاس پلاگین هیبرید

ساینا برقی

به دنبال شنیدن چنین خبرهای تاسف‌باری بود که ایران‌خودرو و سایپا بدون هیچ سر و صدای زیاد و پروپاگاندهای تبلیغاتی، از ماشین‌های هیبریدی و الکتریکی خود رونمایی کردند. داستان تولد ساینا را از زبان گزارش‌ها شنیدیم؛ بدین شکل که این ماشین با هم‌کاری دانشگاه خواجه نصیر و یک شرکت بلژیکی با سایپا طراحی شده است.

شنیدن اسم همکاری یک دانشگاه با شرکت خودروسازی را می‌توان در دو رویکرد مختلف تحلیل کرد. نخست آن که نرمش دومین خودروساز بزرگ ایران برای استقبال از نوآوری و خلاقیت‌های دانشجویان پرتلاش و بامهارت خبر خوش‌حال کننده‌ای قلمداد می‌شود. از طرفی شنیدن اسم پروژه تحقیقاتی یا دانشگاهی، ذهنیت یک ماشین مورد آزمایش و بعضا پروتوتایپ را در اذهان عمومی به تصویر می‌کشد. پس شاید تا نهایی شدن همین خودرو با پلت‌فرم و امکانات ساده در پوشش ماشین الکتریکی هنوز جای کار زیادی داشته باشد تا ما شاهد تولید انبوه آن و عرضه به بازار باشیم. حالا در تازه‌ترین خبرها، ایران‌خودرو هم از محصول جدید دنا پلاس پلاگین هیبرید رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: نگاه نزدیک به دنا پلاس

معرفی ساینا برقی و دنا پلاس پلاگین هیبرید نشان می‌دهد که خودروسازهای بزرگ وطنی با وجود اتکا به منابع سوخت غنی ایران و وابستگی مردم ما به خودروهای بنزینی، به استقبال ماشین‌های پاک حتی بصورت نمادین و تبلیغاتی رفته‌اند.

وضعیت زیرساخت ماشین‌های پاک در ایران چطور است؟

سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا زیرساخت لازم برای ماشین‌های هیبریدی و الکتریکی فراهم شده است؟ همان‌طور که اشاره کردیم، ماشین‌های هیبریدی راه ساده‌تری برای عرضه و حضور در خیابان‌های شهرمان دارند. این ماشین‌ها چندان به جایگاه‌های شارژ نیاز ندارند؛ گرچه شنیدن اتیکت پلاگین هیبرید برای دنا پلاس به معنی قابلیت شارژ این ماشین در ایستگاه‌های شارژ است. هنوز این خودرو به بازار عرضه نشده اما ماشین‌های هیبریدی مختلفی از تویوتا پریوس، سوناتا هیبرید، کمری هیبرید، لکسوس NX300h گرفته تا ماشین اسپرت و لوکسی مثل ب‌ام‌و i8 به بازار ایران عرضه شده‌اند.بنابراین مطالعات کافی در این باره انجام شده و کارشناسان می‌توانند از تجربه چند ساله ورود ماشین‌های هیبرید به بازار، میزان فروش و تعمیرات آن برای عرضه محصول بومی شده استفاده کنند. ماشین‌های هیبریدی پیچیدگی خودروهای الکتریکی را ندارند؛ بنابراین ساخت خودرو دنا پلاس پلاگین هیبرید می‌تواند به مراتب راه هموارتری نسبت به عرضه‌ ساینا الکتریکی پیش رو داشته باشد. خودروهای هیبریدی به لطف بهره‌مندی از هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی می‌توانند در شرایط مختلف از یک یا هر دو قوای محرکه بهره ببرند. این درحالیست که برای عرضه ماشین‌های الکتریکی با بهره‌مندی از موتور برقی و گیربکس تک‌سرعته، باید اطمینان کامل حاصل کرد تا شاهد خرابی یا نبود جایگاه‌های شارژ برایشان نباشیم.

این موضوع درمورد خودروهای الکتریکی صادق نیست؛ چراکه اتومبیل‌های الکتریکی نسل جدیدتری از ماشین‌های به حساب می‌آیند و هنوز مطالعات زیادی درمورد آن‌ها در کشور انجام نشده است. خودروهای الکتریکی ساز و کار متافوتی نسبت به ماشین‌های بنزینی و هیبریدی دارند؛ این خودروها با بهره‌مندی از قوای الکتریکی و گیربکس تک‌سرعته، به‌طور کلی فناوری جدایی دارند و باید فکری به حال فراهم کردن جایگاه‌های شارژ، ارائه پوشش خدماتی و تعمیرات آن‌ها صورت بگیرد. هنوز تجربه‌ای درمورد عرضه خودرو الکتریکی به بازار ایران را نداریم و باید بسیار حساب شده برای عرضه این گونه خودروها قدم برداریم. اولین گام برای اطمینان از موفقیت این خودروها، تدوین برنامه‌های دقیق برای فراهم‌سازی جایگاه‌های شارژ در شهرهای بزرگ و بعدها شهرهای کوچک باشد. اجرای این برنامه‌ها سال‌ها طول می‌کشد و هزینه‌های زیادی هم دارد. بنابراین حتی درصورت طراحی یک خودرو الکتریکی باکیفیت، اگر زیرساخت آن فراهم نشود عملا این تلاش‌ها، هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهند داشت.

گران شدن تعرفه خودروهای هیبریدی باعث شد تا مشتریان به خاطر پرداخت هزینه کم‌تر و استفاده از مزایای این گونه ماشین‌ها در شهر چندان تمایلی از خود نشان ندهند و بعضا به سراغ مدل بنزینی خودروهای وارداتی بروند.

به نظر شما چقدر می‌توان به عرضه و موفقیت خودروهای پاک داخلی مثل ساینا الکتریکی و دنا پلاس پلاگین هیبرید امید داشت؟ آیا با شرایط پیش آمده برای گران شدن تعرفه خودروهای هیبرید، این ماشین‌ها می‌توانند از این فرصت بهره ببرند و فروش بیشتری نسبت به خودروهای هیبریدی وارداتی تجربه کنند؟ نظرتان را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    به عنوان یه حرکت جدید کار خوبی هست ولی واسه حل مشکلات بعید میدونم.ما
    هزارتا مشکل بنیادی داریم.گیریم که این یدونه حل بشه اون ۹۹۹ تایه دیگه چی؟؟؟؟

  2. Avatar محمد اسحاقی

    من بدون اینکه نظری بدم دو سال هست که دارم تمام مطلب های دیجی کالا مگ رو می خونم
    نترسید اگه نظر ندید نمی میرید !
    (از بس نظرات بی پایه و اساس بعضی ها رو خوندم دیگه دارم خون بالا میارم )

    1. Avatar مهسا

      بعضی ها تخریب خودی و تمجید غربی چه تو فرهنگ چه تو تکنولوژی چه تو مذهب کلاس میدونن، مشکل اینه.

  3. Avatar بي نام

    پیام عقب موندگی و ٢٠٠ سال پیش اروپایی ها رو داره

  4. Avatar حسن

    احتمالا به زودی هموطنان جدا از تصادفات جاده ای ‌, بر اثر برق گرفتگی یا ارور سیستم به رحمت خدا خواهند رفت !

  5. Avatar پژمان

    دلم به حال خریدار این ماشین میسوزده
    باید از فردا بدو بدو بره دنبال تعمیر کار هیبریدی
    حداقل معمولیا رو همه بلدن درست کنن

  6. Avatar مهندس

    خودروهای تمام الکتریکی تا زمانی که برق از طریق سوخت های فسیلی در نیروگاه ها تولید میشن توجیح اقتصادی ندارن. یک موتور احتراق داخلی می تونه یک نیروگاه سیار باشه که سوخت رو مستقیم و بدون واسطه به حرکت تبدیل میکنه و به مراتب از یک خودروی الکتریکی که کلی هدر رفت انرژی در انتقال برق و در باتری ها داره، بهینه تر هست. اما روزی که برق از طریق انرژی هسته ای تامین بشه، قطعا خودروهای الکتریکی بهترین انتخاب هستن.
    در حال حاضر شاید بشه گفت خودروهای دیزلی انتخاب های به مراتب اقتصادی تری هستن و پیچیدگی ها و هزینه های تولید بنزین هم برای اونها وجود نداره.
    اما بحث آلودگی هوا وقتی وسط باشه، توجیح اقتصادی کمرنگ تر میشه و استفاده از خودروهای الکتریکی با وجود مشکلات ذکر شده توجیخ پذیر میشه. چرا که استفاده از خودروی الکتریکی باعث انتقال منبع تولید آلایندگی و آلودگی به خارج از شهر(نیروگاه های اطراف شهر) میشه.

    شاید بشه گفت بهینه سازی موتورهای احتراق داخلی بنزینی و دیزلی و کاهش آلایندگی اون ها انتخاب هوشمندانه تری باشه.

    ما در کشورمون خودروهایی رو داریم که از نظر آلایندگی و مصرف سوخت وضعیت نامناسبی دارن. از طرفی بنزینی رو داریم که فاصله زیادی از استانداردهای روز دنیا داره. بهتر نیست به جای تولید خودروی الکتریکی و هیبریدی، در همین خودروهای بنزینیمون تحول ایجاد کنیم؟ چون خیلی جای کار دارن.
    وقتی خودروساز به خودش زحمت تولید یک موتور به‌روز و کم مصرف رو نمیده، تولید خودروی الکتریکی خنده دار و مضحک هست…

    1. Avatar اقاهومن

      مهندس جان
      در نیروگاه برق توسط گرمای ایجاد شده توسط سوخت تولید میشه. که همون هم سالهاست بصورت سیکل ترکیبی انجام میشه و بازده بسیار بالایی داره. اما در یک موتور احتراق داخلی قوای محرک توسط افزایش حجم (افزایش مول های گاز محصول احتراق نسبت به سوخت و هوا) ایجاد میشه که بازده ش در حالت ایده ال بیشتر از ۲۰درصد امکان نداره. اونوقت شما میگی موتور درونسوز نیروگاه سیاره؟!!!

      1. Avatar Reza

        اطلاعاتتون آپدیت نیست

    2. Avatar anathema

      با در نظر گرفتن بازده ۴۵ درصدی نیروگاه های سیکل ترکیبی ایران در مقایسه با بازده ۲۰ تا ۲۵ درصدی موتورهای احتراق داخلی و همچنین تولید آلاینده کمتر در اثر سوخت گازی در مقابل بنزین و دیزل و نیز در نظر گرفتن کیفیت بالاتر مشعل های گران قیمت مورد استفاده در بویلرهای این نیروگاه ها به علاوه قیمت های مختلف این سوخت ها میبینی که استفاده از برق به جای بنزین و دیزل هم از نظر اقتصادی به صرفه تره هم آلودگی. ضمن اینکه آلودگی در جایی خارج از شهر در حال رخ دادنه. همچنین با توجه به اینکه دیزل ایران حاوی گوگرد است فقط درصورتی میشه به دیزل فکر کرد که حداقل واسه شهری مثل تهران از دیزل وارداتی استفاده بشه.

      1. Avatar مهندس

        مشکل اصلی برداشت شما عدم محاسبه هدر رفت انرژی در انتقال برق و باتری هست.
        اگه عرایض بنده رو مجددا مطالعه بفرمایید می بینید که به این دو مورد اشاره کرده بودم.
        یک باتری در فرایند شارژ و دشارژش چیزی حدود ۲۰ تا ۳۶ درصد انرژی رو هدر میده. به خصوص در خودروها که معمولا کاهش زمان شارژ شدن اهمیت بالایی داره و باعث میشه این مقدار هدر رفت افزایش پیدا کنه.
        حالا اگه بخوایم بحث رو باز تر کنیم، یک نیروگاه در ایران ۴۰ درصد سوخت رو به انرژی تبدیل میکنه. از اون طرف از این ۴۰ درصد، چیزی حدود ۱۳ درصدش در خوشبینانه ترین حالت در انتقال برق و شارژ باتری خودرو هدر میره. از اون طرف یک موتور الکتریکی می تونه ۸۰ درصد برقی که دریافت میکنه رو به حرکت تبدیل کنه. پس از اون ۲۸ درصد باقی مونده فقط ۲۲ درصد می مونه. تازه این برای شرایط ایده آل هست. به نظرتون ساینای ایرانی می تونه حتی به نصف این مقدار هم دست پیدا کنه؟
        این در حالیه که بازدهی یک موتور بنزینی ۲۶ درصد و یک موتور دیزلی تا ۴۰ درصد هست.
        خودروهای هیبریدی توجیح پذیر تر هستن به این دلیل که می تونن از منابع انرژی مازاد مثل نیروهای ترمز برای تولید مجدد حرکت استفاده کنن و به موتور اصلی کمک کنن تا موثر تر و بهینه تر حرکت صورت بگیره.

        اما نکته ای که اهمیت داره اینه که یک خودروی تمام الکتریکی علاوه بر هدر رفت انرژی در انتقال برق و همچنین باتری، هزینه های سنگینی برای تامین جایگاه های سوخت داره.

        اما نکته مهم تر اینه که ما داریم در مورد کشور ایران صحبت می کنیم. آیا کشوری که هنوز بنزین یورو۴ حقیقی نداره و هنوز یکی از پرتیراژ ترین خودروهاش(۴۰۵) مجهز به موتور پر مصرف و آلاینده XU7 هست، بهتر نیست فکری به حال بنزین و خودروهای فعلی بکنه تا اینکه بیاد و خودروی الکتریکی تولید کنه؟!! بحث بر سر اینه…

    3. Avatar پژمان

      باید دید پول تو کدومشه
      هیبرید و بنزین و استاندارد همه کشکه

  7. Avatar امیر حسین

    دیگه نمیدونستن چیکار کنن مردم ماشین خارجی نخرن گفتن بیاین تعرفه ها و عوارض و بقیه رو بیشتر کنیم تا بتونیم آشغال های خودمون رو بفروشیم.
    مردم عزیز اگه میشه به خاطر سلامتی و ایمنی خودتون هم که شده نرید ماشین هایی با طراحی و آپشن ۲۰ سال پیش رو نخرید.

  8. Avatar MK

    اینکه تولید داخل از خارجی ارزون تره ولی چیزی که خودمون برای خودمون میسازیم½ یک دوم قیمت ارزش داره

  9. Avatar حسین

    افزایش تعرفه خوردی های هیبرید کار اشتباهی بود ..به خیال خود شون میخوان با افزایش تعرفه خودرو های خارجی زمینه ای فراهم کنند برای خودرو های داخلی…اما بنظر من باید تعرفه خیلی زیاد کاهش پیدا کنه که مردم بتونن ماشین هیبرید بخرن و شرکت های خودرو ساز داخلی برای بدست گرفتن بازار مجبور بشن که کیفیت خودرو ها شون رو بالا ببرن در سطح خودرو های خارجی…

    1. Avatar یک ایرانی

      این نظر شما که باید تعرفه ها رو پایین بیارن تا شرایط رقابتی بشه و دو تا شرکت اسباب بازی ساز داخلی مجبور بشن کیفیت محصولاتشون رو بالا ببرن نظر همه ایرانی هاست
      فقط مسئله اینه که این موضوع به نفع این دو تا شرکت و دولت نیست

  10. Avatar ///mahdispd

    پیامش اینه که ما توان ساخت همه نوع ماشین مطابق با تکنولوژی و استاندارد های جهان و حتی فراتر از آن را داریم هیچ نیازی به وارد کردن خودرو به کشور نیست هر کسی هم ماشین خارجی میخواد باید دو سه برابر بیشتر پول بده

    1. Avatar Loghman

      دقیقا این یک سیاست کثیف هست که یک بهانه برای بالا بردن هزینه واردات خودروهای هیبریدی داشته باشن
      عملا در ایران هیچ گونه رقابتی وجود نخواهد داشت و هر دو شرکت تولیدی یک منتاژکار دولتی هستن
      اینده خودرو داخلی همین پراید و سمند هست فقط مدلش میره بالاتر

  11. Avatar هادي

    این فقط یک سیاست به نسبت کثیف است. مدیران خودروساز های داخلی روند رشد فروش خودرو های هیبرید را مشاهده کردند و فکر کردند چرا که نه؟ چرا این بازار را هم تصاحب نکنیم؟ بنابر این با یک لابی قوی باعث شدند تعرفه واردات ١١برابر شود . ولی از نظر من یک اشتباه بود و احتمالا موفق نمی شوند.

    1. Avatar پژمان

      نظر من هم با شما موافقه ضمن اینکه چون هیچ استاندارد جهانی رو کسب نمیکنه بعید نیست برچسب هیبریدی روش باشه و عملا مصرف سوخت به همون اندازه بالا باشه
      اخرین تکنولوژی تویوتا پریوس هست که بردنش زیر سوال و گفتن الکی هیبریده ببینیم دنا چه میکنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه