میان‌ستاره‌ای بودن دنباله‌دار Borisov تایید شد

۴ مهر ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

اخترشناسان ماه گذشته موفق به کشف دنباله‌داری شدند که مدارش ویژگی‌های خاصی داشت. از همان زمان گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که این دنباله‌دار از فضای میان‌ستاره‌ای وارد منظومه شمسی شده و متعلق به سامانه خورشیدی نیست زده شد. اکنون اخترشناسان از این که دنباله‌دار Borisov یک دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای است اطمینان یافتند.

این مسئله باعث تغییر نام علمی این دنباله‌دار نیز شد. پیش از این دنباله‌دار Borisov با نام علمی C/2019 شناخته می‌شد. اکنون اما که می‌دانیم این دنباله‌دار یک دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای است نام علمی آن به ۲I/Borisov تغییر پیدا کرده است. این نام بیان‌گر این است که این جرم دومین جرم میان‌ستاره‌ای است که مهمان منظومه شده و ما آن را شناخته‌ایم. سیارک Oumuamua اولین مهمان میان‌ستاره‌ای منظومه شمسی بود که در سال ۲۰۱۷ کشف شد.

اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) در بیانیه‌ای میان‌ستاره‌ای بودن دنباله‌دار Borisov را تایید کرد. پس از گذشت چند هفته از کشف این دنباله‌دار اخترشناسان به داده‌های کافی برای اثبات این مسئله رسیده‌اند.

دانشمندان برای تایید میان‌ستاره‌ای بودن دنباله‌دار Borisov موقعیت این دنباله‌دار را در آسمان برای مدتی زیر نظر گرفتند تا بتوانند مدار آن را به دقت تعیین کنند. مدار این دنباله‌دار به گونه‌ای است که از یک سمت منظومه شمسی وارد و از سمتی دیگر از سامانه خورشیدی خارج می‌شود. به عبارتی دنباله‌دار Borisov در سفر میان‌ستاره‌ای خود تنها مدتی را مهمان منظومه شمسی خواهد بود.

مدار این دنباله‌دار با مدار تمام دنباله‌دارهایی که پیش از این بررسی شده‌اند متفاوت است. دنباله‌دارهایی که متعلق به منظومه شمسی هستند در مدارهایی بیضوی گرفتار گرانش خورشید هستند و در سامانه خورشیدی باقی می‌مانند.

دنباله‌دار ۲I/Borisov هفت دسامبر سال جاری به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از خورشید خواهد رسید و از فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری از خورشید گذر خواهد کرد؛ فاصله‌ای در حدود دو برابر فاصله‌ی زمین از خورشید. در این بازه زمانی که بهترین زمان برای رصد این دنباله‌دار است دنباله‌دار Borisov تنها از نیمکره جنوبی زمین دیده خواهد شد. با این حال طبق پیش‌بینی‌ها دنباله‌دار Borisov در سال ۲۰۲۰ نیز قابل مشاهده خواهد بود.

نکته‌ی جالب توجه این جاست که یک منجم آماتور به نام Gennady Borisov برای اولین بار موفق به آشکارسازی این دنباله‌دار شده است. نام دنباله‌دار نیز به افتخار کاشف آن انتخاب شده است. کشف این منجم آماتور اکنون در کانون توجه منجمان حرفه‌ای قرار گرفته است.

عکس کاور: تصویر تلسکوپ جمینی از دنباله‌دار Borisov.

Credit: Gemini Observatory/NSF/AURA/Travis Rector

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه